Lag din egen unike dekor

Designet av Jo Jones

 

På mange måter kan man nesten sammeligne hekling med å male. Til forskjell fra strikking så er jo hekling mye friere, du kan kjapt endre retning uten for mye bry, ved strikking krever det noe mer. Derfor, vil du lage noe spesielt så kan du fint kombinere strikking og hekling. Egentlig, hvis du kan hekle så trenger du ingen oppskrift, men en oppskrift som den over her kan være grei om du ikkje har gjort det før.
La dette balle på seg og bare la heklenåla springe i vei 🙂

 

 

Bee, Butterfly, Dragonfly, Snail Applique
Bildet over

 

 

 

 

 


For en god del år siden (2013) fikk eg heeelt dilla etter at eg ramlet over denne teknikken på YouTube! Eg var jo DER med en gang!! Ahaaa eg elsket det! Det eg gjorde var å tegne noen figurer som eg kunne tenkte meg å hekle, når eg så skulle hekle den begynte eg med den inderste formen. På denne fisken som forøvrig var min første ble det litt “juksing” hehe (Ikkje for at det finnes noen regler altså!) Begynte med den store rosa rundingen, og alt annet er heklet ut i fra den, uten om det hele øyet som eg sydde på. SÅ ja, på en måten må man nok planlegge litt, eller i allefall vite i hvilken rekkefølge “Ting” skal hekles om man som meg hadde tegnet på forhånd.

Du trenger verken tegne eller ha en plan, begynn med en liten form og bare la det utvikle seg, er jo en grunn for at det kalles FREE FORM. Hvis du søker “Free Form Crochet” på Pinterest eller YouTube skal eg love deg at du kjapt kan havne ut på galeien!

 

 

 


Selv om eg hadde en større plan med fiskene mine fikk denne rosa
pryde et barneteppe eg strikket året etterpå 🙂

 

 


Eg hadde nemligen en plan om å strikket et stort barneteppe, i riller. Skulle bruke masse blåfarger og strikket et HAV og etterpå skulle eg så montere masse fisker og ellers ting som finnes i havet. Alt skulle eg hekle med Free Form, vel…alle fiskene, skildpaddene etc ligger fortsatt på Garnrommet å venter på havet sitt…

MEN!! Det som er gøy med denne type hekling er at om du f.eks vil sette “prikken” på en genser f.eks; Hekle en figur, mønster eller hva det måtte være som passer eier og sy den på. Tenk på alle de gøyale barnegenserene du kan lage! Unike så dan, siden ingen vet hvor heklenåla springer. Våg å tørre, ikkje si du ikkje kan fordi du ikkje har fantasi. Start med noen masker, hekle i vei, bruk det du kan av heklemasker og lag din egen greie 🙂 Det er utrolig kjekt! Til mine figurer brukte eg Silja Garn. Skal du montere på en genser, bruk garn som passer sammen i kvaliteten i forhold til vaskeanvisninger. Kjipt om fisken skulle krympe…Iiiikkje sant 🙂

 

 

 

 

Har ikkje kommet sååå langt, men NÅ er eg i allefall over det eg anså som den først kneika! Dvs i dag blir det inndeling til raglan og så er det bare å strikke i vei 🙂 Før eg helt setter meg til rette med strikketøyet skal eg ta meg en dusj å stelle meg litt. Siden det er bursdag i heimen kommer Amira og Eirik så det kan jo være greit å komme seg ut av pysjen. Amira har nok en gang bakt kake for anledningen – Jaggu er hun flink altså!
Blir nok en koselig dag 🙂

 

 

 

LAG DEG EN FIN SØNDAG
OG NYT DEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

6 kommentarer

Siste innlegg