Hvem sitt design?? -Det er vel ingen tvil…?

Foto: Anja Takacs’

 

Altså…noen ganger blir eg helt….ÅÅååÅÅåå… *frustrert*! Når det kommer til rettigheter og CopyRight reglene så gjelder det for alt; Bilder, mønster, design osv – Dvs si at det gjelder også i perleverden og dette må eg bare tømme i et innlegg her på bloggen for dette er da slettes ikkje bare min
OPPFATNING som admin i ei perlegruppe påstår??

Å jo da, eg var i kontakt med Anja Tacaks i går kwell og hun var da veldig tydelig på at dette var hennes,
la meg nå forklare….

 

Julenissen i badekaret er designet av Anja Takacs…..
Levner ingen tvil om at det er hun som eier den, ikkje sant?

 

 

 

Foto: Anja Takacs

 

Denne Julekone…..også designet av Anja Takacs…hun eier den, ok?

 

 

Da er spørsmålet: Hvem eier denne?

 

Julekona i badekaret? Her snakker me klipp og lim av 2 design som er eiet av Anja Takacs…easy peasy å lage. ENESTE som er laget av den som perlet den er toppen på hodet hvor det opprinnelig var ei nisselue og litt “hud” i badekaret siden den opprinnelige Julekone hadde klær på seg, ellers er ALT en tro kopi – Du ser det du også? Mønsteret er også speilvendt som er av liten betydning – Kun for at det tar seg bedre ut på baderomsveggen til den som perlet det. Hun som har perlet det skriver selv at hun har lagt Anja`s Julekone i badekaret, fortsatt er alt greit.…Man har lov å mikse og trikse med andre sine mønster og design så lenge man beholder det selv!

 

Men problemet oppstår når folk spør om hun kan sende dem et bedre bilde for de vil også ha julekona i badekaret! Ja for hun som har laget dette sender så et bedre bilde til alle som vil ha, og DA er plutselig ikkje dette designet Anja Takacs lenger…DA er dette et problem.

 

Toppen på frustrasjon er jo når admin i gruppa ikkje “ser” dette….

Det riktige i dette situasjon (Fortsatt bare bare min vurdering selvfølgelig…) ville vært å stengt den aktuelle tråden for å redusere spredningen av en KOPI av 2 orginaler, men nei...

 

 

 

 

Basert på meningen til admin kan eg altså bare ta et mønster av Donald og Mikke Mus, perle de inn i min egen situasjon og gi det bort eller selge det som eget. Ja for det er greit å vite at et design har de samme rettigheten enten det er et gratismønster eller et du må kjøpe…..

Eg er sååå nær ved å gi opp, men eg gir meg ikkje…(Å ja, eg har fått beskjed om å slutte å “gneldre” om dette….) Venter i spenning på hva denne admin finner ut i løpet av dagen (Ja og tråden fortsetter  og enda flere ber om å få tilsent bilde…)….Håpløst…

 

Stikker på kjøkkenet en tur eg hvor eg skal bake andre sine kaker….det er også lov så sant eg ikkje deler oppskriftene og sier det er mine…

 

 

 

HA EN FLOTT DAG

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Er ganske enig med deg angående copyright regler, synes i grunn hele copyright reglen er tull, om det ikke er en kjent kunstner etc, perler er vel opprinnelig en barne leke, folk burde kose seg, dele om de er fornøyd, hadde virkelig ikke brydd meg om jeg “fant opp” et design og Gro fra Toten påsto hu fant det opp, er det rart det er krig

      1. Vel..nå er nå Anja Takacs en anerkjekt designer fra Danmark og respekt for andres verk skal man ha, hvis ikkje hadde det definitivt blitt mer krig enn det allerede er…

Siste innlegg