Mine egen Smoothie Bowl – Oppskrift

 

For noen dager siden så eg en digg smoothie bowl på TikTik med sjokolade (Kakao)! Den måtte jo prøves, men det ble ei suppe som ikke var særlig god…Sannheten er at eg liker best når eg kan starte med havregryn, da vet eg at eg blir god og mett lenge 🙂 Derfor, i dag gikk eg på kjøkkenet for å komponere mine egen Bowl! Er jo bare sånn man virkelig kan få noe man liker!

Dette er altså mitt eget makkverk, eg dro ut alt eg liker til frokost fra kjøleskapet og startet med å prøve meg frem, målet var å få en bowl som kunne spises, ikke drikkes hehe Når eg lager meg noe nytt har eg kolben til blendere på vekta og tar opp i ingrediensene etter hvert som eg noterer. Eg teller jo kcal og da er det viktig (for meg) å regne ut hva eg faktisk spiser. Men ok, begynte med havregryn som eg malte godt, følgte på med frosne blåbær, havremelk, cottage cheese, Kesam, honning og linfrøolje (Gjør underverker om du har forhøyet kolesterol/triglyserider og smaker nada) Blender dette smoooot! Ikke helt tykk ennå. Tømme alt i en skål og tilsetter Chiafrø, rører godt og setter det i kjøleskapet en liten time og DA er det flott konsistens og kan nytes!

 

 

 

 

 

Hele greia veier som du ser 537 gram og alt sammen inneholder 508 kcal. Det er for mye å spise på en gang, men dette er ypperlig å ha i kjøleskapet noen dager. Eg laget til min egen skål som ble 250 gram/ 236 kcal. Skar opp en halv banan (29 gr), hadde 51 gr friske blåbær over, 7 gram pekannøtter og 6 gr kokosflak. Totalt i min bolle, som eg spiste opp var det 456 kcal – Helt innafor fordi eg spiste mitt første måltid kl 14 (Frokost/lunsj). Vanligvis holder eg frokosten og lunsjen under 300 kcal fordi eg vet at det er en mulighet for at middag blir noe mer rik på kcal. Målet er å holde seg under 1500 kcal pr dag, forbrenningen min på turfrie dager ligger rundt 2000 kcal så da er ca 500 kcal i underskudd. Er aldri sulten når eg legger meg, så dette går veldig fint – For meg. På turdager med en tur på flere timer spiser eg selvfølgelig en del med, men så brenner eg også mye mer kcal.

Egentlig er det det samme hva du spiser, helt opp til deg selv, men skal du ned i vekt så må du brenne mer enn du spiser. Om du syns det var mye kcal i min bowl kan du kutte ca 100 kcal ved å fjerne kokos og pekan 🙂

 

 

 

NYT

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg