HAR DU PRØVD Å SNU EN STRIKKEOPPSKRIFT??


Siden eg i 2010 oppdaget at man kunne strikke gensere o.l Top/Down har eg vel knapt gjort annet og styrt unna alt som startet nede på bolen, helt til denne ⇓ poppet opp i februar 2015!! Den skapte seriøst masse hodebry for meg, men akk den er RÅFLOTT ♥ Halve, om ikkje hele StrikkeNorge gikk av hengslene og nærmeste stilte seg i kø for å få Familien Nr 5/2015 hvor oppskriften var publiserte – Eg var en av de og det var rett hjem etterpå å kaste seg på nett for å få garnet i lufta! Husker det kjapt ble utsolgt av enkelte farger
så eg var absolutt ikkje alene i min iver!

 

Designet av Kristin Wiola Ødegård

 

Dagene hvor eg ventet på garnet gikk så treeegt skal vites, men hekkan eg var kjapp med å rigge meg til da det endelig var i hus! Den var virkelig en herlig drøm å strikke, selv om fargene absolutt var utenfor min komfortsone så var eg helt opp i skyene forelsket og det var extra gøy at også Ali likte denne godt 🙂
Eg strikker mer eller mindre Non Stop og var ferdig kjappere enn vanlig, meeen….

 

WIOLAKOFTA
Bildet over
Fra 83 cm til 126 cm i brystvidde

 

 

 

…HVA skjedde her liksom?? Husker eg ante urå et stykke før eg var helt ferdig, tror bare eg lukket øynene å strikket i vei i HÅPE om “Joda, det ordner seg” og det er her man kan se at JO strikkefastheten i høyden har absolutt noe å si hehe Fra under ermene og opp, ja hele bærestykket var alt for lang, å joda, nok en gang var eg redd for at den skulle bli for liten så eg strikker den også i for stor størrelse!
For dette ser jo slettes ikkje bra ut og eg husker eg ble ganske så matt….
Akkurat dette problemet her hadde eg også med en jakke med rundsal som eg strikket en gang…

Det blir bare så alt for stor på en måte…

 

Eg hadde jo før denne Wiola strikket ganske mangen Top/Down med raglan og visste at eg passet det fint, men det er noe som alltid går galt når eg strikker nedene fra…Husker eg satt i sofaen med den i fanget og spekulerte…før eg skjønte HVA eg var i gang med så begynte eg bare å rekke den opp, rakk opp slik at eg fikk av ermene og så bare fant eg ny pinne, la opp på nytt – eg hadde hele veien trua at “Jo da DETTE skal gå så fint så”
Hadde jo aldri gjort det før!! Ja SNUDD ei oppskrift liksom!!

 

 

Eg hadde i forkant målt meg frem på den alt for store halsen hvor mangen masker eg trengte og la opp et masketall slik at det lett kunne fordeles foran/bak og 2 ermer. Dette gikk faktisk overraskende enkelt og greit! Eneste hensynet du må ta er å passe på at masketallet stemmer med mønsterrapportene 🙂 

 

 

Det var bare å snu diagrammet opp/ned på magnetbrettet å strikke, slettes ikkje verre enn det! Eg husker eg ble ganske så overrasket hvor lett det gikk og ikkje minst hvor fint det ble!! Var jo litt redd i forkant at eg hele tiden måtte sitte å telle/regne/ tenke masse, men det ble rene plankekjøringa faktisk!
Akkurat på denne er jo også selve mønsteret likte begge veier 🙂 

 

 

Ikkje så veldig lenge etterpå så var eg kommet meg godt avgårde og min jakke står som et skudd i størrelsen!
Eg økte jo bare ut til den passet under armene så eg justerte mønsteret til etter hvert 🙂  HELT PERFEKT!
Nå i dag ligger denne i en stor kurv inne på Garnrommet og den mangler MINDRE enn et halvt erm…SUKK! Med tanke på hvor ekstatisk eg var over å starte på denne jakken og at eg faktisk har strikket den 2 ganger skjønner eg det bare ikkje…eller jo, eg kan jo skjønne det, men eg forstår det ikkje er vel bedre og si…det ble liksom varmere
i været og eg tenkte at eg kom jo ikkje til å bruke jakken før til høsten så eg kunne jo slappe av med noe
annet og før eg visste ordnet av det hadde eg…

 

 

…2 Hekletepper i aksjon!! Kjenner at DETTE er sååå TYPISK meg!! Å ja, det irriterer så pass mye at det er rett før eg går inn å henter frem Wiolakofta igjen!! Ali har spurt noen ganger hvor den jakken eg maste om ble av!?! ehee…tja ka skal eg si!?! Er jo i grunnen en ganske så dyr jakke så eg burde absolutt hentet den fram! Kanskje eg bør gjøre det, nå etterpå når 2 ermet på Dib sin genser er ferdig?? Fikk et ganske godt stikk i samvittigheten nå kan du si…Noe du kan assosierer deg med eller? hehe

 

* * * *

 

Trodde eg hadde mareritt i morges da eg våknet og så at klokka var bare HALV 7!! Nei nei og nei, ikkje søren om eg skullle stå opp da! Nop Nop! Ristet putene og snudde meg rundt og heldigvis sovnet eg og sov til halv 10! Heldigvis! Er litt ruskete være ute, men gradene stiger laaangsomt og nå er me oppe i 8 grader!! Det kommer seg sakte men sikkert gitt og eg har TRUA på en snarlig VÅR! Det har da virkleig begynt å spire rundt hushjørnene her så det blir nok en tur på Gartneriet ut i neste uke og det er nesten som en snopebutikk på denne årstiden! Europris hadde jo t.o.m fått ut alle pallene sine med alle typer jord og det lover godt! GLEDER meg 🙂

Tenkte eg skulle strikke ferdig genseren til Dib i dag så det er bare å få fart på dagen! I kwell blir det Taco, det er jo alltid en vinner hos ungene 🙂 Ja og så har eg 2 episoder igjen på “Dirty John” og den skal eg jo kose meg med, så ja, alt i alt tror eg nok at denne dagen her blir ganske så fint! Krysser fingrene for at det
ikkje oppstår noen uforusatte hendelser haha

 

LAG DEG SELV
EN HERLIG LØRDAG!

 

 

Go`klem fra ei Fornøyd VIbbedille 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg