Kan du lese hva eg skriver og høre etter med BEGGE ørene?

Foto: Vibbedille

 

Uansett hvordan eg prøver å vinkle en mening eller et synspunkt havner me ut på samme galleien som alltid.
DET er overhodet ikkje min intensjon,
men som vanlig snakkes det for døve ører + at veldig mange leser akkurat det de trooor de ser så eg prøver fra en litt annen vinkel.

Som ved alt annet her i livet, og verden, er eg FOR mangfoldet! JA til alt sier eg (Selvfølgelig med måte!) og DET gjelder også Garnbutikker! Eg ELSKER garnbutikker (Skulle virkelig ønske eg hadde mulighet til å shoppe mer der enn hva eg gjør) og eg ELSKER nærbutikker! Eg ELSKER det norske garnet, Åååå guuud har du noen gang stappet nesa godt ned i et skikkelig norsk garnnøste og virkelig kjent på den deilige ullukta!!? Det river godt, så me kan heller ta en diskusjon på om det virkelig lukter deilig eller om det bare svir i nesehåra?!! Dessuten er det begyyyrende lite av garnet som egentlig er norsk…Totalsalget av ren ull i Norge er på 18%! (Kun 5% av dette er altså norsk)<—-Litt å tenke på…. Eg liker jo også garnet fra utlandet, digger “hjemmelaga” garn og eg elsker garnet på Nille, dessuten passer det meg utmerket å klikket hjem garn rett til postkassa uavhengig av hvilket garn det er, og hva det måtte koste ♥ At noen får flau smak i munnen av det får være de om det,
men prøv i det minste å forstå hva eg sier.

 

For noen er det så enkelt at skal man beholde garnbutikkene MÅ man handle der. Ok, for en hver pris? Svaret var ubetinget Ja! Her er det overhodet ikkje rom for å tenke på andre enn seg selv…
SØRGELIG spør du meg!

 

POENGET mitt er: -Senario Nr 1: La oss si at hun “Kari” skal strikke gaver. “Kari” er f.eks ufør med lav inntekt. “Kari” har ikkje råd til å kjøpe garn på Garnbutikken til alle genserene hun ønsker å strikke til tantebarn/barnebarna. “Kari” går på Nille eller bestiller garn på nett (f.eks fra Sparkjøp?) å handler masse deilig ullgarn, strikker og koser seg. “Kari” er også med i flere strikkegrupper på FB, hun viser stolt fram de lekre genserene hun har strikket. Spørsmålene kommer samtidig med masse skryt: “Hvilken oppskrift er det”, “Hvilket garn har du brukt” Så kommer de klassiske kommentarene: “Eg strikker bare av norsk garn…” “Eg støtter den lokale garnbutikken”. JA OK! Hvorfor kommentere på denne måten?? Hvorfor har DU alltid et behov for å fortelle ALLE andre at du handler bare på Garnbutikk, eller at du KUN strikker av det norske garn?? Det forundrer meg like mye hver forbanna gang! “Kari” vil jo bare høste skryt på de fine genserene hun har strikket, hun gir bæng
i hvor du kjøper garnet. Men vit en ting: Med dine kommentarer så SÅRER du “Kari” og hun sitter tilbake å føler på at det hun har strikket ikkje er godt nok!
Tror du ikkje at hun “Kari” også elsker Garnbutikken nede på senteret, men fordi “Kari” ikkje har råd til å handle der så skal hun i tillegg sitte med dårlig samvittighet fordi hun ikkje tar vare på nærbutikken?? UHØRT!

 

 

Senario Nr 2: På en annen kant av landet så har me “Lise”, hun har valgt å bosette seg veldig landlig og deilig til med mann og barn. Det er 7 km til nærmeste nabo og hele 5 mil til det nærmeste senter som har en Garnbutikk. Hele vinteren f.eks er det en krevende strekning for “Lise” å kjøre kun for å komme seg til Garnbutikken, derfor handler “Lise” alt hun trenger på nett og får det levert på døra. Dette betyr ikkje at “Lise” ikkje bryr seg om Garnbutikken, ja for “Lise” skulle da mer enn gjerne ha koset seg der flere ganger i uka. Men, altså; Pga av lang vei inkl MYE (dyr) bensin og 1475 bomstasjoner blir det alt for kostbart. Det finnes MANGE “Lise” i dette lange landet vårt, ikkje alle har en Garnbutikk rett nede på hjørnet.

 

Senario Nr 3: Midt i Oslo sitter gjerne “Solveig”. Veldig sentralt og flott med opp til flere lekre garnbutikker i gåavstand. Men, “Solveig” sliter på flere måter (kanskje fysisk? Eller hva med psykisk?) Å gå ut og spasere turen rundt på alle de lekre garnbutikkene koster mer enn hva “Solveig” er villig til å betale. DERFOR bestiller hun alt hun vil på nett, og det er veldig mange som “Solveig” i alle landets byer.

