HAR DU LOV TIL Å SELGE DET DU STRIKKER??

Foto: Sandnes Garn

 

Er du en som strikker masse hele året for så å stille på Julemesser i november/desember? Hvor sikker er du på at alt det du har strikker er helt OK å selge? Bare for å ta det først; Har du strikket plagg, tilbehør eller f.eks Interiør produkter med Marius mønster? Det kan du ikkje uten videre selge i den tro at det er helt greit. For å selge noen ting som helst med Marius mønsteret på trenger du for det første en Godkjenning og for det andre må det være håndstrikket og ikkje på strikkemaskin. Å nei, det er ikkje STRESS å ordne en slik godkjenning og du BØR ordne deg en hvis du oppfyller krava for å trenge en. Det du må gjøre er å sende en mai til [email protected]  fortell litt om deg selv, din strikking og hvorfor du skulle trenge en godkjenning. Eg søkte og fikk Godkjenningen på mail i løpet av veldig kort tid, printet den ut og skulle eg finne på å stille på ei Julemesse er det i allefall lovlig. Det syns eg også du skal gjøre 🙂 Noe annet kan bli dyrt.

Noe du kanskje ikkje var klar over er at det er veldig mangen andre design som heller ikkje er lov å selge. Det er det nemligen designeren selv som bestemmer og de i sin fulle rett til å gjøre nettopp det. Dette er noe DU som strikker skal sjekke og finne ut- ja, om du har lov å selge det du strikker. Veldig ofte skriver designeren dette selv i oppskriftene sine – om det ikkje skulle stå noe om dette i oppskrifter betyr det slettes ikkje at det er fritt fram, da sender du en mail til designeren og spør om det er greit.

Et mønster er som du nå vet et Åndsverk og i utgangspunktet er det kun designeren som har lov til å selge produkter strikket etter gitt mønster/oppskrift. Hvis rett skal være rett skal du betale en godtgjørelse/kompensasjon til designeren for produktene du selger. Derfor er det ganske viktig at du tar kontakt med designeren og evn får en godkjenning på dette.

Veldig ofte står det også f.eks: “Kun til privat bruk”- dvs at du kan strikke og gi til familie og venner som gaver, men altså ikkje for salg. Et strikkemønster/oppskrifter er resultatet etter vanvittig mangen timer med arbeid og er opphavsrettslig beskyttet. Mangen designere syns der i mot at det er greit at private strikker og selger designet deres så lenge det ikkje blir beregnet som næring. (Altså kun på hobbybasis)

Om du nå gjerne bare overser hva som er lov eller ei er vel sannsynligheten for å bli tatt for å selge uten godkjenning ikkje så veldig stor, men det er jo aldri godt å vite hvem som er på Julemessene å kikker. Uansett måtte det vel være litt småflaut om noen påpekte det? Ja at du ikkje har lov å selge designet du har liggende på bordet? Til syvende og sist så handler dette om RESPEKT, respekt for alt arbeidet som er lagt ned og Respekt for hva den som eier designet har bestemt, ikkje det? Eg vet om strikkere som har stilt på messer med masse Marius produkter, men som etter kort tid måte pakke sammen
og dra hjem fordi det manglet godkjenning.

Egentlig hadde eg forventet at de som strikker for salg sjekket om det var lov å selge, men me trenger slettes ikkje gå på Julemesse for å svarene…Det er bare å klikke seg inn på en salgside på Facebook.  Flere ganger har eg sett plagg/tilbehør som er til salgs som er strikket etter oppskrifter hvor det står at det er ikkje lov å selge det du strikker. Du snakker om å bli hudflettet helt åpentlys!
Å du hildrande du for en oppførsel mange ganger. Voksne damer ass!

 

Har plukket ut noe FÅ av oppskriftene som det ikkje er lov å selge fra og dette er også
plagg eg selv har sett blitt solgt på Facebook:

Marianne J. Bjerkman sine oppskrifter har du ikkje lov å strikke fra for så å selge plaggene

 

Dette er jo absolutt et egnet design for salg på Julemessene, men nei, du har ikkje lov så du kan bare stoppe masseproduksjonen av PetiteKnit produkter

Lone Kjeldsen/ Hyggestrik har samme regler

 

Isabell Kraemer sine design er heller ikkje lov å selge

PetiteKnit vil heller ikkje ha salg av sine produkter
Denne luen her er det ganske mangen av for salg….noen selgere kaller det for en etterligning, meeeen…..eg vet nå ikkje helt eg altså

 

Lydia Tresselt/Lalylala har litt andre regler, du har lov å selge det du lager fra hennes oppskrifter, men hun har likevel rettningslinjer, hva de er finner du ut ved å lese denne lille skriften. (Zoom ut bildet)

Dette er designeren som alle er blir misbrukt og det er ikkje greit!

 

 

 

Som sagt, når alt kommer til alt så handler det
om RESPEKT og det er på tide at enda
flere begynner å utøve nettopp det!

 

 

HAPPY KNITTING!

