LIVET ER HELT SNUDD PÅ HODET!!


Noe, eller muligens en del av det eg nå kommer til å skrive vil garantert gjør noen forbanna! Kanskje nettopp du blir sur på meg?? Til det har eg egentlig ikkje så mye å si, vettu du koffor? Fordi du må rett og slett finne ut av det selv slik som eg har gjort 🙂 Eg vet akkurat hvordan du har det fordi eg har vært akkurat der hvor du er nå og det er ganske tøft noen ganger og det er vel egentlig det eneste eg noen sinne har stresset over!

Januar måned kan virkelig være en utfordring på flere måter. Som ufør var forrige lønning 12.desember, dvs hvis det nå hadde vært midt i året så hadde me allerede hatt ei ny lønning rett rundt hjørnet, i steden for må me nå vente i hele 10 dager! For mangen er dette beintøft! Eg vet…HVIS du i tillegg røyker ja da er det seriøst et mareritt!! Tenk å måtte stå å måtte velge om du skal kjøpe mat eller en pakke røyk?? Heldigvis har det ikkje vært fult så ille for meg, men jaggu meg har det gått sinnsykt mye penger rett opp i røyk!! Ja, eg blir faktisk kvalm av å nå få det bekreftet! Men noe som eg VET er at det er mangen, veldig mangen faktisk som akkurat i disse dager må trekke kredittkortet for å i det hele tatt klare å få mat i hus…ja og røyk!! Noe eg KAN bekrefte er at nesten 3/4 av summen du betaler på butikken, ja det går rett til røyk! Det er synd å si det, men ja det er helt sant og eg vet at mangen vet det inni seg, men å bli konfrontert med det gjør oss forbanna.

Mangen ganger hvis det har vært noe, ja noe eg gjerne har gitt uttrykk for at eg har lyst på eller lyst til så er det mer enn ÈN både her i bloggverden og i RL som har har sagt: “Ja slutt å røyk så får du råd til det.” Klart man blir forbanna når noen sier det, for inderst inne så vet man det selv og me har jo KUN oss selv å skylde på, ikkje sant?? Selvfølgelig så visste eg det også inni meg og nå VET eg det med hele meg + eg SER det! 🙂 Følelsen eg har inni meg nå er helt FANTASTISK!! En byrde på uhorvelig mangen kilo er borte fra skuldrene og stresset over å ikkje kunne ta seg råd til røyk er borte borte og borte!! Nå har eg faktisk råd til ALT eg trenger og VIL/MÅ ha hehe Den følelsen er fullstendig ubeskrivelig og eg skulle ønske at alle som trenger det kunne innse det!

Som eg sa tidligere så har eg lenge hatt lyst å slutte å røyke, ja eg har virkelig hatt veldig lyst det siste året, men ikkje helt visst hvordan eg skulle angripe det. Til tider kjente det ut som om panikken skulle “ta” meg og samvittigheten var så svart hver gang eg måtte på butikken kun for røyk du aner ikkje! Pga av dette røykte eg jo bare mer OG mer fordi det stresset meg sånn! Ikkje virket det som Ali var særlig lysten på å slutte heller og da ga eg litt opp den tanken, for det er vanskelig å slutte og enda vanskelige å slutte alene og at den man bor med skal fortsette å røyke. Heldigvis tok jo Amira action på dette, uten at hun visste hva eg gikk å tenkte på og det var som sent fra OVEN!! Eg slutte tvert og pladask og har vel egentlig aldri vært lykkeligere!! Det at eg kan “dampe” litt Jordbær og Vannmeloner ble min redning og eg savner ikkje røyken et sekund! Bare det at eg alene har spart 6.847 kr de siste 27 dagene gjør at eg kan gå på butikken å handle akkurat det eg har lyst på uten å tenke at eg MÅ ha penger til røyk! For egentlig så få man MYE godt og mye god mat på butikken for bare 500 kr!!! Samme beløp som eg blåste bort i røyk på 2 dager!! Hekkan for en KRONIDIOT eg har vært! At Ali 10 dager etter meg (altså på Julaften) fikk samme gave er jo helt eventyrlig! Han sluttet PANG han også! Litt vanskelig syns han det er, men når suget blir for stort så legger han seg til å sove en time sier han hehe Men, han har innstillingen siden han syns det ser så lett ut når eg gjør det så eg har absolutt trua på han! Han har vært HELT uten røyk i 17 dager 🙂 Ja det er nesten for godt til å være sant!! At eg, etter 30 år virkelig har klart det!! Hadde eg vel aldri trodd og ikkje at det skulle være så utrolig enkelt!?? Det er meg en gåte!!

