FARGERIK KULTUR – STRIKKEOPPSKRIFTER

Foto: 1suongir

Nå skal ikkje eg begi meg ut på et langt foredrag om Samer for det har eg ikkje kunnskap nok til, men at det er en rik kultur på mangen måter kan me være enige om og i dag er det Samenes Nasjonaldag og det bør markeres.

Når det kommer til håndarbeid og håndtverk er det mye flott å lære fra den samiske kulturen og eg skulle ønske at eg kunne noe mer. Har for lengst forelsket meg i mye av strikkedesignet som finnes og for et par år siden kjøpte eg
DETTE STRIKKEHEFTET som eg kan anbefale på det varmeste!

Foto: 1suongir

Eg elsker fargebruken i samisk strikk, det er virkelig farger til å bli glad av!
Hvis du kunne tenke den en fin samling med samiske strikkemønster er jo
DENNE BOKA noe du bør ha i bokhylla 🙂 Her har forfatteren samlet inn masse vottemønster fra damene i Tanadalen for å bevare dem slik at kommende strikkegenerasjoner kan ha gleden av å strikke de. Virkelig en bok som fortjener en plass på hylla og i strikkekurven 🙂 Kanskje noe du kan kose deg med i Vinterferien som står for dør? Flotte votter til Årets Julegaver 🙂

Boka og strikkeheftet er på Samisk og Norsk 🙂

 

* * * *

Sånn, da er eg i grunnen klar for dagen og hva enn den måtte inneholde 🙂 Har fått samlet litt inn litt klær og satt på en ny maskin + eg har brettet et stativ og lagt det inn i skuffer og skap! Vettu kan eg beordret Dib til å kjøpe da de var på Ikea å hentet hjem den nye pulten hans? Haha Skittentøysdunk! Jepp, eg kan han beskjed om at han måtte kjøpe en han syns var tøff for den skulle stå på rommet han og den måten er nå gulvet hans ryddig til en hver tid! Skittentøysdunken han kjøpte er svart, i grunnen anonym og glir inn i det han ellers har på rommet og INGEN kan se de skitne klærene 🙂

Når han nå føler han begynner å mangel klær i skapet kan han bare sette dunken ut på gangen så slenger eg det i maskinen 🙂 Så grei og et irritasjonsmoment mindre for meg hver dag 🙂

Ellers nå er eg bare klar til å kaste meg over strikketøye(ne). Blir nok både litt Selbukjole og så skal det strikkes intenst på Dib sin genser 🙂 Senere blir det steikt sei med masse grønnsaker til middag og DET er godt det!

 

KOS DEG MASSE OG NYT
EN HERLIG LILLELØRDAG

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg