Er ikke du ufør?? -Hvordan har du råd?

 

Nei, dette var ikkje overraskende i det hele tatt, faktisk så har eg ventet på det! Regner med du husker da eg laget til Garnrommet inne på den ene boden me har her oppe i leiligheten? Det er faktisk 4 år siden nå (Snakker om at tiden flyr!) Den gang da ble det OGSÅ stilt spørsmål ang min garnsamling….Ja det var flere Som ble KVALM av alt garnet mitt! Nå stilles det der i mot spørsmål til hvordan eg har råd til det nye Hobbyrommet mitt,
ja for eg er vel ufør?? Dessuten bør eg slutte med det der skrytet mitt?

Eg er ikkje glad å skrive denne type innlegg fordi det dreper litt av gleden rundt det eg bedriver med om dagene, men på den andre siden er det også greit. Det er jo alltid noen som har noe å si samme hva man skriver, tar bilder av, eller ikkje minst hva man får til. Det eg har gjort de siste ukene er IKKJE noe enestående, langt der i fra – De aller fleste kan gjøre det samme, ja t.o.m de som er ufør kan klare det, og det helt uten å fjerne saltet i grøten.

 

 

 

Planlegging av mitt Hobbyrom startet vel ca i mars, da begynte eg å tenke ut hva eg trengte og så la eg inn et “søk” på Finn.no. Ønsket mitt var et stort Linnmon Skrivebord (Fra Ikea). Det tok tid og det var ikkje før i slutten av april at eg fikk tak i hjørnepulten ute på Jæren og nå nylig fant eg resten av pulten +
stol og gulvmatte på Randaberg.

Bare et stalltips fra meg; Vurderer du et Hobbyrom, eller en annen type rom som krever litt kontormøbler o.l ?
Nå er tiden for å gjør KUPP på Finn.no! Mange av de som har hatt hjemmekontor det siste året ønsker nå stua si tilbake og selger “kontoret” sitt – du kan gjøre et røverkjøp!

Men altså, tilbake til “situasjonen”. Når eg holder på med noe eg liker, eller noe som gjøre meg glad og ivrig liker eg å dele og inspirerer andre (Det er jo en grunn for at eg skriver blogg) Eg blir lett  inspirert/fristet av det andre lager og får til + eg elsker å få servert gode ideér. Derfor faller det seg ganske naturlig å dele når eg nå er i gang med å lage noe som for meg blir et Drømmerom! Rommet eg har drømt om siden eg var liten er snart klart og GJETT om eg skal KOoOSE meg og du kan bli med 😀

 

 

 

 

Hvorfor skal det ikkje være mulig å vise fram det man lager og får til uten at det skal stilles nedverdigende spørsmål om HVORDAN man får det til, og hvordan man har råd tid alt?
Hvorfor ikkje unne andre gleden over det man styrer med?
Hvorfor ikkje unne andre muligheten for å få til noe, på tross av…?

 

 

 

 

“Skjønner ikke hvordan du har råd til så vanvittige mengder med hobbyting?”
Nei vel…? I forhold til mange andre eg følger så har eg ikkje mye, men DET er ikkje poenget, er det vel? Si meg en ting; Har du f.eks fått inntrykk av at eg begynte på alle disse hobbyene i går? Ikkje sant. Eg har holdt på med mye og mangt i mange år, shoppet litt her og der i årenes løp = Mye. Det gjelder å ta vare på tingene sine,
på magisk vis så lever de derfor lenge 😀

 

 

 

 

Nei nei, eg er ikkje som andre “Bloggere” som flasher på lønnsslipp og litt av hvert, men eg har ei bok hvor eg alltid noterer ned hva og hvordan når eg holder på noe. En liten skrivefeil på denne listen, det skal være 4133 kr —> Det er det eg har betalt for alt eg har kjøpt til Hobbyrommet. En formue, ikkje det? Neida, eg tar ikkje lett på penger, eg er flink til å spare når det er noe eg ønsker meg, men ærlig talt.

