Er du tålmodig og på jakt etter en ny hobby?!

 

Det har vært store endringer i mitt hobbyliv de siste 2-3 årene, det har du nok fått med deg 🙂 Eg er ikkje lenger hun som “bare” strikker, det har eg egentlig heller aldri vært, men det har ikkje vært rom for alt det andre før kan du si. Husker helt tilbake på tidlig 2000 tallet da me bodde i forrige leilighet…Eg havnet f.eks ut på Scrappe”kjøret” – Hekkan så kjekt eg hadde det, men det kunne ikkje vare…den gang da! Liten leilighet, pitteliten plass å kunne utfolde seg på og ALT eg hadde av hobbystash ble oppbevart i plastkasser under salongbordet i stua…
Det sier vel egentlig sitt!

 

 

 

 

Du ser hva plass eg hadde…dette er altså tilbake til tidlig 2000 ca (Jepp, det var før eg havnet på nett!)…Alt av garn stablet i kurver! Off, må le litt og, men SÅNN kunne eg ikkje hatt det i dag! Her i denne stolen satt eg ofte å drømte om å ha et eget rom til alt eg ønsker å holde på med…På denne tiden var eg også ganske så alvorlig syk så det var for det meste i denne stolen eg bodde….om sommerene satt eg for det meste ned ved sjøen slik at Dib kunne få være ute å leke ♥

 

 

 

 

Det var bare få meter å gå ned hit og her kunne me være hele dagen 🙂

 

 

 

Det var liksom ikkje rom for å så mye annet når eg holdt på med ting *ler* Derfor ble det mest strikking.

Nå føler eg ofte dette er 100 år siden! Etter at eg fikk meg Hobbyrom har mye skjedd og eg prøver ut det meste av det eg syns ser gøy ut! Det er jo eneste måte å få seg nye ting man liker å styre med. Godt å kunne ha litt annet
å gjøre. Det startet jo med Hama perler som eg fortsatt er veldig glad i og det kommer nok til å bli med lenge.
Den siste dilla er jo dette Dotting Mandala da vettu…og det er potensielt en STOR hobby, kommer an på hvor langt du er villing til å dra det hehe Legger kjapt til at ingenting av dette er spons, alt er kjøpt og betalt av meg selv. Har fått så mye spørsmål om hva, hvordan og fra hvor så da tenker eg det er på tide å legge ut litt info om dette.

For en del år tilbake så eg slike mandalasteiner som eg “bare måtte” male, lite visste eg hva det innebar…Den gang da i 2018 fikk eg i hus starten på PoscaTusj samlingen min…eg trodde det var det som ble brukt…siden det funka veldig dårlig til å få slike fine “dotter” ga eg opp de steinene rimelig kjap…Men tusjen bruker eg ofte til mye annet da. Steinen har alltid ligger baki der å irritert meg…Så sånn fullstendig ut fra det blå ramlet eg over det igjen – det var vel i vår/tidlig sommer…Da så eg noen på nett som brukte slike….

 

 

 

 

…slike verktøy!! Oj Oj, satte min lille boble på bodet for å finne ut fra hvor! Omsiden kom eg frem til at det var Mandala Stones i Cananda som solgte det…Vel, det ble bestilt og hjem fikk eg det JuHuuu Disse er også geniale til å lage f.eks pupiller på de miniatyrfigurene eg lager 🙂

Det neste “problemet” eg møtte på var steinene…Gudene skal vite ta det er mye fine steiner her eg bor, plukke med meg litt hjem for å prøve, men ble IKKJE overbevist…Var ikkje så lett å male og dotte på en “Ikkje så helt glatt stein”…Det var ikkje før nå nylig akkurat dne steinbiten løste seg. Eg ramlet jo nylig over Devon Dotting….“sukk&stønn”….som selger de flotteste silikonformene eg noen sinne har sett…! Oj Oj, der har eg gått på en kraftig smell ja…Eg forsvare det med at det er en invistering av hobbylivet mange år fremover…sukk…Uansett, der fant eg jo silikonfomer til å støpe steiner!!! GENIALT! Hvis du vil dotte på steiner er dette er bra hjelpemiddel!

 

 

 

 

Eg er kjent for å ha god tålmodighet og det trengs her. Mulig andre gjør det raskere, men det svarer seg å la ting tørke skikkelig mellom slage, det er fort gjort å kline til hele greia haha

 

 

 

 

Det anbefale å bruke acrylmaling for den kan enkelt tynnes ut med noen vanndråper, maling bør nemligen ikkje være for tykk når det dottes 🙂 Eg har foreløpig lagt min elsk på Amsterdamserien og acrylmalingen fra DecoArt. Amsterdam har også de fleste farger i sprayboks – Utrolig flott finish! Dvs du kan spraye steinene og få en vannvittig flott finish før du dotter i vei 🙂

Etter annet dotting verktøy som er smart å ha er de på bildet over. Her kan du dotte mange prikker etter hverandre og de blir mindre og mindre uten at du må dyppe i malling mellom hver – Genialt! Disse kjøper du for en billig penge på Aliexpress 😀

 

 

 

 

Til nå har eg i grunnen støpt i det eg syns er den beste gipsen, neligen DENNE. Har vært på jakt etter en sement men samme finish, eg vet det er en i Hey`di serien eg kan bruke – Har bare ikkje fått tak i her ennå. Men, nå nylig oppdagen jo Steingipsen (bildet over) og den ble skikkelig fin! Forskjellen er at sistnevnte kan stå ut i alt slags vær 🙂

 

 

 

 

Slik ser formen ut om du ønsker å støpe dine egne perfekte steiner 🙂

 

 

 

 

Slik så Hobbyrommet ut da eg la meg 02:30 i natt og akkurat sånn ser det ut nå også før eg starter i dag. Først av alt skal eg ha meg litt mat før eg parkerer meg her. Skal få gjort litt hjemme også i dag, “Stelle heimen” litt + eg skal lade opp!! O`la la…i morgen blir dte Topptur med søs og ei turvenninne av henne…Oj Oj…Nå står Lysefjorden for tur! Du har hørt om Prekestolen? Vel, nå skal me ikkje på den, men på Hatten som ligger
i nærheten. Den har den samme overveldende utsikten og det er meldt om klyving (m/tau), magasug, høye stup og smale pasasjer…JADDA! SEE U sier eg bare! Kjenner det kribler i magen, men så stoler eg jo på at søs ikkje drar meg med på noe hun ikkje tror eg behersker 🙂 Det er meldt et upåklage flott vær med mye sol så det er bare å glede seg tenker eg!

 

 

 

KOS DEG OG HA
EN FLOTT DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

1 kommentar

Siste innlegg