Lenge leve StrikkeGalskapen!

Foto: Vibbedille

 

Turnusstrikking….Ja eg er nokså sikker på at det var eg som oppfant begrepet! Det rett og slett oppsto en dag eg satt å ryddet i ALLE prosjektene mine for noen år siden….det var virkelig en del som skulle ryddes i! Problemene oppsto som perler på en snor da eg skulle ta en avgjørelse ved hvert eneste prosjekt; Dra ut pinnen, rekke opp eller beholde? Da poppet ideèn om TurnusStrikking opp! GENIALT! Da var det bare å hente frem en 8-10 kurver og fordele de prosjektene eg seriøst fikk klump i magen over når “Avliving” ble et alternativ! Ja eg har MANGE prosjekt som er uferdige og som for 10 år siden hadde vært klare Ufo`en (Uferdige Prosjekt) og det er for meg steget før avlingen, men ved å innføring av TurnuStrikking ble det med ett en POSITIV stemning
og ALLE overlevde!

Frem til me fornyet stua og alle kurvene mine bortsett fra EN fikk adgang forbudt i stua hadde eg som regel en hel, gjerne 2 Turnuser i stua om gang, da var det humøret og formen som avgjorde hva som ble strikket på 🙂
Ja det finnes flere kategorier av det også ser du:

PremieProsjektet: Dette er prosjektet du virkelig koser deg, ja du nyte hver maske og du MÅ gjennom dagen gjøre deg fortjent til å kunne kose deg med dette om kvelden 🙂

GaveProsjektet: Dette er det du har planer om å gi bort, der unner du deg noen masker hver gang du setter deg ned gjennom dagen, supert til å strikke på når du likevel skal sitte å f.eks å se en serie 🙂

BobleProsjektet: Her trenger du virkelig Fred&Ro, noe som gjerne krever at du tar deg en time eller 2 i Bobla 🙂 Dette er prosjekter eg elsker! Det innebærer som regel en del dill og man må fokusere! Ved å fokusere på noe blokker du enkelt ut andre ting, som f.eks smerter 🙂

Ut På Tur Prosjektet: Dette er prosjektet som alltid ligger i en kurv/veske, du snapper den med deg hver gang du fyker ut døra. Dette innebærer selvfølgelig at du er passasjer av et eller annet slag, eller at du f.eks er forespeilt noen timer på et venterom

Straffeprosjektet: Det ligger i ordet! Det er definitivt det verste du kan tenkte deg! Se for deg at du har lovet å strikke noe til noen, ok? Når du så er i gang viser det seg at det var ufattelig kjedelig og trått å strikke….Du ANGRER bittert! Mottakeren sender deg gjerne en melding i ny og ne og spør om det vokser….Du sukker, plukker opp prosjektet, kikker på det for så å dytte det bakerst i køen igjen….

LuksusProsjektet: Ahaa DETTE er tingen vettu! Dette er noe du virkelig har gledet deg til, noe spesielt du har unnet deg! Når eg sier luksus er det ikkje ensbetydende med at det er steindyrt, nei, men noe du syns er kjempegøy og er noe som er nytt med et garn du elsker! Eg er en skrue når det kommer til slike prosjekt! Eg pleier å utsette oppstart bare for å glede meg litt lengre og når eg først er i gang går det treeegt! Bare fordi eg MÅ nyte hver eneste maske maksimalt! Dette prosjektet inkl gjerne også en ny, eller i allefall REN pysj for den ultimate kosefaktoren skal i tre i kraft!

 

 

Noe de aller fleste som strikker og hekler er så er det å finne en unnskyldning for å få MER garn i hus! Neida, ikkje en unnskyldning for andre, men merkelig nok for oss selv! Mange tror at noen av oss smugler inn garn hjemme fordi me ikkje får lov å handle garn, men egentlig så lurer me oss selv og noen ganger prøver me å glemme garnet som me nettopp centret rett inn på lageret….Grunnen er jo fordi me har SÅÅÅ mye at det skulle være helt unødvendig å kjøpe noe mer! Ja for hvis du virkelig viste frem alt du har, ja inkl alle posene du prøver å glemme at du har bak sofaen, bak håndklærene i skapet på badet, i eska opp på garderobeskapet osv så ville de aller fleste sperret opp øynene INKL deg selv! *ler*