La meg snu litt på dette….Hvis eg hadde skrevet her på bloggen f.eks sommeren 2018 at eg hadde lyst på et fint Hobbyrom, men ikkje hadde i råd….Da vet eg at mange hadde sagt eg måtte spare og prioritere, for det er det man må gjøre om man vil ha noe, ikkje det? Det er jo det alle “fattige” (uføre?) får beskjed om når de “klager” på lite penger, sant? Ja og de som røyker (Gud forby!) får beskjed om å slutte så kan de kjøpe seg hva de vil for pengene. Ja du har jo gjerne de med dårlig råd som “klager” over at de ikkje har råd til mer enn ca 2 middager
i uka….De får beskjed om å slutte å røyke så kan de handle mer mat. Det er en enkel løsning på et problem, og denne løsningen kommer som oftes fra personer som har penger og klarer seg godt. Det er ikkje alltid enkelt å snu om på en situasjon når alt bare er vanskelig. (Men, ja; Man kan kjøpe mye mat for Tobakkbudsjettet!)

Ok, eg har altså brukt 4133 kr – 1 Tobakk koster 287 kr, dvs 14 tobakk, ikkje sant? Det var det eg brukte på ca en halv måned i røyk før. Jepp, det er absolutt en bra ting på mange måter å slutte å røyke, noe både Ali og eg gjorde for 2,5 år siden. Så det at eg er ufør og lager meg et fint Hobbyrom er intet problem!
Det er dyrerer å røyke for å si det sånn *ler* Det er jo litt morsomt å få slike reaksjoner nå når eg HAR sluttet
å røyke…Før var det; Slutt å røyk og du har råd til mer, og nå: HVORDAN har du råd??

Men ok, var det noe mer du lurte på? 
Hvis ikkje så har eg mye eg skal sortere – Inne på Hobbyrommet mitt 😀

At du og de andre som lurte på “hva og hvordan” er anonyme sier jo egentig ganske mye om dere, ikkje det? Hadde dere spurte på en ordentlig måte så hadde eg nok svart dere pr mail og kanskje dere hadde fått noen gode tips på veien….Men men, vil påstå at det er deres tap 😀

 

 

LAG DEG EN DEILIG
LØRDAG OG NYT DEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

13 kommentarer
    1. Veldig godt svart😊 det er morro å følge deg. Du tryller fram så utrolig mye fint🤩 ha en fin dag🌸

    2. Jeg gleder meg av å se hvordan du får til hobbyrommet ditt. Forstår godt at dette kommer til å bli et om u vil stortrives med. Vi her i Drømmehuset har både “klesrom” “hobbyverksted” og bibliotek. De fleste av de rommene kunne trenge en oppgradering (leses ryddes) men når jeg setter i gang og rydder de rommene skal jeg klare å få det akkurat slik jeg drømmer om uten å ruinere meg.
      Finn, loppis og bruktbutikker er mine prioriterte interiørbutikker, men jeg er kresen og vet hva jeg vil ha.
      Kos deg på hobbyrommet ditt!

    3. De burde tenke seg om før de skriver slik, men er vel oftest anonyme troll. Har vanskelig å ha sympati med slike om spyr ut slikt. Om en er ufør eller har dårlig råd betyr ikke at en ikke kan ha drømmer, uten drømmer blir det et trist liv. Ja, da må det prioriteres, spares og se på smarte løsninger. Finn er jo supert, samme kan enkelte grupper på Facebook være! Nå er jeg heldig, har god jobb og inntekt, men hvorfor skal jeg da ikke unne deg og alle andre å få ting de ønsker seg? Det blir for dumt. Bare det at du føler du må forsvare deg. Og nå kan du stå opp for deg selv, men hva med noen som knekkes av kritikken? Synes du innreder smart og kommer med gode tips, dette er jo ting andre som kanskje ikke har så god råd kan ta til seg, og slik oppfylle sine drømmer. Håper du inspirerer andre, samt er det jo også et miljøbidrag i at du framsnakker Finn så mye. For vi som da skal ha så god råd kjøper jo også ting på det jevne, og da fylles jo skuffer og skap opp, samme som du har supplert hobbyting over tid. Nei, får dårlig smak i munnen og mister troen på folk som har det så dårlig med seg selv at de må påpeke at du ikke skal få drømme. Uff, ble veldig negativt. Lag deg en god dag ❤

