Lenge leve strikkegalskapen!

 

Turnusstrikking….Ja eg er nokså sikker på at det var eg som oppfant begrepet! Det rett og slett oppsto en dag eg satt å ryddet i ALLE prosjektene mine for noen år siden….det var virkelig en del som skulle ryddes i! Problemene oppsto som perler på en snor da eg skulle ta en avgjørelse ved hvert eneste prosjekt; Dra ut pinnen, rekke opp eller beholde? Da poppet ideèn om TurnusStrikking opp! GENIALT! Da var det bare å hente frem en 8-10 kurver og fordele de prosjektene eg seriøst fikk klump i magen over når “Avliving” ble et alternativ! Ja eg har MANGE prosjekt som er uferdige og som for 10 år siden hadde vært klare Ufo`en (Uferdige Prosjekt) og det er for meg steget før avlingen, men ved å innføring av TurnuStrikking ble det med ett en POSITIV stemning
og ALLE overlevde!

Frem til me fornyet stua og alle kurvene mine bortsett fra EN fikk adgang forbudt i stua hadde eg som regel en hel, gjerne 2 Turnuser i stua om gang, da var det humøret og formen som avgjorde hva som ble strikket på 🙂
Ja det finnes flere kategorier av det også ser du:

PremieProsjektet: Dette er prosjektet du virkelig koser deg, ja du nyte hver maske og du MÅ gjennom dagen gjøre deg fortjent til å kunne kose deg med dette om kvelden 🙂

GaveProsjektet: Dette er det du har planer om å gi bort, der unner du deg noen masker hver gang du setter deg ned gjennom dagen, supert til å strikke på når du likevel skal sitte å f.eks å se en serie 🙂

BobleProsjektet: Her trenger du virkelig Fred&Ro, noe som gjerne krever at du tar deg en time eller 2 i Bobla 🙂 Dette er prosjekter eg elsker! Det innebærer som regel en del dill og man må fokusere!
Ved å fokusere på noe blokker du enkelt ut andre ting, som f.eks smerter 🙂

Ut På Tur Prosjektet: Dette er prosjektet som alltid ligger i en kurv/veske, du snapper den med deg hver gang du fyker ut døra. Dette innebærer selvfølgelig at du er passasjer av et eller annet slag,
eller at du f.eks er forespeilt noen timer på et venterom

Straffeprosjektet: Det ligger i ordet! Det er definitivt det verste du kan tenkte deg! Se for deg at du har lovet
å strikke noe til noen, ok? Når du så er i gang viser det seg at det var ufattelig kjedelig og trått å strikke….
Du ANGRER bittert! Mottakeren sender deg gjerne en melding i ny og ne og spør om det vokser….
Du sukker, plukker opp prosjektet, kikker på det for så å dytte det bakerst i køen igjen….

LuksusProsjektet: Ahaa DETTE er tingen vettu! Dette er noe du virkelig har gledet deg til, noe spesielt du har unnet deg! Når eg sier luksus er det ikkje ensbetydende med at det er steindyrt, nei, men noe du syns er kjempegøy og er noe som er nytt med et garn du elsker! Eg er en skrue når det kommer til slike prosjekt! Eg pleier å utsette oppstart bare for å glede meg litt lengre og når eg først er i gang går det treeegt! Bare fordi eg MÅ nyte hver eneste maske maksimalt! Dette prosjektet inkl gjerne også en ny,
eller i allefall REN pysj for den ultimate kosefaktoren skal i tre i kraft!

 

 

 

 

Noe de aller fleste som strikker og hekler er så er det å finne en unnskyldning for å få MER garn i hus! Neida, ikkje en unnskyldning for andre, men merkelig nok for oss selv! Mange tror at noen av oss smugler inn garn hjemme fordi me ikkje får lov å handle garn, men egentlig så lurer me oss selv og noen ganger prøver me å glemme garnet som me nettopp centret rett inn på lageret….Grunnen er jo fordi me har SÅÅÅ mye at det skulle være helt unødvendig å kjøpe noe mer! Ja for hvis du virkelig viste frem alt du har, ja inkl alle posene du prøver å glemme at du har bak sofaenbak håndklærene i skapet på badet, i eska opp på garderobeskapet osv så ville de aller fleste sperret opp øynene INKL deg selv! *ler*

Eg vet egentlig hva eg har, men eg har en tendens til å glemme det! Ja rett som det er, som f.eks når eg finner en oppskrift på noe eg faller for-der etter er det fluksens inn i den nærmeste Nettbutikken, Klikk Klikk og Swisjh så er er garnet i lufte og oppskriften er lagret = Nytt prosjekt! Dette hadde en tendens til å skje ganske ofte tidliger,
der av et solid GarnLager 🙂

 

 

 

Nå er det i grunnen blitt verre….Ja, eg trenger ikkje en gang en oppskrift for å gå Bananas i en nettbutikk…..
eg trenger bare å falle for et GARN! Når det skjer så holder det sjeldent med et nøste eller 2…..NEIDA!
Eg har alltid hatt en mani for 1 eller 2 nøster i hver farge!