Eg vet egentlig hva eg har, men eg har en tendens til å glemme det! Ja rett som det er, som f.eks når eg finner en oppskrift på noe eg faller for-der etter er det fluksens inn i den nærmeste Nettbutikken, Klikk Klikk og Swisjh så er er garnet i lufte og oppskriften er lagret = Nytt prosjekt! Dette hadde en tendens til å skje ganske ofte tidliger,
der av et solid GarnLager 🙂

 

 

 

Nå er det i grunnen blitt verre….Ja, eg trenger ikkje en gang en oppskrift for å gå Bananas i en nettbutikk…..
eg trenger bare å falle for et GARN! Når det skjer så holder det sjeldent med et nøste eller 2…..NEIDA!
Eg har alltid hatt en mani for 1 eller 2 nøster i hver farge!

Det eg burde lært meg var at eg burde kjøpe det eg TRENGER for så å bare tenke; “Trenger eg mer så er det mer i butikken” Neida, eg burde nok eid en Garnbutikk! Sånn er det med DEN saken 🙂

 

 

Hvordan ligger det an på din utstyrsfronten?? Er det like gale som på garnfronten?? Haha Den klassiske unnskyldninger for å kjøpe mer strikkepinner er jo at de du har er OPPTATTE, ikkje sant?? Ja for setter du et prosjekt på en tråd, ja da er det gjort! Det vil da aldri bli ferdig, Jepp, så nye pinner til stadighet er et MUST! For ikkje å snakke om dette med at det HELE tiden kommer NYE pinner! Ja i forskjellige farger, kvaliteter, material mm Som en ekte strikker bør du jo prøve ut det meste, ja på samme måte som gemalen trenger ei ny sag eller andre mekaniske dubbeditter! Godt me er enige der!

Når alle pinnene er i hus så kommer me til ALT det andre en strikker trenger! Åååå det er et ELDORADO der ute av deilige og smakfulle dubbeditter! Ja man kan faktisk få vondt i hodet av å spinne rundt inne på de forskjellige nettbutikkene! Ikkje bare finnes de i ALLE regnubuens farger, men det er utrolig hva me egentlig trenger!?? At en TRÅD og en sikkerhetsnål faktisk kan gjøre samme nytte, ja DET vører me slettes ingen tanker! Man MÅ ha litt (les:MYE) av alt! Det som også er litt magisk er at du kan lage mye selv også! Ja hvor mange av dere har f.eks en SOLID perlesamling med ringer og karabinkroker?? Ja eg visste det! Eg er slettes ikkje alene der altså! JuHuuu eg har vel lage noen 100 maskemakører ca i alle farger og varianter! Me bunkrer opp i alle bauer og kanter, noe blir også brukt som venninnegaver 🙂 Selv om man har 1000`vis av dubbeditter kan man omtrent dåne når me får en lekker gave med strikkeraleterte dubbeditter av en likesinnede! STOR STAS!

Vesker og kurver! Ahaaa vet ikkje hvor eg skal starte en gang! OMG! Forrige gangen eg hadde en skikkelig oppryddning på Lageret ga eg bort hele 7 store kurver! De er da siden den gang sikkert blitt erstatte med 15 nye! Eg kan aldri gå forbi Nille f.eks om de har fått NYE kurver! Problemet mitt når eg kjøper en kurv er at da MÅ eg også ha noe NYTT garn som kan “Bo” i den nye kurven….. du snakker meg om en Ond (Les:Deilig) sirkel! Hvis eg kjøper kurv på Nille hvor de også har deilig garn pleier eg fylle opp passende garn til et teppe!! Der av ALLE de påbegynte teppene mine…. Det vil liksom ikkje ende noe plass….

Vesker syr man selv eller kjøper av andre strikkere som syr! Ja kun en strikker kan sy den perfekte StrikkeVeska……eg har i allefall et 2 siffert tall med vesker…..Alle har eg gode minner med og kan over hodet ikkje gi bort noen! Alle minne meg om ei suvern og flott dame og eg bruker veska/mappa med stolthet!