    4. Hei! Så morsomt å se hva du får til 😊 Fantastisk hvordan du viser oss hvor lite som skal til for å lage livet sitt! Det er så viktig å ta vare på det som gleder oss mest. Er selv ufør og vet hvilke nedlatende spørsmål og spydige kommentarer som kan komme fra enkelte folk. Men de skjønner sikkert ikke gleden du har av å få til det du gjør! Og kanskje de er litt misunnelig 😜
      Enhver lager sitt eget liv, og må derfor ta vare på hverdagen sin. Gled deg over hobbyrommet ditt 🥰 Setter stor pris på bloggen din! Du tør å sette ord på masse av det jeg opplever og tenker på. Du er ei fantastisk kreativ dame 😊

    5. Kos deg med hobbyrommet og ikke tenk på, hva andre tenker og mener. Gleder meg til å se det ferdig🤩. Selv har eg ikke plass til hobbyrom men har sneket til meg flere skuffer, bokser som ble mitt hobbyrom etter vi flytta i mindre leilighet. Er så spent på resultatet ditt gleder meg over alt en kan få til om en bare er kreativ😉

    6. Uff, alt en skal høre. Jeg unner deg jammen meg hobby rommet ditt, og ja det er mange som bare må kommentere. Klarer liksom ikke la være. Jeg synes det høres ut som et flott rom du har fått deg, og unner deg hver minste cm eller millimeter:) Lørdags klem fra meg.

    7. Jeg gleder meg over å se det du holder på med.
      Og unner deg det av hele mitt hjerte.
      Blir spennende å se sluttresultatet.
      Men misunnelsens makt er stor.
      Det er bare å drite i og ikke la disse menneskene ødelegge gleden for deg.
      Og det vet jeg vel egentlig at du gjør.

    8. Får du virkelig mye av slike spørsmål??? Hvorfor lever ikke folk sitt eget liv? Slik vi alle bør gjøre. Det er så bra om du får det hobbyrommet du har ønsket deg. Jeg er ikke så ofte innom deg, men tenker du er en fantastisk kreativ person som nok ikke sitter så mye med hendene i fanget. Hvordan du styrer økonomien din er det vel ingen som har noe med-. Det viktigste er at en trives i livet sitt. Stå på! <3

    9. APPLAUS for din kreativitet, ærlighet skaperglede og at du faktisk tar av din dyrbare tid for å dele med oss ” her ute”. Ja, jeg skriver ” dyrbare tid” for det er faktisk det livet består av: alle sekundene, minuttene, timene osv og de får man ikke tilbake. TUSEN TAKK for en herlig blogg. Den passer godt sammen med en god kopp kaffe og litt alene-tid 😉

    10. Overrasker overhodet ikke, dessverre. Enkelte er frekkere enn ei flatlus. Uføre er som andre – veldig forskjellige. Inntekten deres likeså. Og ja, noen kommer dårlig ut relativt uforskyldt – mens andre har ting å lære.

      Har man fulgt bloggen en stund, så er det jo ikke SÅ vanskelig å se økonomistyringa… Vil ha noe – selger noe annet. Tar «bryderiet» med bruktkjøp og utsjekking av alternativ. Ukeshandling = penger spart. Ali er kokk, og kan selvfølgelig mye om god utnyttelse av råvarer, og jeg ser dere ofte kjøper inn stort/tilbud, lager opp f.eks gryter hvor restene fryses ned. Alle kan skaffe seg frøposer, jord og plank, samt lære enkel snekring og innsamling av naturmaterialer.

      Ingen har vel frontet såkalt «billiggarn» som du. Besvimer du av prisen på et nøste Holst Supersoft i Norge, kan du vite at før tollreglene ble endret kunne du importert fra leverandør til vitsepris. Vibbedille deler hjertens gjerne alle disse tingene.

      Kunne fortsatt, jeg ❣️ – men det faller vel på stengrunn. Jeg vil bare takke så mye 😊🌻. Så skal jeg sette meg i en krok med like mange ideer i eget hode – så dine på toppen – og frese stille over at jeg ikke har like god gjennomføringsevne som deg 🤣🤣🤣.

    11. Det er mange frekke folk, og utrolig hva de får seg til å skrive. Jeg har fulgt bloggen din i mange år, og synes du sprer glede med din kreativitet , ærlighet og skaperglede som Gabriele skriver i kommentaren over meg😊.
      Jeg er ikke så handy, men jeg plukker opp tips, og du har lært meg å strikke sokker – eller få dreisen på det😊! Du er gavmild, keep up the good work😊.
      Netttroll vil det bestandig være, dessverre.
      Lag deg en fin søndag. Klem❤

Siste innlegg