Hvilke FORDOMMER har du? Hvorfor?


Alle har me fordommer enten man liker å innrømme det eller ei. Fordommer er egentlig kun basert på hva man selv føler, mener og ikkje minst hva man hører, for det er i allefall ikkje basert på fakta! Hvis man leser en del kommentarfelt vil me se mye fordommer og de popper opp uansett hva nyhetsartikkelen måtte handle om. Uavhengig altså hva nyheten dreier seg om kan du banne på at kommentarene sneier innom f.eks innvandring og veldig ofte islam og det å være muslim. Det slår søren meg ikkje feil heller, men alltid er det noen som drar rasismekortet! Ja nesten samme hva som blir diskutert. Er ikkje det veldig rart? Det finnes enorme mengder sterke meninger om dette, ja akkurat som at blonde jenter med silikon og restylane er stokk dumme! Det eneste de kan er sminke, vipper og negler <— Eg vet selvfølgelig at dette er helt på trynet, ja for eg kjenner flere oppegående og flotte blondiner. Noe eg også “lærte”, eller ble informerte om i et kommentarfelt som omhandlet alenemødre var at ei Grå joggebukse er en Nav`ers uniform!?! HVA?? Hvor tar folk det fra egentlig?? Vettu? Hver gang eg sklir opp i den grå joggebuksa (som eg faktisk har mange av) tenker eg på dette!! Det gjør det heller ikkje bedre når eg så svipper innom Rema for å handle litt…må alltid sjekke ut kjøledisken med 50% varer og DA tenker eg på de kommentarene og eg syns eg hører tankene til de andre kundene: “Ja se der, en Nav`er som gravser til seg av billig varer”. Det samme når eg sto i kassa før og kjøpte røyk! Da tenkte nok de andre kundene: “Jaja på Nav skal de, klager over “lønna”, men røyk skal de ha uansett!” Må nesten bare le, for ser du? ALLE har me fordommer! Selv om noen garantert tenkte dette om meg, så hadde eg jo selv fordommer…mot de andre kundene som garantert og mest sannsynlig sto å tenkte hva de skulle ha til middag *humrer*

 

Vet du hva eg alltid har hatt fordommer mot? Jehovas Vitner!! En av grunnene til det er dette:


Her om dagen da eg hadde meg en kvil i senga våknet eg av at det ringet på døra. Eg hørte at Ali åpnet og FØR han fikk sagt et eneste ord sa mannen som ringte på: “Jeg er bare rundt å deler ut litt informasjon i nabolaget og ville bare gi deg denne invitasjonen, Vær så god og ha en fin dag, så ses vi”. Senere på dagen fant eg denne på kjøkkenbenken og eg ble ganske irritert for når eg er den som åpner døra sier eg fint Nei Takk og lukker døra, tar ALDRI i mot hva enn de måtte dele ut. Eg syns det er en skikkelig UTING å presse religion inn dørene til folk på denne måten. For å si det sånn, hadde f.eks 2 muslimske menn gjort det samme hadde det vært første siden i avisa og krav om hjemsending…Fordommene min mot akkurat dette fikk vel egentlig grobunn da eg gikk på videregående samme med ei som snudde ryggen til denne menigheten og der foregikk det mye som slettes ikkje var bra ( i følge henne). La det være sagt, eg har vel egentlig aldri satt meg inn i hva det vil si å være et vitne. Føler heller ikkje noe behov for det, men med måten de “opererer” gjør det ikkje mine fordommer noe mindre.

Noen ganger har eg også fått røynt fordommer til andre. F.eks har eg spurt om pris på et plagg i en butikk og fått til svar: “Å, den er veldig dyr!” Det er da eg har lurt hva hun så når hun så meg? Hva vet vel hun om det er dyrt? Basert på hva? Hmm kanskje den grå joggebuksa? haha Ikkje vet eg, men en ting eg VET er at det er mange stygge fordommer ute å går og ingen av oss er fri for dem.

Hva tror du de fleste tenker når de ser en feit person spiser inne på McDonalds? Ja ikkje sant? Store mennesker har mange vonde fordommer hengende rundt seg og det må være veldig sårende. Hva vet vel me? Det er mange grunner for at en person er stor og ingen av oss er i en posisjon som tillater oss å dømme, det samme gjelder også når me ser personer som er homofile, transe, emo, funksjonshemmet, syltynne, tatoverte, har grønt hår
og 100 piercinger. Eg kjenner noen i alle disse kategoriene og det er veldig fine folk skal eg si deg,
ingen vits å lage seg fordommer der gitt ♥

For ikkje å nevne halvgamle mannfolk med pondus som gifter seg men ei thaidame på 23…Tell me about it!! Eller? Godt voksne damer (gjerne med mye penger) som dater flotte unge menn…? Det finnes et hav av grupper som halve verden har mye fordommer mot og veldig få, eller, i allefall ikkje nok tar seg tid til å sjekke hva som er fakta og hva som er vas. Menn i dress? Jepp, det er OGSÅ en kategori haha Røykere?? Oh Yes! En meget hatet gruppe. T.o.m STRIKKERE er det fordommer mot! For mange er det fortsatt bare gamle damer som strikker.

