FYRVERKERI?? -DET ER NOE HEKKANS TULL!!

Hehe i dag og i kwell skal eg KOOOOSE meg og nyte godt av andre sitt vanvittige pengeforbruk MoHaaa Snakk om å la pengene gå opp i røyk og det bokstavlig talt også haha Nei, eg har aldri skjønt det og NEI, eg har heller ALDRI i mitt liv kjøpt en eneste rakett! *Kors på halsen og hånden på hjertet*
Det leeengste eg muligens kan strekke meg er et par pakker med stjerneskudd og litt Heksehyl! Sist nevnte kuttet eg også ut etter at et av de formelig hoppet ned i halsåpningen på Amira sin jakke et år! ALDRI MER! No No No Å ja, hun fikk brannsår på halsen! Det får så være at EG er den kjipeste mora i heeeele verden når det kommer til Nyttårsfeiringen, men, ungene mine har uansett ingen traumer av det haha *Stakkars, får ikkje raketter*

Helt ærlig?? Eg syns det er et forkastelig og vemmelig bruk av penger, Jepp, fullstendig ærlig mener eg det! Det er folk som ikkje har penger til mat på bordet i kwell, mens andre fyrer opp på tusenvis av kroner ut i hagen bare fordi….
Det er FINT!?? Say WHAT liksom!?!?

Jada jada eg er virkelig en stor gledesdreper?? Eg kan godt være den største av alle, men når det gjelder raketter og generelt fyrverkeri er eg helt ærlig – Noe hekkans tull er det! Hadde vært SUPERT om det ble lovbestemt at privat fyrverkeri var strengt forbudt!!

En ting er at det koster så sprøtt mye penger, for ingenting liksom, men ta deg en tur på Legevakta etter midtnatt og SE hva fyrverkeri kan gjøre!? Bare det burde skremt vettet av den aller barskeste! Uansett hvor mangen advarsler som blir skrevet og sagt høyt at f.eks alkohol og fyrverkeri ikkje funker sammen blir det ikkje hørt! Når klokka nærmer seg midtnatt er det ofte langt mellom de som er edru og beskyttelsesbrillene som man får gratis når fyrverkeri shoppes ligger igjen i bunnen av posen som igjen ligger å slenger på gulvet i gangen…

Eg er faktisk LIVREDD alt som har med fyrverkeri å gjøre! Å ja, de aller fleste ler av meg når eg sier det, men JA eg er skikkelig redd!! Har mer enn en nyttårsafte stått klistret inn til en husvegg og formelig hatt panikk fordi eg er så redd! Eg skriker garantert høyere enn raketten selv, men det å ikkje kunne vite hvor den kommer eller hvor det smeller er helt forferdelig! Den ene gangen når me var på fotballbanen hvor alle skulle skyte opp veltet den ene “BombeBoksen” og rakettene føk jo rundt beina på oss og ungene! DET var siste gang me gikk ut for å se fyrverkeriet!

Det er en ting at det fyres opp rundt midtnatt, men de holder jo på hele dagen, eller flere dager i forveien!! Stakkars Milo! Det er ikkje bare bare med dyrene våre heller på slike dager! Milo bor mer eller mindre på vårt soverom under flere dyner det siste døgnet som oftes. Det verste er jo om han i panikken kommer seg utenfor døra! Me kan bare glemme å få han inn igjen før neste dag. Stakkars!

De siste 10 årene har me hatt den perfekte utsikten på Nyttårsaften! Me har panoramautsikt og er været fint så har me et skue worth killing for!

MEN!! Uansett hvor flott det er å se på så håper eg virkelig at det blir slutt på den private oppskytingen! I allefall på større steder hvor det er mye folk! La kommunen eller de som “regjerer” ta seg av den biten og lag til EN stor oppskyting, en kontrollert en så dan slik at alle kan nyte den uten å være redd 🙂 Jada eg vet at Stavanger har hatt det de siste årene, men det hjelper så lite når ALLE andre også skyter opp på privaten! Skjønner?? Det må rett og slett bli slutt på å selge det over en lav sko på alle bensinstasjoner og andre garasjer!

Tja, sånn mener  nå eg i allefall:) Vet eg mest sannsynlig er meget naiv når det kommer til dette, men tenk på alt me hadde blitt spart for om den “galne” naboen din f.eks ikkje fikk lov å sende opp noen form for fyrverkeri?

Ikkje sant det hadde vært herlig!?

Med disse litt krasse ordene håper eg at ALLE sammen får en flotters Nyttårsafte, stille, pent og ROLIG uten de alt for store sprella! Vær nå i det minste edru om du styrer lunta og ha på beskyttelses briller og la polyesterjakka ligge igjen inne, da går det nok fint 🙂 Selv skal eg gjerne sprekke en papir”bombe” eller 2 hvis eg tørr, og utover det blir det å stå her i vinduet og se på alle de som sender siste rest av Julebudsjettet til himmels!

 

 

TAKK FOR DET GAMLA!!
KOS DEG PÅ ÅRETS SISTE DAG ♥

 

 

Go`klem fra Gledesdreperen Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Jeg er vokst opp med en far som alltid sendte opp raketter. Men alltid i trygge omgivelser. Han var tannlege og jobbet endel på tannlegevakten ect, viste nok hvor ille det kunne gå. Likevel kjøper vi ikke selv, gidder ikke bruke penger på det. Veldig kjekt å se på fellesoppskyninger da. Vi har pleid å kjøre til Vålandstårnet, men i år blir det på Madla, vet ikke om det er noe slikt der. Ikke det viktigste idag, vi gleder oss mest til den gode maten min svigerinne lager. Samt mye lått å løye rundt bordet 😊

    2. Er så hjertens enig. Mine hunder har aldri vært redde, men det er jo dyr i Skogen som blir vettskremte.
      Sinnsvakt dyrt er det også.
      Håper også det blir forbudt for vanlige folk, sånn at det kan bli en oppskyting fra kommunen. Mye bedre og finere. Nyt kvelden og takk for det gamle. ✨

    3. Helt enig. Folk gir i tillegg blaffen i reglene og fyrer av raketter lenge før de har lov. Her foregår det hele romjulen. Så har vi dem som hamstrer og sender opp raketter på hver fyllefest de har gjennom hele året. I 2018 har det vært noen på andre siden av elva. Umulig å se fra hvilket hus i boligfeltet langt der borte. Idioter, tenker jeg hver gang 🙂
      Kjæledyrene blir livredde, det gjelder sikkert dyr og fugler ute også. I tillegg må man passe på i tilfelle raketter lander på huset . Kan jo bli brann. Jeg synes aldeles ikke noe om at det sendes opp fra alle kanter midt i boligfeltet.

    4. Jeg synes også det er forkastelig med alle rakettene, penger går rett til værs. Jeg skulle ønske at noen av de pengene heller ble gitt til de som trenger det. Barn sulter i andre deler av verden mens vi bløser pengene til himmels.

      I tillegg er hunder/katter og andre dyr livredde. Vår hund bryr seg hldigvis ikk om galskapen.

      Vi er bare vi to i dag, pluss to firbeinte, og jeg gleder meg til en rolig kveld.

      Godt nyttår!

Siste innlegg