Hva vil det si å være kreativ?

 

Veldig ofte, ja alt for ofte får eg høre f.eks: “Du er så flink og kreativ,
eg eier ikkje en eneste kreativ celle i kroppen og klarer ikkje lage noe lignende”

Vel: SUPRISE! Alle er da kreative? Ikkje det? Du tror kanskje du ikkje er det, men det er ikkje mulig. Du trenger verken skape store kunstverk eller kompliserte strikkedesign for å defininere deg som kreativ, men mye av det me gjør i hverdagen krever en form for kreativitet. Dvs du er garantert mye mer kreativ enn det du tro, eg lover. Du kan jo bli med å bevise det om du vil 🙂 Du trenger ikkje komme opp med en helt ny idé,
vitsen kan jo være å lage noe som får deg til å smile!

Hvis du er en av de som drømmer å kunne kreere ting som kan skapes gjennom en hobby f.eks da bør du legge evn hemninger til sides og ikkje være flau(?). Gå litt tilbake til da du var yngre. De fleste voksne har garantert sitter rundt spisebordet med voksduk på å plundret med lim, papir, maling, perler, garn, stoff etc – Sikkert du også? Det som for mange KAN være en sperre er hvis du til en hver tid ble rettet på som liten, ja enten av en noe kritisk lærer (“Det må gjøre riktig!”) eller andre voksne som ALLTID måtte komme med kommentarer som: “Det er mye bedre hvis du gjør sånn, nei bruk en annen farger da blir det penere”. Husker selv eg ofte hadde en følelse av begrensning da eg var i formingstimene på barneskolen…Hodet var jo fult av ideér som eg ikkje fikk sette ut i live, mye pga korte skoletimer, men også av kommentarer/tilsnakk for “frøken”: “Nei Vibeke, det blir for stort og sikkert for vanskelig, de materialene blir nok litt for dyre m.m

Hjemme på jenterommet kunne det noen ganger se ut som et verksted! Foreldrene mine ristet på hodet da eg satt der inn å laget en haug med gipsfigurer! Dette var 70/80 tallet og heldekkingsteppet var på plass vettu….dårlig kombinasjon med flytende gips…Siden pappa var utdannet keramiker av yrke som ung flyttet me gips og leireaktiviteten til grovkjelleren. Du og du så mye gøy me hadde det! Eg har også elsket å tegne og male hele livet, mye mulig derfor eg endte opp med å utdanne meg til Gr.Designeren (Greit å ha det på papiret hehe)

 

 

 

 

Det er heller ikkje alle prosjekt som trenger all verden med planlegging fordi de beste ideéne popper opp underveis. Akkurat denne type prosjekt elsker eg, da kan hodet jobbe døgnet rundt og det beste er å få noen av ideéne ned på et papir, derfor satte eg meg til å skisse i natt før eg lag meg. Måtte liksom tømme hodet! *ler* Planen er å bruke hovedsakelig gips og leire, det har eg allerede bestilt en del av og er på vei i posten. Utover det er det store muligheten for å bare bruke mye av det som allerede er i hus. Siden eg har holdt på med diverse hobbyer stort sett hele livet er det litt av det mest tilgjengelig. Det er derfor eg så sårt trenger det Hobbyrommet mitt! Eg trenger å ha alt lett tilgjengelig og ikkje delvis nedpakket. Garantert at det kommer til å ordne seg.

 

 

 

 

Ideén eg fikk var å lage et morsomt kunstverk (Skapning?) som eg skal henge i taket! Vil tro at når Hobbyrommet er klart er det kun i taket det er plass til noe. I utgangspunktet har eg lyst på en fisk, en morsom en selvfølgelig. Dessuten må den være stor! Da eg studerte på høyskolen i Oslo fikk me en ganske omfattende eksamensoppgave: Lag en skulptur/kreativ skapning MED MENING! Jepp, eg endte opp med å lage en narr med “Skrikmaske“<–fra skrekkfilmen altså. (Orker ikkje utbrodere meningen med denne, men den var både dyp og lang) + den var så svær at bagasjerommet måtte være åpent når eg kjørte…Den sto til karakter 1! (<—1 er best altså hihi). Me kunne heller ikkje ta den med tilbake til Stavanger når me flyttet så eg donerte den til skolen –
Stas at de ville ha den!