Så ja, egentlig hadde eg planer om å legge ut en filmsnutt nå, meeeen han som laget den har slettet den…Hmmm… Kan jo gjengi noe av hovedtrekkene for deg her og det var som følger: “Han viser til en reportasje på Nyhetene, det er en person som er ufør står fram. Personen klager veldig på at h*n ikkje har råd til det h*n trenger i hverdagen. Uføretrygden strekker ikkje til og h*n har heller ikkje råd til noe av medisinene som trengs. SAMTIDIG som h*n sitter å blir filmet på nyhetene rulles den ene sigaretten etter den andre og h*n røyker på tv….”

Dette får da han som laget filmen til å si sin mening og han har jo helt riktig! Røyk er jæ…g dyrt!! Har du ikkje råd å røyke, ja så må du faktisk ikkje gjøre! Må du ofre ting for å røyke, ja da er det ikkje nok penger i kassen rett og slett. Han som laget denne filmer er MrChristian83 fra Stavanger , eg digger han…OG MORA! Han og moren lager så mye BRA og det er en fryd å se på og at de er fra Stavanger er et stort +! Der kommer det aller meste rett fra levra 🙂 Du kan sjekke ut siden hans HER, legg deg til og få deg mer enn en god latter og ikkje minst masse glede og kjærlighet i hverdagen 🙂

Bare la meg skyte fort inn her nå: Dette vil ikkje si at eg syns at alt er TIPP TOPP når det kommer til hva uføretrygda får utbetalt for det er jo ofte en stor skam rett og slett, MEN mye kan blir bedre ved å faktisk da slutte å røyke…noe eg selv har visst, men aldri gjort noe med! Så ja, MANGEN kan får det bedre om man køyer sin siste sigarett! Det å f.eks “dampe” slik som eg gjør nå koster meg ca 500 kr i månedene mot flere 1000 i røyk pr måned og for å si det sånn: Hvis EG har klart det, ja da er eg 100% sikker på at du også klarer det 🙂

Måten eg har valgt å gjøre det på passet meg perfekt! Eg har sluppet abstinenser, noe som de fleste frykter, men det har gått helt fint og JA eg kan virkelig anbefale det 🙂 På sikt så satser eg på at dette også har stor helseeffekt og når eg omsider har fått vasket alle klærene mine så har eg også en helt ny garderobe haha Ja for akkurat nå er det en del klær eg ikkje orker å bruke pga røykelukt! Nå skjønner eg jo VELDIG godt hvorfor Amira f.eks ikkje ville låne jakken min her tidligere! Å fy, men den STINKER jo! *humrer*

Nå håper eg virkelig ikkje at du ble alt for sur for eg vil deg bare vel, dessuten vet eg at du også kan klare det hvis det er det du ønsker 🙂 LYKKE TIL ♥

Haha neida, det har ikkje blitt noge strikking i dag heller! Eg vasket, rydda og skurte kjøkkenet i steden for! Hekkan det var digg! Fikk også tømme kakeboksene fra jul og det ble akkurat nok til et fint lite fat som nå står på bordet for å bli tømt! Det som ikkje spises i dag går til fuglene ute i morgen 🙂

Dessuten begynner klevasken sakte men sikkert å minke 🙂

 

Til dere som foreslo at det eg klippet av da eg dro ut pinnen kunne bli en hals…Nei, det kan det ikkje hehe Siden eg starter oppe på genseren blir det nok alt for lite til det, men tanken var fin den 🙂

Nå har eg fått ny kaffi på kanna her og er straks klar for en digg kwell med strikketøyet foran Tv`en. Ali og eg satt her å tvinna fingrane i ettermiddag, blir mye sånn når me ikkje røyke lengre haha Da tok me oss lika godt en tur på butikken og handlet en gang til hehe Jepp, me handlet jo i går også 🙂 Som sagt, det er mye god mat og snadder å hente hjem for 500 kr nesten hver dag *ler*

 

KOS DEG OG HA EN
HEILT HERLIGE KWELL

 

Go`klem fra Vibbedille med en super luktesans!! 🙂

12 kommentarer
    1. Jeg sluttet å røyke for ti år siden. Jeg bare hadde fått “dosen”. Dyrt. Luktet vondt. Harry osv. Jeg sluttet på dagen, og har ikke tatt et trekk etterpå, selv om samboer røyker.