 

Det finnes også mange som verken er syke, ufør, har dårlig råd eller er fattig, eller som bor 5 mil fra Garnbutikken, eller for den slag skyld er nabo med garnbutikken som rett og slett bare er økonomiske. De liker å spare og ser ikkje vitsen med å betale 100 kr for et nøste når du kan få bra garn for billigere penge.
Hva er galt med det da? Selvfølgelig INGENTING!

 

Som du nå forhåpentligvis skjønner er det ikkje KUN garnprisen som gjør at veldig mange velger å shoppe på nett. Det er enkelt og veldig avslappende, noe som betyr f.eks at eg bare kan loffe rundt i pysjen å vente på pakken. Tro det eller ei, men det er veldig mange som meg også, der ut i hele landet 🙂 Hvis eg ønsker et mye rimeligere garn, ja da benytter eg muligheten når eg f.eks er på Nille, eller når eg skal på Obs for å kjøpe kjøttdeig på tilbud. Syns forresten det er helt genialt å putte noen nøster med garn inn i matbudsjettet 🙂

En annen ting som veldig mange er opptatt av er arbeidsplasser, ja hvem er vel ikkje opptatt av det? Eg er også det, selv om du mener at eg ikkje bryr meg en døyt om garnbutikken på hjørnet går konkurs. Eg kjenner flere, ja ganske mange faktisk, som driver sin egen nettbutikk. Her snakker me småbarnsmødre, alenemødre, godt voksne damer/menn som egentlig kunne vært ufør eller på annen måte avhengig av systemet i en eller annen grad. Uten nettbutikken sin hadde flere av de eg kjenner vært lønnet av Nav. (Det er jo også en gruppe som for mange er veldig belastende, meeeen det er en heeelt annen diskusjon.)

Derfor er også Nettbutikker veldig, veldig viktige, du må ikkje bare se på en nettbutikk som noe du bare du klikker på, det er mennesker og ekte personer bakom skjermen. Det er ikkje alltid store fabrikker med garn som fyker rundt på samlebånd. Det finnes de som sitter ved sitt eget kjøkkenbord å pakke ordrene som kommer inn, det er de som har hele veggen på soverommet med garnsekker – tilhørende Nettbutikken sin, de tjener til livets opphold på samme måte som garnbutikken på hjørnet. Alle nettbutikker er altså IKKJE en brikke i et stort spill hvor det er iskald forretningsdrift som ligger bak. Det er mange som tar ansvar for egen skjebne
og lager sin egen arbeidsplass!

Når du får et håndskrevet kort sammen med garnet du bestilte, ja DA vet du at noen oppriktig setter pris på deg som kunde og det er ikkje “bare” en kynisk selger bakom skjermen. Når du har bestilt flere farger du ønsker å sette sammen i en og samme genser og innehaveren av nettbutikken ringer deg en søndag ettermiddag fordi hun ønsker å tipse deg litt ang fargevalgene dine….Da VET du at hun bryr seg om strikketøyet ditt ♥
Mange nettbutikker drives også av en strikkedesignere og de er ofte tilgjengelige mer enn 24/7 om du har problemer med å skjønne en av oppskriftene, en garnbutikk er stengt når de stenger –
Bare for å nevne en stor fordel med en del av nettbutikkene.

Mange har inntrykk av at eg ikkje bryr meg om garnbutikkene, noen mener at eg heller burde fronte de i steden for. HEI! Eg har ved flere anledninger i årenes løp tipset om både den ene og den andre butikken, mange har fått gratis reklame av meg for å si det sånn. Eg ønsker bare at ALLE skal se muligheten de har, alle har nemlige ikkje det samme utgangspunktet, og dermed faller de utenfor. Takk og pris for at det finnes en løsning for de fleste da, som at det finnes Nille butikker omtrent over alt, at f.eks Sparkjøp har store tilbud et par ganger i året på et allerede rimelig garn – det vil jo si at på enten den ene eller andre måten er det en mulighet for alle å kunne strikke (Det er jo tross alt det viktigste!) Hvis bare alle sluttet å henge seg opp i hvilket garn den andre strikket av, eller hvor det var kjøpt så kunne me slippe slike oppvasker som dette 🙂 Ja og du? Husk nå i allefall at ARBEIDSPENGENE for å strikke en genser er akkurat den samme uansett hvilket garn du måtte bruke….
Det er farlig mange som enda ikkje skjønner det

Bare en siste lille ting…Det er ikkje en selvfølge at alt eg skriver dreier seg om meg selv, at det er mine opplevelser. Men, eg har evnen til å se hva andre sliter med og tar veldig ofte til motmæle om eg ser noe eg syns er urettferdig! Det kan være like mye på nett som i RL. I steden for å sende meg lange meldinger å fortelle meg om min oppførsel og at du mener mine meninger er på helt på tryne, syns eg du skal feie for egen dør først
og når du så har roet deg ned kan me ta en prat 🙂 Deal?

 

 

 

DA ØNSKER EG DEG
EN FIN DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

18 kommentarer
    1. Hehe – kan ikke annet enn å le 😃

      I all hovedsak er jeg enig i innleggene dine om garn, og synes det er bra at du tar det opp.

