Kjøper ikkje oppskrifter lenger – Strikker kun etter bilder…

 

 

ÆDDABÆDDA!

Ja vedkomne kunne like gjerne sagt det i steden for å utbrodere hvor mye forakt vedkomne har mot prisen på strikkeoppskrifter…Ja, dessverre, me snakker om voksne og i noen tilfeller godt voksne damer…
Ganske tragisk om man vil.

Eg ser dette veldig ofte i min egne kommentarfelt, under blogginnlegg eg poster om design eg promoterer.
Det begynner gjerne slik i et kommentarfelt:

 

“Er oppskriften kun på engelsk?”
Meg: Ja
“Ååå det er synd, eg skjønner ikkje oppskriften da…”
Så kommer en 3.person inn i “samtalen”:
-Det gjør ingenting, eg kan oversette den!
Meg: Nei det er ikkje lov, hvor eg så fortelle om gangen i å gjøre det på en skikkelig måte.
Person nr 3: Vel, ok, men eg kan uansett strikke den etter bilde og skrive ned hva eg gjør.
Sender deg en PM
(PM beregnet på trådstarter…)

 

Dette er i grunnen ikkje det verste, eg har lagt ut oppskrifter hvor personer faktisk har oversatt oppskriften og lagt den ut i kommentarfeltet under min bloggpost. Dette skjer veldig ofte på f.eks tøfler.

Så har me de som bare avfeier alt av oppskrifter: “Eg kjøper aldri oppskrifter, kan bli ruinert av mindre, eg strikker kun etter bilder” – Den er i og for seg greit, ingen kan nekte deg, men når du er så dum (Ja unnskyld, men det kan ikkje være mye som sviver?) og strikker etter bilder, skriver det ned for så å selge “din egen” oppskrift?? ER DET MULIG!? Det store spørsmålet nå er: “Hvilken pris setter du på egne oppskrifter?” *Trommelvirvel*
Ahaaa 50 kroner! Sier du det! Veldig ofte nøyaktig den sammen prisen du selv syns er OVERPRIS
når andre prissetter oppskriftene sine….Skal si!

 

SKAM DEG!

 

Selvfølgelig kan du strikke noe til deg selv etter bilder, det er ingen lov som kan nekte deg, men så spørs det da hva du sier når noen skryter av bildene du legger ut? Alt faller på hva du svarer….: “Å ja nei eg bare diktet den” FAIL! Da sier du: “Eg så eg fin genser eg likte, det var “Bla bla designer” og så bare strikket eg min egen“. Det er jo litt flaut å påberope seg idé og utforming når alle kan se hvilken genser det egentlig er?
Alltid best å bare være ærlig 😀

Alt er i grunnen helt greit inntil du skriver ned din egen versjon og selger den….Du kan lage din egen oppskrift hvis du har plukket noe fra en annen designeren, men skriv det i oppskriften. Intet minus med det, me har alle lov å bli inspirerer. Nå snakker eg ikkje om en genser i perlestrikke og hvem som har rettigheten på perlestrikk,
tror de fleste skjønner hva eg mener?

Et eksempel er jo den nå så MASSEproduserte Ganni genseren….Skjønner? Lurer på hvor mange som har designet den? De fleste kaller den også for Ganni, å ja, det finnes mange oppskrifter etter hvert. Dette var som du kanskje husker en kjøpegenser i utgangspunktet, med en prislapp på 4000,- Akkurat, ikkje en genser som alle kan kjøpe, men det betyr heller ikkje at det er ok å stjele ideén for så å tjene penger på det?

Har sett tilfeller hvor en velkjent strikkedesigner har lagt ut noen av oppskriftene sine gratis til å forsyne seg.
I etterkant dukker det opp nesten kliss like luer, votter, sokker etc i form av en kjøpeoppskrift….
I rest my case

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Så sant!
      Har også sett folk legge ut Drops-oppskrifter for salg, med originalbilde tilogmed….. Selvsagt finnes det enkelte som ikke er så oppdatert på nett/i strikkeverden og som går på slike “triks”. Skal man le eller gråte?
      Ha en fortreffelig hobbykveld 🧶
      Klem fra MOSS 🤗

    2. Ikke bare privatpersoner som ser et plagg og strikker+ lager oppskrift for så å selge som sin design.
      Husker ikke hvem det var som ble mye omtalt for noen år siden.
      Selv ble jeg ganske overrasket da jeg så en genser i Familien nå nylig. Prikk lik noe jeg strikket midt på 70-tallet. Og ikke huser jeg feil, for da jeg viste den til mannen min var kommentaren. Oi, kommet på moten igjen? Husker du hadde to stykker en gul og en grå. Ja, riktig det, men jeg diktet det mens jeg strikket. Ikke inspirert av noen genser, men teknikker fra min strikkelæremester satt i system. Dessverre trolig ikke noe bilde av dem, da jeg ikke liker å bli tatt bilde av, og ale bildene min mor tok er historie, les ødelagt.
      Tenker mange er skrudd litt feil sammen. Kjør gjerne milevis for et tilbud, glem at det koster å dra avgårde, og kjøp for all del ikke et mønster, for det er jo sååååå dyrt.
      Klem fra Liv

    3. Så enig! Jeg blir sliten av alle som ikke skal kjøpe oppskrifter, heller ikke garn! Og ihvertfall ikke i den lokale garnbutikken, for de er så dyyyyyre!! Men garnbutikker vil vi ha??? Når det passer oss!! Og blir det opphørssalg – ja da stiller vi!!! Vi burde skamme oss! Jeg drar av prinsipp ikke på opphørssalg i butikker jeg ikke handler i! Å lage oppskrifter tar laaang tid! Betaler med glede!!!

    4. Dette er ikke noe artig. Takk for at du tar det opp, for man bruker en hel del timer for å laget et design. Å jeg forstår ikke hvorfor det er så vondt å betale for et mønster, som ca koster det samme som et garnnøste til ordinær pris.

Siste innlegg