Grønne fingre og et snev av OCD!


Da tok eg omsider sjansen etter nøye inspisering av værkartet fremover! Får jo egentlig være måte på hvor lenge eg skal vente! Normalt sett er det jo helt innafor å plante frø i midten av mai. Ali får ta å lete frem en plastikkduk av ymse slag i garasjen som kan legges over om det kommer til å bøtte ned med for mye regn –
han skal lage en lokk etter hvert så det ordner seg nok 🙂

 


Denne gang skal ingenting bare overlates til tilfeldigheten!! Pinsetten ble tatt i bruk og 2 cm ER 2 cm!! Et og et frø er satt ned i riktig dybde og ikkje minst avstand fra forrige frø.  Ali fortalte hvordan svigermor sådde frø: Hun bare tok eg neve og kastet det ut i hagen bak huset, ja en neve av hver sort hun ville ha og så var det bare å vanne og vente. Å ja, eg har sett den hagen med egne øyne og fy søren for en fruktbar grønnsakhage! Den ble ALDRI tom og me ble mette hver eneste dag – KUN ved å plukke i hagen! Fantastisk! Men, det er nok noe anderledes i Midt Østen for der er det varmt og det er masse sol – helt tipp topp!

 


SYSTEMER!! Elsker SYSTEM!! Da er det godt at me har et steinbed som eg kunne plukke litt småstein fra. Her har eg til nå planten MASSE Bladpersille (I den stripa bak som går over hele kassen), 2 sorter Reddiker, IsebergerSalat + en Rød salat, Neper og Vår løk. Sitter igjen med den store firkanten til venstre i kasse, spørsmålet er bare HVA skal eg plante der?? Hmm vurderer ei rad med gulrøtter, men hva annet er enkelt og greit i en slik kasse? Eg har Gresskarfrø, men da blir det kun 1 frø midt i firkanten og intet annet – Kjedelig! Utenom denne kassen skal eg ha ei stor krukke som eg setter blomsterstativ i og der skal det plantes masse Sukkererter ♥

De frøene som eg har plantet inne skal ut etter hvert, Ali må bare lage et type “Drivhus” som skal henge fast i husveggen. Ikkje noe store greier, men nok til å sette Meloner og Chili i le for vinden 🙂 Jadda, tror dette kan blir ganske så bra eg. Det er nesten så eg bare lager eg god dressing nå og setter meg ned å venter *humrer*

For å lage til en slik kjempestor kasse trenger du slettes ikkje bruke en HAUG med penger, ja for det kan fort blir dyrt! Me var heldige og hadde masse materialer liggende etter at leiligheten ble pusset opp utvendig i fjor sommer. Ali skrelte materialene og gjorde alt rent og pent før han laget kassen. Noe som er viktig er å kle kassen. Me betalte litt ekstra for en skikkelig duk som ikkje forsvinenr første året, betalte ca 160 kr for den (Metervare på Gartneriet) Når det kommer til jord trenger du ikkje bruke den dyreste! Benytt deg av tilbud! Me fikk 4 sekker jord til 100 kr på Obs Bygg! DET er billig det! Legg litt steinfyll i bunnen + 1 sekk med Lecakuler (Også på tilbud!) Helt øverst spanderere du god jord + en sekk kugjødsel. ALt i alt gikk det 380 liter i denne kasse og det kan fort blir en formue noe som sagt er helt unødvendig 🙂

 


Selv om det kun er 9 grader ute ble det ganske så hett i solsteiken så eg gikk rett i dusjen når
eg var ferdig så eg er i grunnen klar til å bare…

 


…fortsette dagen sammen med strikketøyet! Er i grunnen bare foten igjen på sokk nr 2
så dette burde går ganske så radig 🙂

Ellers? Tja, eg er i grunnen klar for ei kort uke eg! DibHassan er midt i tentamen og eksamens perioden sin så eg tenker han syns det er herlig med ei kort uke selv om det sikkert blir tid til litt kos på fredag 🙂

 

 

KOS DEG OG NYT
EN HERLIG SØNDAG

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei meget fornøyd Vibbedille 🙂

 

Hvis du vil ha med deg nye bloggoppdateringer klikk deg inn HER!
Instagram og Snapchat: Vibbedille

2 kommentarer
    1. tenker dette går greit,det kan umulig bli så dårlig vær nå att det ikke vil spire.Jeg sådde redikker og gulrøtter ute i mars,har fiberduk over og der vokser og trives det,redikkane er snart høsteklare og vi har hatt frost og snø,jeg har drevet frem mangold(bladbete) og palmekål ,dei plantet jeg ut før påske,med fiberduk over har alt overlevd nattefrost og surt vær,vann kommer gjennom men det blir litt drivhuseffekt under fiberduken.
      Tips til hva du kan så videre er bladbete,eller mangold som er det samme,det spirer lett og gir stor avling,en annen ting som er lett og gir masse avling er grønnkål eneste du må tenke er att grønnkål trenger litt plass for en plante blir stor :=)og den kan høstes til over nyttår

      1. Det eneste været eg tenker som kan ødelegge er når de virkelig plasker ned for da fyker alt ut av kassen hehe Men så fort det har kommet opp og vokst litt så går det stort sett greit. Fiberduk ja, det har me jo!! Kan bruke av den samme som me har oppi kassen om været skulle ramle ned 🙂 Tenkte på Grønnkål da eg kjøpte frø, men som du sier så trenger de ganske god plass. Nå har eg plantet ut og satt Basilikum i det ene hjørnet og eg kan for såvidt også plante litt mer krydder 🙂

Siste innlegg