JULEN – PÅ EGNE ELLER ANDRE SINE PREMISSER?

Jul nr 17…alene, og me angrer fortsatt ikkje! Selv om alle vet at me feirer Jul alene får me nøyaktig de samme og uforstående spørsmålene hvert eneste år om HVORFOR me ikkje vil feire med familien. Eg har aldri oppgitt noen spesifikk grunn til det annet enn at me i 2002 bare bestemte oss for at me ville prøve å være alene en hel Jul og bare gjøre slik som me ville. I 2002 hadde me Jr som bare var 8 mnd og da er det slettes ikkje bare bare å dra med seg pakker og styr for å kjøre, gjerne i snøkaos, å spise middag noen timer. Amira var på dette tidspunktet 7 år og var skjønt enig om at det måtte være herlig å bare være hjemme å kose i fred og ro. (Dessuten var eg året før blitt alvorlig syk og formen var dårlig og eg foretrakk å være hjemme, noe det ikkje alltid var forståelse for.) Dette var også første julen eg gikk til innkjøp av mer eller mindre like pysjamaser til oss alle 4, det var slutt på å stryke skjorter, bukser, kjoler og skjørt! Det hele var en lettelse og “Juleklumpen” i magen var helt fraværende denne julen og nesten alle Juleferiene frem til i dag…

Alle vet me at følelser av alle slag forsterkes i Julen, er man forelsket, ja så blir de følelsene 10 doblet og sikkert enda mer! Er man i sorg er ofte jula det siste man vil tenke på…Men har du f.eks vært “vant” med at Jula nesten er synonymt med drama, ja så er jo det noe man blir sliten av…“Hvis den eller den kommer, ja så blir eg hjemme” type drama og personer som ikkje kan oppholde seg i samme rom er ikkje forenelig med Jul. Det er slettes ikkje koselig, man sitter litt på kanten av stolen og venter på at det hele slår sprekker, et spill fra galleriet, skjønner? “Ååå se hvor kos me har det selv om me egentlig ikkje vil være her!”-opplegg!

Det er nemligen ikkje bare alkohol barn reagerer negativt på, men om noe “Ligger i luften” som at det er dårlig stemning mellom noen, ja så vil spesielt de små snappe opp dette – Det er da den “klumpen” i magen oppstår! Absolutt noe eg ville skåne våre barn for…Den “klumpen” har vært innom noen juleferier etter dette, men da kunne me slappe litt mer av fordi me skulle være alene og bare kose oss 🙂 Var også lite tilhenger av alkohol i Jula, syns mangen ganger det var ubehagelig når alkoholeimen la seg rundt bordet fordi de fleste måtte ha både 1 og 2 Akevitt før maten og øl/vin TIL maten for så å avslutte med noen konjakk til kaffien…Syns absolutt ingenting om det nei, og da spesielt ikkje med barn til stede. Det trenger ikkje være fyll for at det skal være ubehagelig. Bare det å få spørsmål til hvorfor man ikkje kan ta det vinglasset til maten når man ikkje kjører var i grunnen nok til at det irriterte meg så lenge alle visste at me var avholds. Ja og spørmålet kom hver gang det var påfyllsrunde – Me måtte jo unne oss det liksom…Nei, det er ikkje noe man bare unner seg, det er noe man velger å drikke eller ei, verre er det ikkje, dessuten syns me det smaker sååå mye bedre med brun Julebrus 🙂

Har opp gjennom årene hatt mangen fine samtaler med personer som virkelig ønsker å feire Jula alene, men de tørr ikkje! De våger ikkje å ta steget ut fordi de er redde for hvordan familien kommer til å reagere. Det finnes mangen som gruer seg til Jula pga dette! Det eneste ønske de har er å være alene, pynte stua og gjøre det koselig for så å bare NYTE kwellen max med litt god mat og bare nyte hva det vil si å være alene og ikkje minst til stede for kun seg selv. I steden for MÅ de ofte ut 3 dager til ende, pine seg gjennom mangen timer rundt matbordet, smile på stas å være lykkelig utad mens magen knyter seg og når 3.juledag kommer er de så utslitt og lettet at det hele endelig er over…DET er trist det!! Det eneste denne personen vil er å kose seg i sitt eget selskap og bare nyte den herlige freden som jula på magisk vis bringer. Ja for det er jo ikkje til å legge skjul på: Jula kan være et utrolig styr! Eg er nok heller ikkje alene som å føle på det, eller, NÅ føler eg ikkje på det lengre siden me har ei egen “Klokke” i jula og det meste går i slow-motion akkurat slik det bør! Man skal jo NYTE tiden i Jula og bare kose seg. Det å måtte feire jula på en måte som får det til å stritte deg i mot på innsiden er ikkje bra! Det er da du sitter hele jula og ser frem mot 1.januar…

Hvorfor kan man ikkje bare akseptere at me alle har forskjellige ønsker?