Det eg burde lært meg var at eg burde kjøpe det eg TRENGER for så å bare tenke; “Trenger eg mer så er det mer i butikken” Neida, eg burde nok eid en Garnbutikk! Sånn er det med DEN saken 🙂

 

 

 

 

Hvordan ligger det an på din utstyrsfronten?? Er det like gale som på garnfronten?? Haha Den klassiske unnskyldninger for å kjøpe mer strikkepinner er jo at de du har er OPPTATTE, ikkje sant?? Ja for setter du et prosjekt på en tråd, ja da er det gjort! Det vil da aldri bli ferdig, Jepp, så nye pinner til stadighet er et MUST! For ikkje å snakke om dette med at det HELE tiden kommer NYE pinner! Ja i forskjellige farger, kvaliteter, material mm Som en ekte strikker bør du jo prøve ut det meste, ja på samme måte som gemalen trenger ei ny sag eller andre mekaniske dubbeditter! Godt me er enige der!

Når alle pinnene er i hus så kommer me til ALT det andre en strikker trenger! Åååå det er et ELDORADO der ute av deilige og smakfulle dubbeditter! Ja man kan faktisk få vondt i hodet av å spinne rundt inne på de forskjellige nettbutikkene! Ikkje bare finnes de i ALLE regnubuens farger, men det er utrolig hva me egentlig trenger!?? At en TRÅD og en sikkerhetsnål faktisk kan gjøre samme nytte, ja DET vører meg slettes ingen tanker! Man MÅ ha litt (les:MYE) av alt! Det som også er litt magisk er at du kan lage mye selv! Ja hvor mange av dere har f.eks en SOLID perlesamling med ringer og karabinkroker?? Ja eg visste det! Eg er slettes ikkje alene der heller! JuHuuu eg har vel laget noen 100 maskemakører ca i alle farger og varianter! Me bunkrer opp i alle bauer og kanter, noe blir også brukt som venninnegaver 🙂 Selv om man har 1000`vis av dubbeditter kan man omtrent dåne når me får en lekker gave med strikkeraleterte dubbeditter av en likesinnede! STOR STAS!

Vesker og kurver! Ahaaa vet ikkje hvor eg skal starte en gang! OMG! Forrige gangen eg hadde en skikkelig oppryddning på Lageret ga eg bort hele 7 store kurver! De er da siden den gang sikkert blitt erstatte med 15 nye! Eg kan aldri gå forbi Nille f.eks om de har fått NYE kurver! Problemet mitt når eg kjøper en kurv er at da MÅ eg også ha noe NYTT garn som kan “Bo” i den nye kurven….. du snakker meg om en Ond (Les:Deilig) sirkel! Hvis eg kjøper kurv på Nille hvor de også har deilig garn pleier eg fylle opp passende garn til et teppe!! Der av ALLE de påbegynte teppene mine…. Det vil liksom ikkje ende noe plass….

Vesker syr man selv eller kjøper av andre strikkere som syr! Ja kun en strikker kan sy den perfekte StrikkeVeska……eg har i allefall et 2 siffert tall med vesker…..Alle har eg gode minner med og kan over hodet ikkje gi bort noen! Alle minne meg om ei suvern og flott dame, og eg bruker veska/mappa med stolthet!

Utstyrsvesker bruker me også! Ja me starter bare med et stort etui til alle pinnene, men reiser man f.eks på et Strikketreff hvor slike vesker selges ja så kjøper man flere. Plutselig har man ei veske til ALLE de forskjellige pinnene…..Eg kunne ramset opp i det UENDELIGE om ting me strikkere TRENGER for virkelig å kose oss!
Det er liksom nesten ikkje lengre nok å ha et nøste og et sett med pinner i kurven, det hele er blitt en mani…..
ELSKER DET!

Vil jo nesten påstå at det er en Livsstil blitt! Ja eg mener, når eg okkuperer halve huset for å praktisere Hobbyen min, ja DA er det en livsstil! De du bor sammen med blir jo påvirket enten på den ene eller andre måte,
men eg vil påstå at de nyter godt av det!

