Ikke kast Gresskaret! -Lag de beste julegavene!

 

I år har virkelig Halloween forbi gått i stillhet og Vårperleriene henger fortsatt ute på murveggen…Har hatt helt andre ting på tapetet i år, men neste uke blir det helt andre boller! Da er messa over og eg kan rydde….BODEN!! Ja og få litt orden sånn at julepyntinga går på skinner! Hver gang eg har vært i butikken i det siste har eg gått raskt forbi alle gresskarene…Det holdt hardt flere ganger, men eg hadde ikkje klart å gjennomføre som eg burde om eg hadde tatt noen med hjem…Neste år…

Men DU, ja du kan! Om du  har gresskar stående (som ikkje er utskåret) kan du virkelig lage mange og virkelig smakfulle julegaver og kos! Ja jo, det kan være litt jobb, men å kokkelere på denne måten er jo sååå kjekt! Å nei, det er ikkje vanskelig så dette fikser du lett 🙂 Etter på kan du nyte go`sakene og glede andre samtidig 🙂

 

 

 

 

Det er et par år siden hvor eg virkelig satte kjøkkenet på hodet og eg laget alt som kan lages av gresskar, må jo prøve! Min favoritt all time med Gresskarmarmelade m/Chili 😀 Du kan også droppe chili og bruke ingefær, godt det også. Gresskarpuré er også godt, herlig å lage Pumkings Cupcake 🙂 Gresskarkrydder er deilig om du f.eks lager deg en god Pumpkin Spice Latte – Mye kos nå frem mot jul!

 

 

 

 

Det beste er jo det du kan lage av frøene! Vel verdt jobben med å ta de ut av gresskaret – Skikkelig knaskende snadder. Eg fant denne oppskriften. Noen oppskrifter gjelder kjernen (det som er inni de eg har) og andre snakker om frøene, og det er det eg har. Totalt hadde eg ca 550 gr med frø, eg tok 2 spiseskjeer med olivenolje, kvernet godt med Rosa Himalaya Salt over + et halv ts Chili 🙂 Rørte det godt rundt i ei skål før eg satte det i ovnen på et stekebrett med bakepapir på. Mine var ferdig etter ca 15 min (varmluft)Ristet litt rundt på de et par ganger under steking. Når gutta fikk smaken på de forsvant de rimelig kjapt…

Kjenner eg er litt lei(?) meg for at eg ikkje kjøpt egresskar og laget dette i år, men eg kan slettes ikkje få til alt heller – Neste prosjekt blir som sagt BOOODEN og det er høyst nødvendig – Tro meg.…Om det skal bli jul her i huset så må den tømmes….og da mener eg tømmes og ikkje bare flytte innholdet ned i garasjen….Off Off….Men du? Tryll nå litt med gresskaret ditt, du kommer ikkje til å angre 🙂 Nå stikker eg å sover!

 

 

 

NATTINATTI

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

Vibbedille på Instagram

Vibbedille på TikTok

1 kommentar
    1. Gresskar! Jeg sier grøss og gru. Og da tenker jeg ikke halloween, men sylta gresskar. Kan ennå kjenne den “eimen” som møtte meg når jeg kom hjem etter endt skoledag. Da hadde mor kokkelert og syltet gresskar, med eddik. Gjentok seg hver høst, og har gitt meg “gresskarfobi”
      Men de søte små er jo flotte til dekorasjon, noe vi prøvde oss på her etter min datters innfall. Lå på et dekorfat, men mugnet forholdsvis raskt.
      Tenker du ikke klarer å la være så det blir nok både bod og kokkelering på deg til uken
      Klem fra Liv

Siste innlegg