T.o.m den Jula Ali var hjemme i Beirut fordi begge foreldrene døde valgte eg å være hjemme alene med begge ungene! Kunne ikkje tenkt meg å sittet rundt et fullpakket Julebord, det passet seg ikkje! Dessuten hjalp det godt på at begge ungene heller ikkje ønsker å gå ut! Me kledde oss i nye pysjer, dro alle dynene og putene inn i stua og bunkret i sofaen. Ungene var da 4 og 10 år. Husker eg prøvde å kompensere for sorgen ved å kjøpe ekstra gaver til ungene, men helt ærlig så tror eg de var mest imponert over at eg klarte å forvandle den 7 kg store kalkuna til noe spiselig 🙂 Utrolig hva man får til når man må!
Kan trygt si at det ble en veldig spesiell Jul 🙂

I dag, 13.desember er det nøyaktig 12 år siden Teta (Bestemor), mor til Ali døde…Det var eg som våknet av telefonen om natta og det døgnet var ekstremt! Det gikk
i ett til eg klarte å pakket en koffert, kjøpt dollar og få satt Ali på et fly om ettermiddagen! Han skulle jo komme hjem igjen lille julaften, men faren som hadde kreft ble dårligere så han fikk ikkje lov av meg å komme hjem
og godt var det for faren døde på Julaften…

Me må huske at me alle er forskjellige uten at det i seg selv skal være et problem. Me må lære å akseptere at det som andre syns er bra ikkje nødvendigvis er bra for deg. Hadde me klart det og unngått å hele tiden stille spørmål ved andres avgjørelse så hadde det vært mer ro i alle familier 🙂 Hvis du ønsker å feire jula alene kun i eget selskap så syns eg du skal gjøre det! Hvorfor skal du feire jul på en måte du selv ikkje ønsker? Hvorfor er det viktigere å bare gjøre det andre forventer i steden for å fortelle hva du føler? På tide å bestemme over seg selv!
La 2018 bli Jula du tørr!

Hvis eg kjenner godt etter så kan eg kjenne en yrende glede nederst i magen over at det nærmer seg julehelga! Eg ser sååå frem til at begge ungene kommer hjem fra jobb lille julaften og at duften av julemiddagsforberedelser begynner å bre seg ut i leiligheten. Alt skjer vanligvis i slow-motion selv om Ali styrer på kjøkkenet hele dagen og vel så det! Ungene og eg kler oss som vanlig og gjør oss klare allerede på formiddagen. Da er det på med nye koseklær/pysjamaser og me inntar stua med litt kos på bordet og me kvalitetstester tilbehøret til middagen 🙂 Når Ali skrur på potetene er det hans tur å dusje og etterpå er det deilig Kalkun til middag 

Vettu hva Ali skal gjøre nå?? Han skal skru opp gardinstengene her i stua! Du vet hva DET vil si?? Ho-Ho-Ho Da kommer de RØDE Julegardinene opp og garantert at julestemningen kommer til å stige minst 10 hakk! Gleder meg!

Håper du koser deg nå i disse førjuls tider og eg håper du også får lov til å feire Jula på egne premisser og at du går til bords med en god magefølelse 🙂

 

En skikkelig Go`Førjulsklem fra Vibbedille 🙂

1 kommentar
    1. Som du sier så er alle forskjellige, heldigvis for det. Jeg kan ikke tenke meg å feire jula i pysj eller alene oss to.
      . Vi har to voksne barn, og fire barnebarn – og vi feirer et år med sønn og hans gjeng og et år med datter og hennes gjeng. Det er jul for oss.
      Jeg synes det er herlig når de inntar heimen her – med gaver og hund og styr.

      Ang alkohol så serverer vi akevitt og øl til pinnekjøttet, og det blir en konjakk til kaffen. Aldri noe fyll, og alle er trygge og gode, alle koser seg. Vi er voksne vettuge mennesker, og sånn vil vi ha det. Det er vår jul.

      Det jeg ville ha endret på med julen er gavehysteriet som har blitt verre og verre. Der skulle jeg ønske jeg klarte å sette foten ned.

Siste innlegg