Er det virkelig min plikt?

 

 

I følge noen der ut må eg rett og slett bare finne meg i å bli kopiert, sånn sett er det og lite eg kan gjøre med detEller, eg kan bare la være å vise frem det eg lager eller strikker…Slutte å blogge f.eks.  Eg legger jo som kjent ut rimelig mye her på bloggen, både ting eg lager/strikker og både med/uten oppskrifter. Er det noe etter en oppskrift og eg får spørsmål så veileder eg vedkomne dit hvor hen kan kjøpe denne selv. Vedkomne takker…men så går det en liten stund så kommer neste mail…“Eg skjønner ikke hvordan eg kan kjøpe den oppskriften for eg vil ikke legge igjen betalingsinfoen min…Kan ikke du bare sende den til meg så vippser eg deg det det koster…!” Nei, dessverre…Å ja, i slite situasjoner har eg ofte blitt kalt kjip…Så har me de som klarer å kjøpe oppskriften, men blir frustrert når de innser at de har kjøpt en engelsk oppskrift….Ja og nesten krever at eg oversetter den…Det er virkelig mange typer forskjellige mennesker “der ut”…det må eg si…
Å nei, det er så absolutt ikke min plikt, bare så det er sagt.

Når det gjelder mine egne ting, enten det gjelder strikkeprosjekt eller noe av alt det andre eg lager så er dette mitt, og bare mitt. Noe deler eg veldig villig i form av amatøroppskrifter og eg svarer, tegner og forteller både her på bloggen og på mail eg får tilsendt om hvordan løse enkelte problem. Aldri et problem…Men, når eg da helt tilfeldig kommer over f.eks en Instagram post hvor eg ser bilder av “Mine” ting som andre har laget og eg reagerer med å spørre HVORFOR!? Ja for vedkomne presenterer dette som sitt eget selvfølgelig, men hele greia er MITT, min idé og absolutt mitt design…Da blir eg så klart blokkert herfra til….! Sant vel…Hva type personer er dette?? Da tenker eg mange ganger på: “Hvordan er disse personen i sitt private liv? Driver de
å stjeler der også?”
Kanskje de er en sånn person som bare nasker til seg det de vil fra en butikk også? Aldri godt å vite, men mentaliteten til å stjele er de nå i allefall innehaver av, tenker eg.

Det sist nå er, som eg nesten forventet Denne Orginalen som nettopp ble ferdig. Eg skriver ganske så tydelig
i innlegget at det er ingen oppskrift å få tak i, likevel begynner det ganske kjapt å tikke inn diverse mail…Å ja, eg skjønner det, bilder fenger mer enn ord som blir skrevet, eg hadde muligens reagert likt og tenkt; “Ååå denne var råstilig, eg må ha oppskriften og smokk hadde eg sendt av gårde en mail “ Forskjellen er at eg hadde akseptert svaret om at det ikke var noen oppskrift å få tak i….På spørsmål om hvordan den er strikket svarer eg “Intarsia” og legger ved en YT video om hvordan teknikken kan brukes…Det samme med Grafisk Gobelin, linker til Charlotte Kaae som for meg er en stor inspirator. Ikke misforstå, eg blir glad for at det er noen der ute som liker det eg lager, men noen ganger er det ikke nødt å kopiere…
Kan du strikke så design din egen, tenker nå eg 🙂

Har opplevd at eg står på messer og ting eg har på bordet blir både NØYE inspisert og noen ganger tatt bilder av…Hmm eg sier i fra at eg foretrekker at de ikke tar bilder, i allefall ikke når eg skjønner hva tanken bak det er…Det var ei en gang som var helt dønn ærlig og sa: “Eg vil ikke kjøpe av deg, eg vil lage likt selv!” Det er greit å være ærlig, men eg ble litt paff...Når eg lager mine egne orginalen, enten det gjelder strikking eller f.eks Fimo så er det jo kjekt å få ha de for meg selv. Hvis du likevel kan lage ting i Fimo så lag dine egne, du kan ha mine figurer på minnet om du vil, men kliss like? Det er jo unødvendig…Ikkje det? Spesielt om me i tillegg skal være på samme messe! Om du nå skulle ønske å kopiere noe eller alt det eg lager så kan du i det minste fortelle om hvem som inspirerte deg til å lage tingene dine, og ikke selge det som dine egne orginaler…
Så flere eksempler på det de siste gangene eg sto på stand…det er litt rart...Nei, det er VELDIG rart…

 

 

 

 

VÆR UNIK

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Typisk dette. Og temmelig irriterende. Selv har jeg diktet mange jaker og gensere til barnebarna, men valgt å ikke legge ut bilder av det, nettopp fordi jeg ville at de skulle ha noe som ingen andre hadde.
      Hvorfor ikke bli inspirert av andres ideer og lage sin egen variant i stedet for å “stjele” andres ideer. Og vel så viktig er å gi kred til den som har laget designet. Koster så lite.

    2. Det kan også gå motsatt vei.
      En kjent norsk strikkedesigner som har gitt ut flere bøker både med strikking og hekling var på et møte i mitt lokale hudflidslag. Jeg satt og heklet på et teppe jeg har lagd mange av i minst 30 år både som babytepper og pledd. Hun ble meget interessert og lurte på hvordan jeg gjorde dette. Siden det er så enkelt at hvem som helst som kan hekle klarer det viste jeg frem og hun fulgte godt med . Hun er ekstremt opptatt av opphavsrett og hun har ingenting pent å si om folk som kopierer eller bruker deler av en oppskrift/mønster og kaller det egendesign. Desto større var overraskelsen da teppet «mitt» var med i hennes neste bok uten et ord om hvor hun hadde fått ideen fra. Hun behøvde ikke brukt navn, men det hadde ikke skadet om hun hadde fortalt at ideen ikke var hennes egen. Synd også at hun ikke fulgte godt nok med og fikk med seg at trikset for å få et stabilt opplegg å hekle rundt er å legge opp med dobbelt garn. Teppet blir nemlig litt «slaskete» og ustabilt ellers. En annen i laget mitt brukte ideen fra meg og heklet stor duk i bomullsgarn MED dobbelt lluftmadkeopplegg😊 Den er både stor, stabil og flott👍

    3. Må bare 🤣. Unnskyld. Ingenting overraske mæ. Men kan love dæ en ting. Æ kommer ikke til å kopiere dine ting eller spørre om mønster.Åsså kan æ si deg en ting til, de læstan du la ut tidliger, de kjøpte æ garn til nordpå.Kjøpte mæ svartspraglet garn, tenkte at det hadde vært kjekt med mønster.Da måtte æ ha ensfarget garn å.Så var det atter engang på butikken å kjøpe 1 nøste til,å 3 korre pinner.Mønsteret fant æ på pinterest å skulle ha det på flyreisen.Blei kryssord. 🤣 Men blei så overraska da æ så du la ut de læstan. 🤭

Siste innlegg