Kronisk syke….JISES!! Fordommer mot oss florer det av i de aller fleste kommentarfelt og ellers ute i samfunnet! Det vil ikkje forundre meg om ganske mange leger/sykepersonell også har en del fordommer der…

Det er en Uting å dømme en person uten at du vet noe. Ved å snakke om dine antagelser, hva du føler og tror er du med på å skape fordommer. Fordommer som det over hodet ikkje er noe grobunn i. Rart hvordan me er skrudd sammen…Man smører på og trekker fra akkurat der det passer best og serverer det hele på et fat,
gjør man det på riktig sted slukes det rått.

Noe av det verste er vel når me tillater at barna våre arver våre fordommer!

 

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FORDOMSFRI OG FLOTT DAG

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Positiv Vibbedille 🙂
100% Røykfri i 200 dager! *Lykke*
Å ja, det er mange fordommer mot ex-røykere også…

4 kommentarer
    1. Jehovas Vitner har fordommer mot alle som ikke er JV, spiller ingen rolle om du er pinsevenn, katolikk, ateist, muslim eller hva som helst….hehe. Du er ikke rettroende og skal unngås mest mulig. Det vet jeg veldig mye om, så jeg unngår dem også. 😉Har sånne i nabolaget, og de har aldri omgang med andre her. Vi er ikke bra nok, nemlig. Men fly på dørene med brosjyrer, det gjør de… de har stort behov for oss vantro så de kan få utført den pålagte “misjoneringen” sin. Merkelige greier.
      Så ja, litt fordommer har jeg. Det har jeg også ang pedofile som er aktive. Legningen kan de ikke noe for, men de kan noe for sine handlinger. Fordommer mot onde mennesker, voldelige, dyremishandlere.. joda, jeg tror fordommene står i kø om jeg tenker etter. Men vet du, noen av dem skal vi ha…eller bør ha, ellers blir det direkte ufyselig. Men mange har fordommer mot alt mulig tull, og det er bare flisespikkeri og tøv. Nå har jeg kanskje også fordommer mot dem som har tullete fordommer?
      Haha…
      Ha en fin dag, du!

    2. Ja.jeg unngår og jehovas vitner.jeg hadde de ofte hjem der jeg leide for fem år siden.jeg bodde i et hjørnehus og hadde som regel vinduet på gløtt og der stod de 10-12 stk i svingen og ba og sang.da fikk jeg noia.mormonere er jo også sånn.hatt flere av de på døra.hadde hotellweekend i trheim med mamma for litt siden og der var det kongressamling for mormonere.mamma hater alt som er med religion.hun klarer ikke engang å gå på julekonserter i kirka.har vi konfirmant eller dåpsbarn er hun ikke med på gudstjenesten.dermed,siden jeg ikke likte å feste,røyke eller drikke som tenåring ble tenåringsopprøret mitt å bli medlem i den mest karismatiske pinsekirka i byen.de måtte kjøre meg på alt jeg skulle og mamma hatet det helt fryktelig intenst…jeg jobba til og med i Jesus revolution i to år.angrer ikke på det,men jeg har fått et veldig avslappa forhold til alt.

    3. Og når jeg er på st Olav i trheim er det en mormonerkirke rett ved og jeg har mange ganger blitt fotfulgt av to jenter i skjørt og med bibel.nekta å snakke med de

    4. Hehe… Må le når jeg tenker på dette.. onkel og tante til min mann er Jehovas vitner. Han har bare gode minner fra da de var små og hadde besøk av dem. Da de dro lå det alltid et slikt blad gjemt under hodeputa hans.. Og han syntes det var så fint med mange fine tegninger 😊 jeg har ikke fordommer mot noe spesielt.. Vi har noen gode muslimske venner, hvor mor går med hijab.. Veldig hyggelig folk. Har hatt mange fine diskusjoner med dem, og lært mye. Fått nydelig mat, de er utrolig gjestfrie. Har en veldig god homofil venn, Victoria digger når han er på besøk. Naboen vår er gift med ei dame fra Filippinene. Hun er så trivelig , og vi har mange gode samtaler.. Willy er med i antirasistisk front og der møter han utrolig mange kjekke folk fra alle kulturer… Er glad for mangfoldet vi omgir oss med 😊

Siste innlegg