 

 

Go`klem fra ei streng, men veldig snill Vibbedille 🙂

14 kommentarer
    1. Helt enig! Og takk for den lille oversikta 😀.
      Men det er en ting jeg har lurt litt på. Er det samme regel når man strikker på oppdrag for andre? F.eks i dette øyeblikk strikker jeg en Maruis som noen betaler meg for å strikke. (Jeg har også godkjenningen, så den er jeg forsåvidt trygg på) Vet du om det samme gjelder da?

      1. SÅ at du spurte om dette på Facebook så eg har svart deg der 🙂 Alltid greit å bare ha den Godkjenningen når det er så pass enkelt å få den 🙂

    2. Heisan! Jeg har prøvd å sende mail til @lillan ang godkjenning av salg av hjemme strikket Marius. Ville være i forkant men den adressen er ikke tilgjengelig lengre. Har prøvd andre plasser for det samme men uten hell. Så kanskje du har forslag. Ønske deg en god dag uansett 😀Mvh Ragnhild

      1. Jammen har du rett. Eg gikk nå inn på egen mail å hentet den eg selv sendte til, noe som ikkje er så veldig lenge siden 😊 Takk for at du ga meg beskjed

        1. Tusen hjertelig takk for hjelpen med å opplyse hvor det gikk an å henvende seg for godkjenning av Marius. Fikk svar idag så nå har jeg det på stell om jeg skal selge!😀Å gratulerer med 2 mnd dagen til å være røykfri 👍

    3. Jeg tenkte litt på at om jeg hadde klart å komme meg gjennom en diger Mariusgenser ( jeg er ikke tynn lenger), så ikke fader om jeg skulle selge den..hehe. Min, min, min!
      Jeg har selvsagt kjøpt strikkeboka med Marius-sakene for lenge siden, men ikke brukt den boka enda.

      Men du har helt rett. Man kan ikke bare dure på og selge det man vil uten å ha fått tillatelse. Det er mange som gjør det, eller gjorde. Husker den Eplabutikken var full av sånt, selv en av naboene drev på. Jeg har ikke vært innom Epla på lange tider, så jeg vet ikke hvordan ståa er der nå.

      Jeg har aldri solgt et hjemmestrikket plagg, kommer ikke til å gjøre det heller. Moro å strikke, men jeg er ikke helt der med iveren og arbeidslysten pga giktbrudne hender. Synes det har blitt mest et lass raglangensere til barnehagebarn i familien de siste årene, og da bruker jeg aldeles ikke noen oppskrift.

    4. Kanskje du også vet om hvordan dette med lov og ikke stiller seg til følgende problemstilling?
      Jeg har laget eget strikkemønster etter inspirasjon fra en (sydd) kvinnebunad. Fargen på stakken er tilnærmet lik den orginale, men broderiene er etter eget hode selv om fargen på tråden er den samme. Vesten har jeg laget i samme snitt, men den er ensfarget og blir aldri lik etter som den orginale er i brokkade med flere farger i mønsteret. Det er ingen kopi, og det finnes ikke strikkemønster på denne. Vet du noe om dette er i konflikt med åndsverkloven?
      Takk på forhånd ☺️

      1. Da hadde eg skrevet i oppskriften du har laget at “Eg ble inspirert av den og den bunaden bla bla” for det er jo det du har blitt 🙂

    5. Dette kan leses som frekt, noe det IKKE er ment å være. Dette er noe jeg har lurt på en stund. Hva med om noen designere mener de har copyright på ting som man har strikket ut fra eget hode fra før av? Den Oslolua er det mye som ligner på. Og andre ting med «vanlige» fellinger og et «vanlig» antall masker. Er det sånn at om jeg skriver ned et mønster på noe, så eier jeg det! Eks klut i et enkelt mønster?

      1. Helt enig, Marit. Mye av det PetitKnit kommer med er jo “veldig standard”. Jeg har strikket pannebånd i patent før Ingeborg-pannebåndet kom på banen. Jeg har aldri kjøpt oppskriften, og jeg ser mange andre oppskrifter som også snurper sammen pannebåndet på ulike måter. Jeg må da kunne gjøre det, og likevel selge slike pannebånd? Jeg strikker ofte enkle ting som pannebånd, buffer/halser, luer etter eget hode – mange ganger etter inspirasjon fra andre. Men ikke direkte kopi. Man kan da ikke ta patent på disse enkle tingene?

    6. Tusen hjertelig takk for hjelpen med å opplyse hvor det gikk an å henvende seg for godkjenning av Marius. Fikk svar idag så nå har jeg det på stell om jeg skal selge!😀Å gratulerer med 2 mnd dagen til å være røykfri 👍

    7. Tror nok 100% av søkerne som skal selge Marius genser får Ok, dette er et mønster som har gått videre i generasjoner.

    8. Hei

      Er det samme regler for nye og brukte strikkeplagg? Har du lov å selge en strikket genser som du har vokst ifra?

      Er dette ulovlig så har vel Fretex og likende steder et problem?

      Mvh Solveig

Siste innlegg