      Jeg handler litt her og der alt etter pris og tilgjengelighet. Og pris har absolutt noe å si for meg.

      Bare så det er sagt – fysisk butikk er dessverre ikke det samme som hjelp og god service – selvom akkurat det har blitt bedre her lokalt de siste årene. Men når de har så lite garn inne at man ikke kan kjøpe garn til en genser uten å vente i 1 måned – ja da er valget enkelt. Hurra for at det finnes nettbutikker da sier nå jeg!

      1. Når det kommer til å få hjelp i garnbutikk f.eks til en oppskrift har eg egentlig aldri følt at eg har fått det, har måttet finne ut av det selv. Derfor er eg så glad i de uavhengige designeren me har, lurer eg på noe, ja så sender eg en mld eller mail og svare kommer klart og tydelig i retur 🙂 Skal man jobbe i en garnbutikk så bør man ha en del kompetanse både når det gjelder garn og oppskriftene som selges der.

        1. Helt enig – får mye bedre hjelp med å sende mail til uavhengige designere enn i garnbutikk. Men ser ikke bort fra at noen kan ha kompetanse nok til å hjelpe – men de er det langt imellom her ihvertfall. Å spørre om garnalternativer hvis man ikke liker det foreslåtte garnet har jeg heller ingen god erfaring med. Uansett – internett er kommet for å bli – både hva gjelder netthandel og vår mulighet til å finne ut av ting selv. Lokale garnbutikker må rett og slett finne en måte å møte den konkurransen på – og noen klarer det fint.

    2. Aldeles enig med deg Vibbedille. Hadde våre norske garnprodusenter jekka ned prisene så hadde kanskje til og med jeg hatt råd til å gå på den lokale garnbutikken. De store garnprodusentene kan bare takke seg selv, de priser seg ut av markedet!!!

    3. Godt skrevet👍 Jeg lurer ofte på om det er viljen eller forstanden som gjør at folk ikke forstår hva folk FAKTISK har skrevet. Ser ofte når folk spør om noe på FB, så er svaret, i beste fall, helt på siden av det det blir spurt om
      Selv strikker jeg mest sokker, der de fleste parene blir sendt til Kreta. Derfor er det klin umulig å kjøpe så dyrt garn at er sokkepar blir kostende f eks 150 kr

    4. Er så enig. Etter at eg måtte slutte i arbeid pga helsa, så kan eg ikkje alltid gå i en garnbutikk å kjøpe garn. For det siste halve året har jo mye garn blitt enormt dyrt. Og eg tenke at når eg kjøpe på nettet, så er det jo og noen som må jobbe der. Og som regel ligger det i pakken en koselig hilsen og flere ganger en gave, maskamarkør, pinnestoppere, målebånd, teposer, sjokolade. Og for meg så gjør dette til at dagen blir enda bedre ❤️. Skal så lite til 🧶

    5. Ja, altså…Jeg er ufør og bor med 2 ungdommer. Jeg har ikke råd å handle på den lokale garnbutikken. Garnbutikken ligger i tillegg en mil herfra, og jeg ernuten bil. Så, istedet for å betale buss og reise til garnbutinken å kjøpe dyrt garn, så handler jeg mest på nettet. Billigere, enklere for en syk kropp, og lettvindt. Jeg har IKKE dårlig samvittighet for det.
      Skulle gjerne vært på garnbutikken jeg, den beste butikken jeg vet om – men som sagt, dyrt og ikke så veldig tilgjengelig herfra.

    6. Beundrer deg som tar deg tid til å forklare alt dette, og kunne ikke vært mer enig. Nå må folk snart begynne å feie for egen dør og la andre få gjøre det som er best for dem uansett hva det er 😉

    7. Nok en gang – fantastisk bra skrevet 👏🏻
      Signerer både deg og Ole Brumm jeg – ja takk til både fysiske butikker og nettbutikker, billig garn og dyrt garn – og ikke minst, ja takk til valgmuligheter for alle og enhver 🥰

    8. 1.Jeg digger bloggen din.
      2. Drit i nettrollene. Det er så mye ego folk der ute. Når det er sagt, jeg setter stor pris på at du tar kampen.

      Forøvrig.
      Jeg kan ikke gå på den lokale garn butikken. Jeg er ufør og bor i Oslo. Da sier det seg selv at jeg må tenke kreativt og bestille på nett.

      Det er trist at norsk selvgodhet gir stygge utslag. Misunnelse og ufine kommentarer kan fort gjøre vondt. Ser mye stygt i ulike grupper på facebook.

      Stå på!

    9. Nettshopping er befriende i denne pandemien, syns jeg, og nettbutikker skaper også arbeidsplasser! Hvis lokale butikker skal overleve med makspriser og bare fysiske lokaler bør de ha glimrende kundeservice for å kunne lokke til seg kunder. Mange av de lokale har jo startet opp nettbutikker nettopp for å nå ut til flere 🙂

Siste innlegg