HVEM bestemmer hvem eg skal like, og ikke like??

 

Joda, selvfølgelig er jo det meg selv og absolutt ingen andre. Men så vettu, hva om 2 av mine venner ikkje liker hverandre? Er det da riktig at den ene vennen forteller meg at eg ikkje må like den andre? Eller “henge” med vedkomne? Selvfølgelig er jo ikkje det riktig, men det gjør jo noe med meg som person. Det er enkelt å tenkte at man bare kutter ut den parten som ber meg om å ikkje like den andre, men HVEM er så denne personen som ber meg om å slutte? Vettu…?? Det er akkurat som barneskolen all over again!

La meg fortelle litt nærmere…Dette gjelder venner her i bloggblokka, alle 3 er personer som eg ser på som viktige stemmer, dog på hver sin måte. Eg er på langt nær enig med alle 3, overhodet ikkje, men de har alle sammen “sider” eg liker og siden dette er Onlinevenner er det lett å la være å diskutere sidene man ikkje liker, ikkje det?
Er jo ingen som tvinger meg inn for å lese noe hvis eg ikkje vil. Dessuten syns eg at noen uenigheter er vanskelig å “diskutere” i skriftform av de åpenbare grunnene: Mimikk og ikkje minst stemmeleie.

La oss kalle disse 3 vennene for Mimmi, Per og Bodil- Ok? Mimmi er forholdvis ny i “gjengen”, Per har holdt på i flere år og Bodil har også gjort seg bemerket over lengre tid. Som sagt; I utgangspunktet liker eg ALLE 3 veldig godt, alle 3 har de verdier eg setter pris på, men me 4 kan aldri møter i samme rom vil eg tro…?

 

(Å ja, eg anonymiserer for å ikkje bli beskyldt for å henge ut noen, enklere sånn.
Til deg som ikkje kjenner situasjonen betyr personene lite, men poenget blir til slutt det samme)

 

Eg vet at eg stort sett liker de fleste, eg gir i allefall de aller fleste en sjanse før eg evn avskriver dem. Eg vet også at eg er flink til å gi andre oppmerksomhet, ja slik som eg gjorde med Mimmi for et tid tilbake. Syns hun hadde gjort mye bra når det f.eks kom til åpenhet om vanskelig tema. Selv kunne eg ikkje relatere meg til hennes problem, men eg hadde veldig forståelse for det hun kjempet med. I ettertid fikk eg denne meldingen:

 

 

Man blir jo selvfølgelig berørt og det er godt å sitte tilbake med en følelse av at man gjorde noe godt for noen. Vel vel, tiden går og eg “snakker” jo med dem alle 3 fra og til. Per og eg får ganske fin kontakt via blogg, det samme har også Bodil og meg, men så begynner det vettu...Det slår formelig gnister mellom Mimmi og Per, innimellom også mellom Per og Bodil. Eg blander meg ikkje noe videre inn i disse “problemene”, kjenner bare at eg faktisk ikkje orker å involere meg i den type problem….Likevel føler eg for å skrive litt til Per ang situasjonen for selv om eg ikkje vil, så får eg jo en del med meg….Jaggu er det mye stygt…Eg viser da sympati for Per fordi eg syns mye er veldig graverende samtidig som eg føler at han har gjort mye riktig i den gitte situasjonen….
Da kommer jo denne da vettu…fra Mimmi:

 

 

 

Som sagt…eg har ikkje lest så mye av alt det stygge som tydeligvis har pågått (Klarer ikkje helt finne det om eg leter heller…?) men av handlinger som er gjort syns eg faktisk at Per er den mest troverdige i denne saken. Som eg ser det, når man velger å hente inn ytre instanser for å få en slutt
problemene virker det mye mer troverdig for meg.

Bodil er enig med Mimmi og det er helt greit fordi hun forteller ikkje meg om gjøre det samme. Per og Bodil er heller ikkje noen perlevenner, men ingen av de ber meg om å holde meg unna den andre – Begge 2 er innehavere av sterke meninger om mangt og mye. Er slettes ikkje alltid eg er enig med noen av de, men når man er her på nett kan man faktisk være venner med personer som du kanskje ikkje hadde vært venner med i RL – Fordi det er så enkelt å velge bort det man ikkje vil lese. Hvorfor drive å lese alt som bare provoserer deg dag ut og dag inn? Eg liker Per eg, ja eg liker han faktisk veldig godt og det på tross av at det er en del eg ikkje er enig i – og det er lov! Me har ALLE SAMMEN evnen (hvis man henter den frem) til å kunne se en problemstilling fra andre enn kun ens egne øyner, det er mulig å teste andre sine sko å se hva man syns, ikkje det? Per forteller meg heller ikkje hvem eg har lov å like eller ei, det samme med Bodil. Hun mener også en del som eg ikkje er enig i, men so what!?? Mimmi der i mot har eg lenge hatt en pause fra, det er det som er så fint her på nett, det er mulig å ta en pause uten at så mange legger merke til det. Det har blitt mye det samme der, mye kverulering, ja rett og slett krangling, men veldig like action! Med det mener eg å ta tak i det faktisk problemet, om det finnes,
det blir helst mye snakk og uthenging.

For å si det sånn: Eg anser både Per og Bodil som mine venner her på bloggen (Flere andre også faktisk) Begge disse kan eg ha samtaler med på privat messenger, setter pris på dem begge, men det er mulig at me 3 aldri kan møtes til lunsj f.eks. Det er jo bare fint for meg, blir mer mat på meg da! Kan ha lunsj med Per og så med Bodil *fniser* Nei, fra spøk til alvor: En god venn forteller deg ikkje hvem du verken skal snakke med eller møtes. Dessuten syns eg at i denne situasjonen er det Per som har fått minst støtte, mye mulig fordi “folk” ikkje vil blande seg i fare for å bli hengt ut selv. Vel vel, eg har for vane egentlig å “henge” ut meg selv,
eller stikke hode frem i ny og ne, så da er denne til deg Per: Go`klem ♥

 

 

HAN SOM SER ETTER EN VENN UTEN FEIL,
FORBLIR UTEN VENNER

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. For mange år siden jobbet jeg i en barnehage, der var det ett av barna som fortalte en morgen at mormor hadde fortalt henne en ting. OM en ikke hadde noe hyggelig å si , så trengte en ikke å si noe i det heletatt. Jeg har fått meg med “overflaten” av denne diskusjonen som pågår i bløgedaler, og det er ikke få som har mistet blogglysten og gitt seg har jeg sett. Jeg skjønner ikke hvorfor noen må hevde sine meninger om andre i så stor grad at det tar fra andre mennesker gleden.

Siste innlegg