    2. 👏👏👏 så flott du har klart og slutta. Du er god. Jeg slutta 19.mars 2012 . Ikke hadde jeg prøvd og slutta før og ikke planlagt noen ting i forkant. Eg bare fant ut ,dette gidde eg ikke mer. Jeg har ikke tatt i en røyk siden. Stolt av meg selv, uten noe hjelpemidler tilogmed . Det var så enkelt , det var så enkelt at jeg hadde aldri tatt en røyk igjen for og tro at det er like enkelt igjen. Ps:Jeg kjøpte meg ny bil for pengene jeg “tjente” 😃

    3. Hurra for deg! Du/dere er flinke, og det er en premie å se at økonomien bedrer seg.

      En liten «pekefinger» – husk det er lett å slutte, og lett for å begynne igjen. Man tenker etter en tid: jeg tar bare en røyk, det gjør ingenting. Det går ikke – da er man på kjøret igjen.

      1. Har ingen planer om å ta meg en røyk mer så det skulle gå greit 🙂 Har egentlig aldri prøvd å slutte før, dette er første gang og siden det er ungene som har satt dette i sving er det ikkje snakk om å skuffe de for å “bare ta en røyk”, nop, det skjer ikkje 🙂

    4. Fikk en gang noen til å strikke noe til meg, vedkommende røykte. Det lukta så dritt, kvalmende og ufyselig. Det ble kast..har heller aldri klart å låne klær av folk som røyker. Skal begynne å jobbe i landskap, nåde de som røyker hvis de nærmer seg min plass. Ja, som du sier, det stinker!!! Lykke til med fortsettelsen!

      1. Den ene gangen eg lå på sykehuset hadde eg med meg et strikketøy som var ganske stort. Eg holdt på å spy da eg dro det ut av posen på sykehuset for å strikke! Måtte bare pakke det bort mens eg var der. Kjøpte meg hellet nytt garn for å strikke av mens eg var innlagt. Når eg gir bort strikkegaver har eg en ganske grundig prosess for å få bort lukta og har aldri hørt at det lukter 🙂 Nå er det uansett slutt på røyken så da slipper eg å styre så mye 🙂

    5. Flott gjort, og av erfaring vet jeg at det bare blir bedre og bedre! Hvis du begynner å gå en halvtimes tur om morgenen, gjernevfør frokost, evt etter en kopp kaffe, blir det snart en vane du vil sette stor pris på. Når du går, savner du ingenting! En annen fordel er at kiloene ikke setter seg. Lykke til, og gratulerer!

      1. Eg har lenge gått lange turer hver dag, men eg begynte å få noen svultser i halsen og etter flere operasjoner i halsen er den blitt ganske tett så det gjør det vanskelig å gå for mye ute pga pusten. Siden eg spiser veldig lite pga sykdom tror eg ikkje det er så mange kilo som fester seg haha Tror eg holder godt på de litt extra eg har for eg vet at man plutselig dag virkelig kan få brukt for de 🙂 Er heller ikkje sugen på noe spesielt etter at eg sluttet å røyke 🙂

    6. Du er kjempeflink som har slutta 🙂
      Men så brukte du fryktelig masse penger på røyk 😮 vi er to røykere i hus, og bruker litt under 2400 pr mnd.
      Ps. Jeg vart verken sint eller litt provosert. Du har helt rett 👍🏻

    7. Jeg sluttet å røyke for en del år siden. Det var ingen abstinenser. Egentlig litt pinlig? Kunne jo sluttet lenge før, lissom.

      Med tanke på at et par personer jeg kjente døde av lungekreft for ikke altfor lenge siden,og begge var yngre enn meg og hadde altså ikke sluttet..Jo, jeg er glad jeg sluttet. Det var verken helse eller økonomi som lå bak. Det var ankomst av barnebarn, og jeg ønskt ikke være en stinkbombe av en bestemor. 🙂 Eller tilby dem et røykluktende bestemorhus? Nei, det finnes grenser for hva man skal påføre andre nå. Det er ikke som før i tiden, da “alle” røykte. 15 års grense på kjøp av tobakk..hehe.

Siste innlegg