Anyway, når eg får ideér som dette er det lurt å skisse litt, da har eg noe å gå ut i fra. Eg har allerede bestemt hvilke teknikker eg skal bruke og materiale. Gips er til for å dekke/delvis forme og leira er til for å lage detaljer og mer defininerte former. Til slutt når eg er fornøyd skal jo alt males/dekoreres og sååå skal eg montere det på ei disse/huske for å henge den i taket! Ikkje sant dette høres gøy ut??

Det dukker nok muligens opp andre materialer underveis og sikkert mye mye mer. Skal prøve å dokumenter alt i form av bilder til slutt, så ja, hvem vet? Kanskje du ender opp med noe morsomt i taket du også?

Mange voksne har lett for å bortforklare seg med at ting er barnslig – Tror du ikkje eg fikk høre det f.eks når eg kastet meg rundt mer perlene? Så langt eg har sett så er det KUN en nedre aldergrense både på leker og hobbystash, og det pga sikkerhet. Så hvorfor sette begrensninger på seg selv bare pga ALDER?
Alder er jo uansett bare et tall…ikkje det?

 

“Vi kjenner alle gleden over å ha skapt noe. Det trenger ikke være noe så fantastisk nytt og fint, det holder med for eksempel å ha malt en stol. Eller å ha bakt et brød, dekket et bord,
reparert en sykkel eller løst en kryssordoppgave.

En tredje måte å forstå kreativitet på, er å ta utgangspunktet i den kreative opplevelse. Denne uttrykkes ofte ved ordet skaperglede. En variant av dette er tilfredsstillelsen ved å ha løst et problem. Den tredje måte å definere kreativitet på, er derfor å definere kreativitet på grunnlag av en indre opplevelse:

Kreativitet er det som gir skaperglede eller tilfredsstillelsen ved å ha løst en oppgave.” -Sitat NIK

 

 

 

 

Det er når eg sitter stille og rolig å strikker at eg faktisk er mest kreativ! Dvs det er da hjernen jobber på spreng og plutselig får eg en utmerket idé og det går ikkje langt fra det tidspunktet til eg er i full vigør! Samme skjedde i går kwell som sagt, men nettopp fordi det var kwell, ja egentlig natt nøyet eg meg med skisser. Hadde eg hatt nok gips hjemme hadde eg garantert startet i dag! Jo da, eg kunne kjørt ut på Kreativ å handlet i dag, men eg vet de kun har småpakker med gips, eg bestilte heller 5 kg på nett så neste helga kan det være eg er i gang. Mye mulig eg starter før for eg kan jo begynne med å lage skjelettet! JuHuuu

Men ok, nå ser det ut som at min siste kreasjon er tørr her den henger (Måtte lakke det til slutt ser du) og eg kan endelig montere! Etter det skal eg prøve å sitte her å strikke videre på Hengekøya mi, ikkje så mye igjen 🙂
Blir gøy å henge den opp til slutt og fylle den med…? Får sjå!

 

 

KOS DEG OG VÆR
KREATIV

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Du har helt rett. Det er mange måter å være kreativ på. Jec kunne aldri skape noe ut av mitt eget hode av leire og gips, det er ikke mine verktøy. Men decopage og litt lim og lakk! Jeg har tapetsert dører med utklipp fra et gammelt album. Har et skjermbrett ved ovnen dekorert av personer klippet ut fra en gammel kunstbok, verdens kuleste (i egne øyne) bord i TV stua….
      Mange av mine kreative ideer er litt sprøe, men samme det .

      1. Sprø eller ei, spiller ingen rolle du er jo kjempekreativ! Du ga meg noen ideer i hoder der, men tviler på at eg får medhold i heimen 👍🙂

    2. Første gang jeg ble beskrevet som kreativ var i en vurderingsbok på barneskolen. Jeg kom hjem fra skolen og var veldig lei meg fordi jeg trodde jeg var flink men så stod det at jeg var kreativ og det visste jeg ikke hva betydde. Jeg var på gråten da jeg fortalte min mor at jeg var kreativ. Hun fikk seg en god latter og forklarte jeg hva det vil si å være kreativ. Det var ikke det samme som å være helt håpløs heldigvis.

Siste innlegg