Så JA, eg kan innrømme at eg er en strikker med hud og hår + eg er en eksentrisk(?) garnsamler og eier få skrupler i forhold til dette, MEN eg Koser meg og er en selverklært Livsnyter og vil nødig endre på noe 🙂

Hvordan ligger du an i forhold til denne type galskap? *ler hjertelig*

 

 

FORTELL!!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Bortsett fra at turnusstrikken min ikke er fullt så ekstrem som din, er det meg du skriver om! Er du sikker på at det er lov, å skrive om andre sånn uten videre?😂😂 Prøver å dempe lysten på kurver da, har virkelig ikke plass til flere. Men garn, pinner og duppeditter derimot…………🙈🙈

    2. Morn! Dette var ……..sjølvransaking. Joda, eg har det meste av duppedittar, pinnar i alle str, vesker og etuier – og garn. Etter nøye gjennomgang ( hukommelse), trur eg at eg har 25% av det du har. 3 strikketøy, og det er di skuld:-). Når det kjem nokre lekre oppskrifter på bloggen, så er det nokon som må inn i mitt arkiv. Nokon må på pinnen fort, og då blir det ofte turnusstrikk.
      Så ja, utstyret er i orden her også.

    3. Hahaha….Joda,du traff spikeren på hodet her ja.Men jeg er ikke like “gal” som deg ,bare nesten.Ler.
      Kjenner meg godt igjen når det gjelder strikkeutstyr…herrefred,man måååå jo bare simpelthen ha diverse duppeditter,selv om man greit kan lage noe selv å bruke. Merkelig det der,men guuuu så arti da.
      Når det gjelder prosjekter på pinnene så pleier jeg å holde meg på sånn ca 3 – 4 i slengen. Men mens jeg holder på med disse så legges det planer for videre prosjekter.Joda,pittelitt gal er jeg nok.Hahaha.

    4. Jo da, har nok en del UFO-er og garn, jeg også. 🙂 Kjenner meg veldig igjen der. Men driver aktivt og jobber meg gjennom dem. Tror nok en av årsakene til at det går, er at jeg ikke liker å handle i nettbutikk. Jeg elsker å gå i garnbutikker, se og kjenne på garn av ymse typer, fryde meg over alle farvene, – og ofte blir det en liten prat med en av de andre “kikkerne”. Alt dette mister man i en nettbutikk.

    5. Jeg blir så glad langt inni meg når du skriver sånne innlegg for da føler jeg meg ikke så rar 😂🙈
      Hvor mye garn jeg har tørr jeg ikke tenke på og iallfall ikke finne ut av, nei der har jeg bestemt meg for å leve i uvisshet og på den måten unngå garnmengde-skam (eller teite opplegg som å kun strikke av lagergarn i 1 år eller strikke så og så mye av lagergarn før jeg kan kjøpe nytt 😝).
      Jeg har det garnet jeg har og jeg elsker det! Nå om dagen har jeg dilla på håndfarget sokkegarn og har massevis av en-to hesper i hver farge. Noe skal bli sjal, noe skal bli halser med tofarget brioche, noe skal bli lue, votter, håndvarmere (fingerløse vanter?) og noe skal faktisk bli sokker. Utrolig nok 😍
      Men jeg har aldri tatt meg råd til et helt plagg i håndfarget garn (når man er str 3XL så blir jo det dyrt), helt til nå. Når LilleRille hadde forhåndsbestilling sist så bestilte jeg nok til en tee eller en genser med 3/4 ermer, til og med i en farge som overhode ikke er meg, men som jeg falt helt pladask for. Den er petrol-petrolblå/blågrønn og helt fantastisk, selv om blått er en farge jeg aldri velger til meg selv..
      Galskap tenker noen, over 1000kr for garn til en topp?! Men for meg er det noe jeg valgte å unne meg selv fordi jeg fortjener noe spesielt en sjelden gang jeg også og da er det alltid garn jeg velger meg ut 😂
      Jeg fant forresten et sjal i nest siste Pom Pom magazine og det sjalet trengte en lys dus farge.. Det hadde jeg jo ikke i lageret så det måtte bestilles, selvfølgelig 🙄 Så da kommer det tre hesper fra Millasmikrofargeri i en nydelig farge som heter Kirsebærblomst. Jeg fortjente det også synes jeg 🙈
      Å nytt håndfarget garn til ny topp må jo ha ny og egen prosjektbag, så jeg bestilte verdens kuleste prosjektbag laget av hun som har podcasten Den glade tråd. Å den er minst like fin som garnet ❤️

      Sånne ting som dette gjør meg så glad og gir meg så utrolig mye i hverdagen! Den gleden over nytt garn, ny oppskrift, ny strikkebag eller nye pinner er helt magisk! Hvorfor skal det være noe rarere enn dem som samler på gamle spill? Eller restaurerer gamle biler og trenger hundreogørti deler? Eller som tegner/maler og trenger nye blyanter, farger og papir?
      En hobby er en hobby og så lenge den gir glede så tenker jeg man bare skal kjøre på! Å vi er ekstra heldige for vi har to hobbyer i én; garn og selve strikkingen 😍

Siste innlegg