Utstyrsvesker bruker me også! Ja me starter bare med et stort etui til alle pinnene, men reiser man f.eks på et Strikketreff hvor slike vesker selges ja så kjøper man flere. Plutselig har man ei veske til ALLE de forskjellige pinnene…..Eg kunne ramset opp i det UENDELIGE om ting me strikkere TRENGER for virkelig å kose oss!
Det er liksom nesten ikkje lengre nok å ha et nøste og et sett med pinner i kurven, det hele er blitt en mani…..
ELSKER DET!

Vil jo nesten påstå at det er en Livsstil blitt! Ja eg mener, når eg okkuperer halve huset for å praktisere Hobbyen min, ja DA er det en livsstil! De du bor sammen med blir jo påvirket enten på den ene eller andre måte,
men eg vil påstå at de nyter godt av det!

Så JA, eg kan innrømme at eg virkelig er en strikker med hud og hår + eg er en eksentrisk(?) garnsamler og eier få skrupler i forhold til dette, MEN eg Koser meg og er en selverklært Livsnyter og vil nødig endre på noe 🙂

Hvordan ligger du an i forhold til denne type galskap? *ler hjertelig*

 

 

 

KOS DEG!

 

 

 

Go`klem fra ei noe Gal Vibbedille 🙂

13 kommentarer
    1. Humrer for meg selv.Må si jeg føler meg rimelig truffet.Hehe! Men det ER jo så GØY med garn,pinner og duppeditter som man jo bare MÅ ha. Men jeg er ikke like ekstrem som deg med antall prosjekter på pinnene,så noen turnus har jeg ikke.Haha! Akkurat nå har jeg bare to sjal på pinnene.Koser meg med det.Har fått noen bestillinger som jeg skal starte på over nyttår,så da blir det i en periode litt mer å strikke på.

    2. Jeg kaller meg GarnHamster. Har jeg en ledig krok kjøper jeg et nøste eller ti og putter der,og oppskrifter, og pinner 😛 De minste skuffene er fylte med duppeditter som perler, dusker, sløyfebånd osv. i ei hylle står to glass med knapper, et stort med “forbruks”knapper og et mindre med skatter, sånne gamle nydelige, som bare kommer på spesielle prosjekter. Jeg har ikke turnus-strikk i den forstand, men jeg har prosjekter som ligger å venter på å bli ferdigstilt, jeg må bare ha rette humøret og lyst til å strikke på akkurat det, men de blir som oftest nedprioritert til fordel for andre 😛 Men det skal da bli 🙂

      Ha en superduper strikkedag 🙂

      1. Har ikkje eit overdådig lager av garn, det liker eg ikkje. Men har ein tendens til å kjøpe “eit par nøster” for å teste ut garn. I 2019 var eg med på #Lagerstrikk2019.. og det blei nokre huet/votter/pulsvarmara for å sei det sånn. Men når det gjeld “strikkeutstyr”, så kan ein aldri ha for mange strikkepinner!! (..eller synåler og skarpe kjøkkenkniver). Så i over kant av 80 rundpinner i ulike materiale og lengder har eg, og har vel 7 ulike settinger i eine pinne nummer…Og det irriterer om ein settpinne skulle bli borte.. 🙈😜

    3. Herlig, moro å kjøpe garn. Hatt kjøpestopp jeg 🙂 men det er ting i poser her også….Garn er så hyggelig å få. Må alltid gå innom garnhyllene både på Nille og Europris. Bare for å se fargene og kjenne på garnet. Heldigvis så ligger ikke garnbutikken helt i nærheten…Hvis ikke så hadde vært ofte innom. Jeg er mest svak for bomullsgarn. …<3

      Herlig skrevet som vanlig…..:)

    4. He, he, jeg ler😂 Så godt du beskriver meg….Godt at det finnes noen likesinnede, men du er visst hakke verre enn meg.
      Jeg har ofte en plan når jeg kjøper garn, men det er bare det at jeg glemmer om det var nå eller om et år eller to jeg skulle strikke det og vanligvis glemmer jeg hva planen egentlig var😂 og garnlagret vokser. Men vi har det nå supert sammen med våre nøster🤣

