“Hvorfor er det bare engelske strikkeoppskrifter her inne?”

 

 

Dette er et spørsmål eg får hver eneste dag! Gjerne etterfølgt av en haug av !!! og ???. Det må være for
å undertreke en form for irritasjon eller no…? Det er en ting at de samme personene skriver det under innleggene eg poster på Facebook om igjen og om igjen, for helt ærlig? Eg har faktisk begynt å overse det, hva skjer så? Joda, da renner det inn med mail og Messenger i tur og orden så og si daglig. Noen utbroderer hvorfor nettopp de ikkje kan strikke etter engelske oppskrifter og hvor urettferdig det er at den BARE er på engelsk, det minste eg da kunne gjøre er jo å oversette den!!? Oh MY! Seriøst? De aller fleste henvendelser svarer eg på en høflig måte med forklaring på hvorfor eg ikkje bare kan oversette, og helt ærlig? Det er ganske mye ei strikkegal kjerring kan klare å skrive i en melding 🙂 La nå det være sagt, de fleste som sender meg melding og spør er høflige, de skjønner hva eg svarer og det er ingen sure mine, men det er NOEN som bare aldri skjønner (Det er de som sender melding etter hvert blogginnlegg med engelske oppskrifter). De har virkelig et behov for å bøtte over meg med ukvemsord og ikkje minst at eg må tenke på de som ikkje kan lese engelsk…Ok.

 

Hmm hvis Jane i Boston designer et par sokker som hun publiserer på Ravelry tror eg neppe hun tenker på de som ikkje kan engelsk her i Norge…eller? Engelske strikkeoppskrifter er heller ikkje et erstatning for de norske, det handler ikkje om at me erstatter det norske med engelsk. Nop! Det handler bare om å benytte seg av oppskrifter som uansett hva me måtte mene blir skrevet på engelsk på samme måte som
en norsk designere skriver de på norsk..

 

Eg har i mange år promotert engelsk oppskrifter ene og alene fordi eg syns det er knagende gode oppskrifter!
Eg gjør det jo ikkje for å friste og irritere de som ikkje kan engelsk. Hallo!? Hva tar du meg for eller? Hadde bare ALLE prøvd èn gang så ville de skjønt rimelig fort hva eg mener. Det aller beste er jo at de siste årene, ja ganske mange år nå faktisk er det bare flere og flere norske designere som skrive oppskrifter mye på samme måte og det er jo så deilikt! Eg vet at flere av disse designeren selv strikket og strikker mye etter engelske oppskrifter så de har det vel i blodet kan du si 🙂 Men at noen velger å melde meg til admin i diverse strikkegrupper fordi eg har engelske oppskrifter på bloggen, MIN blogg, får være de om det, og hvis de velger å melde seg ut i ville protester fra min egen strikkegruppe: Velbekomme sier eg bare. Eg merker jo ikkje så mye til det så eg vil tro at vedkomne er den som taper mest på det 🙂

Eg har flere ganger tilbudt både min hjelp og andres hjelp når det kommer til engelske strikkeoppskrifter. Opp gjennom åra har eg hjulpet mange, men eg oversetter ikkje så det trenger man ikkje spør om 🙂 Det finnes et hav av oversettelser på strikkekoder og det er jo ofte der problemene ligger, for kan du de, ja så kan du strikke etter engelske oppskrifter. Verre er det nesten ikkje. Hvis en engelsk oppskrift finnes på andre språk enn engelsk så opplyser eg alltid om det i innlegget, egentlig litt unødvendig å spørre hver gang 🙂

 

 

 

Designet av Melissa Alexander-Loomis

 

MIN teori er: Faller du hardt nok for et strikkedesign så klarer du å strikke det uansett språk! Selv om Google noen ganger kan ha noen insane oversettelser kommer du i allefall et stykke på veien. Og du? Hva med You Tube og ALLE Strikkegruppene på Facebook? Hva med å bruke ei av de gruppene til å spørre om hjelp? Det sitter utrolig mange dyktige strikkere i hele landet og de deler villig av sin erfaring og ikkje minst strikkekunnskap. Det er mye kjekkere det enn å dangle meg i hodet hver gang eg blogger om et råflott eller kjempekult strikkedesign *humrer*

Om eg heeelt til slutt skal forsvare meg litt: Eg har en god del lesere her på bloggen hver eneste dag og mange av de er engelsktalende, hva er sannsynligheten for at de kan lese mer norsk enn du kan lese engelsk? Tar du deg en tur innom “Kategorier” øverst på bloggen finner du MYE som ikkje er engelsk, bare nevner det 🙂 Noe som er, og har vært likt i flere år her på bloggen er at under alle bilder av oppskrifter som eg legger ut er det en link til hvor du enten kan laste ned oppskrift, eller kjøpe den. Hver dag får en flere mail hvor spørsmålet er f.eks: “Hvor er den gratis oppskriften på den røde genseren?”. Hvis du under ingen omstendigheter finner den og vil spørre meg; Ta en screenshot av innlegget slik at eg kan se hvilket innlegg det er. Veldig mange ser kun bildet av et prosjekt på Pinterest som eg har postet, men klikker du deg inn på bloggen finner du jo linken. Det er over 4500 innlegg på denne bloggen og det er ikkje så lett for meg å vite hvilken genser du mener, det kan jo f.eks være at du var innom et innlegg fra 2017? Skal noe til for at eg husker alt eg har postet *ler* Så altså: Ta en screenshot og legg bildet
i mailen når du jakter på en spesifikk oppskrift, eg hjelper mer enn gjerne 🙂 

 

Men du?? Sjekk det teppe her da! Ja på bildet rett over her!
Eg falt pladask av måten det strikkes på og det ligger fortsatt høyt på “Må Ha”-listen! 

 

FLY TRUE
Så stort du vil ha det
Ups! Dessverre! Oppskriften er KUN på engelsk, men som sagt:
Vil du det nok så får du det nok til 🙂 Lykke til ♥
Du kan jo snappe med deg Denne Lista så ordner det seg nok.

 

 

 

LYKKE TIL
OG NATTINATTI

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer

Siste innlegg