HAPPY PLANTS – Fornøyd Gartner! -Nå er det VÅR!

 

Okiiii….da sparket eg i gang en annen kjekk hobby eg bedriver ca halve året; Planter og Terrasse ♥ Eg er akkurat like yr hver vår når eg ENDELIG kan starte, vel å merke har eg bare startet i det små, men akk så herlig det er!! Før eg rotet meg til på kjøkkenet smelte eg opp terrassedør og vinduer, full gjennomblåsing! Vasket stua
og gulvene, det er jo ca noe av det beste – Da er det så herlig når eg etter ei stund med graps på kjøkkenet kan sette meg ned.
Eg startet med Elefantørene mine (<–PILEA), de hadde jo fått en del avleggere som var klar til
å plukkes – akkurat dette har eg gledet meg til! Ser jo at dette fort alene kan bli en hobby…og DET har eg verken potter eller plass til…Jaja, man kan jo dele med seg etter hvert 🙂

 

 

 

Fra de 2 morplantene eg hadde plukket eg 5 avleggere
(Hvordan eg gjorde det kan du se på Snapchat) eller du kan Lese Her 🙂

 

 

 

Nå har eg 3 små i kjøkkenvinduet…

 

 

…og en som dette i hvert av vinduene i stua 🙂
Dette blir spennende, håper jo at de blir like store og fine som de eg kjøpte 🙂

Plantet også en del avleggere fra Gullranken som Amira og de skal få. Den Gullranken er steingammel! Som eg forteller på Snapchat så er det opprinnelig fra en stor Gullranke som min farmor hadde i trappegangen opp til leiligheten hennes i barndomshjemme mitt. Når hun døde (i 90 eller 91) delte mor mi og eg orginalplanten. Siden da har me alltid passet på å ha flere planter, og me tar regelmessig avleggere. Den må liksom ikkje dø ut! Så ja, nå får altså Amira en avlegger fra oldemoren sin 30 år etter at hun døde. Syns det er bra jobba altså 🙂
Eg har aldri kjøpt en Gullranke i hele mitt liv 🙂

 

 

 

Det ble litt mas om når eg var ferdig på kjøkkenet så da fant eg bare frem de minidrivhusene mine og fikk jorda på plass. Nå står de her og klare for frø! Har allerede kjøpt et par poser med frø i år; Jordbær(mini)tomater og chili + eg har masse forskjellig fra i fjor. Eg skal i allefall prioritere Basilikum! Det er noe me spiser mye av + eg lager Pesto. I år skal eg la de stå inne og bli litt store/kraftige før eg planter de ut i grønnsakkassen 🙂 Bladpersille bruker me også mye av, men det går fint å plante rett i kassen. Får se nå etterpå om eg putter litt frø i disse drivhusa, eg kan jo bare sitte her i go`stolen å gjøre det – Ingen problem 🙂

 

Et 100% Vårtegn er….

 

…DETTE! Ingenting kan vel overgå dette?? Nei, ikkje sant!! Tenk det du! Lille Jr som snart er 19 år er Russ i år ♥ Det er sååå stas og eg HÅPER de vil få noe ut av russetiden. Billett m alt inkl ble kjøpt til Landstreffet i Kongeparken i fjor, ingen visste jo da hva som skjer i år, ikkje vet med det jo egentlig ennå heller….Eg HÅPER at det blir, ja at situasjonen tillater det! Unner virkelig at de skal få koset seg der ei hel helg, men det spørs jooo….

Nå må eg jo snart sette i gang med NOK en hobby eg har! *ler* Eg skal nemligen male russebuksa til Dib, kanskje til noen kamerater også! Det er sååå kult! Dette er noe eg har gjort mange ganger! Den gang da i `89 malte eg min egen og flere andre sine, Amira sin ble driiitbra med Jungelboka som Tema. Min mening er jo at Dib BØR ha Harry Potter som tema, han er jo født og oppvokst med Harry, men han er ikkje helt sikkert….
Jaja, gøy skal det bli uansett 🙂 Gleder meg!

 

 

 

Fikk meg også tidenes latter i dag! Dib kjøpte seg også Blinkesko fra Russeservice, det er jo kjempestilig, men eg har aldri hørt om sko som må lades opp!?! Nei da måtte eg virkelig le, så nå står de her da mellom mobilladerene og lader seg! Elsker det, så stilig og eg GLEDER meg til han skal få oppleve det å være russ – Håper det blir tidenes RusseTid, det unner eg hele 2002 kullet 🙂 *Julekake, Julekake, hjemmebakt brød!*

Du vet, de ungen har ikkje alltid like god tålmodighet, så når det plinget i mobilen til Dib at denne pakken var klar til å hentes ble han ivrig. Eg spurte om han kunne vente litt siden min pakke også var på vei….men ivrig som han var trosset han bollekinn og verk å kom seg på posten. 30 min etter han kom hjem plinget min pakke i app`n…..
Nå gidder eg ikkje kjøre ut, henter den i morgen når eg uansett skal handle. Der med får eg ikkje teste å montere kreasjonen eg har perlet….Så ja, vel….DA tenker eg det er på sin plass å perle litt Påskepynt 🙂
Blir kos det også 🙂 Skulle hatt noen isoporkuler…i morgen kanskje...

 

 

 

NYT RESTEN AV DAGEN!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Så spennende og gøy med planter. Når jeg leser dette så gleder jeg meg bare enda mer til å dele oppdatering på mine planter i morgen. For her skjer det mye. Alle grønnsaksplantene er blitt så store. Også bare på en uke. Det er kjempe gøy å se. Så gøy å holde på med planter.

    2. Har og fårt vårkløe😉har gjort klar til såing både inne og ute. Først i såkassene er løkplanter i flere varianter. Neste ut er spinat ( sår direkte ute i kasser med lokk. Håper på tre runder i amme kasse i år vårspinat, sommersalater og så vinterspinat i august igjen.
      Har en hel plan for alle kasser og baljer rund om i hagen og terasser. Gleder meg❤️

Siste innlegg