      1. Tror vi to er tvillingsjeler, for det du skrev er akkurat sånn det er hos meg. 😂

    5. Skulle nesten tro det var meg du beskrev🙈 Jeg elsker garn og pinner, har et x-antall prosjekter liggende rundt omkring og jeg koser meg glugg i hjel med hobbyen min❤️ Jeg har vært flink å strikke mye fra lageret mitt dette året og prøvd å temme shoppegenet mitt. Før jeg har kjøpt garn i år har jeg gått i lageret for å se om det er noe som kan brukes der først. Det som er blitt kjøpt. er når jeg har manglet noe for å få ferdig noe eller det har vært til et spesifikt prosjekt. Dette har fungert fint i 2019 og fet har jeg tenkt å fortsette med i 2020. Har prøvd fullstendig kjøpestopp før og har vel aldri kjøpt så mye som det jeg gjorde da 😂
      Nå for tiden bobler jeg av strikkelyst, men døgnet har for lite timer. Jeg må jo jobbe litt også selv om jeg bare har lyst til å være hjemme å strikke😂 Fortsatt god strikkesøndag👍😊

    6. Du er IKKE alene!! Kjenner meg så igjen!.
      Etter en oporydning kommer det store planer om kjøpestopp, bruke opp det en har, men så er det så mange fristelser!!!
      Jeg strikket og hekler MYE, lite til meg selv, men med stor familie, 13 barnebarn, er det alltid noen som trenger noe + gaver.
      Denne gleden får INGEN ta fra meg. 😍😁❤

    7. Har en del garn, for jeg har fått/kjøpt rester etter andre. Og da er det et nøste av det og ett av det. Får brukt kreativiteten min på å pønske ut hva jeg kan lage til andre i gave av det jeg har.
      I år har jeg kjøpt noe nytt garn for å hekle pg strikke til mitt nye barnebarn og tantebarn som blir født på nyåret! Ville ha ordentlig garn til dem og nok, så det ikke blir lappilapp.
      Har ikke så mye utstyr, har kjøpt heklekroker jeg liker i ulike størrelser og utskiftbare strikkepinner, da kan virene være på og pinnene brukes til andre prosjekter.
      Greit å være kreativ når jeg har en såpass dyr hobby og midlene er begrenset.
      Uendelig glad for å ha lært meg og finner glede i denne hobbyen. Og gleden er ikke mindre bare for at jeg bruker ‘billiggarn’!
      Nå skal jeg kose meg med å lage de siste julegavene.
      Takk for veldig fin lesing på bloggen din! Det er det første jeg ser etter når jeg våkner.
      God førjulstid og jul til deg og dine

    8. Har sikkert alt for mye garn, men alltid plass til mer. Deler nå litt med min datter som også liker å strikke. 😀

    9. Supert og sant innlegg. Kjenner meg helt igjen hehehe. Jeg får dra frem gave-prosjektet mitt jeg nå. Det er det som gjelder nå om dagen😃
      Ha en fin strikkedag😚

    10. Hei Vibeke. Kunne trodd du var hjemme hos meg 🙂 Finner ting jeg vil strikke, kjøper garnet og vipps så har tiden gått og jeg finner andre ting å strikke. Og pinnene mine, de får ingen røre .. hehe Har strikkepinnefetisj, og er i gang med å få smartstix-pinner i flere størrelser, maskemarkører i forskjellige utførelser, prosjektposer i haugetall, Strikkeringer , radtellere og flere prosjekt som jeg holder på med… Sier til meg selv at jeg må skrive en sånn turnus sånn at jeg kanskje en gang kommer i mål . Har et spørsmål til deg ang holstgarn supersoft : Strikket teppe til Collin i grått, hvitt og blått, og det grå er hardt å strikke av, det jeg lurer på er alle farger like harde. Det hvite var som bomull og det grå som stålull :/ Sitter inne og skal bestille meg til en plommefarget genser, og da er jeg spent på hvordan den fargen er .

      1. Har merket at noen farger liksom er litt “Tørrere” enn andre, men alle blir deilig etter en liten vask når det er ferdig 🙂 ELsker det garnet <3

Siste innlegg