Mini Miniatyr + En overraskende god Grateng!

Designet av Brooklyn Tweed/Jared Flood

 

DETTE! Ja dette er strikketøyet du tar med deg ut på kjøkkenet, jepp, du leste helt riktig! Finn deg en stol, sett deg til rette og strikk! Ikkje? Vel, disse MINI prosjektene er supre til å sitte å hvile beina med mens julekaker steiker og du passer på 🙂 Første året eg laget krumkaker ble eg sittende å strikke på kjøkkenet…Eg hadde fått lånt det gamle krumkakejernet som har gått i arv i familien, hver eneste krumkake tok en hel evighet...på et tidspunkt tok ei tia….8 min pr kake!! Det var ganske uuholdelig, derfor satt eg å strikke. Det var ikkje før eg pakket krumkakejernet ned i eska igjen at eg oppdaget det HADDE termostat…Herregud men ei leita etter den knappen mens eg drev på å steike…Vel vel, i året etter var det å steike krumkaker noe av det kjappeste og eg hadde definitivt ikkje tid å strikke, for å si det sånn 🙂

 

MITTEN ORNAMENT
Bildet over
Gratis Strikkeoppskrift

 

 

 

 

Designet av Belén Fernández

 

Småsokker, eller votter er jo også koselige å knyte fast på et glass som du har fylt med go`saker 🙂 Eller, du kan gjøre som designeren å lage et girlander! Heng det på veggen, i døråpninger, i vinduer, eller…? På juletreet ♥ Koselig okkes om vettu 🙂

 

PUNTALINOS
Størrelsen kommer an på garnet du bruker

 

 

 

 

 

 

I dag har eg laget en middag eg verken har hørt om før og aller minst laget før. Satt å scrollet på facebook her om dagen og da var det ei der som hadde laget Pølsegrateng….! Har hørt om fiskegrateng, men eg er ikkje så glad i pølser da Jaja. Tenkte at det garantert var noe ungene ville like så i dag satte eg i gang!

Eg har ingen oppskrift annet enn det Line Margrethe skrev i et kommentarfelt, husker ikkje en gang i hvilken gruppe det var? Det KAN ha vært i en tilfeldig gruppe uten sammenheng med mat også, men men. Anyway, eg steikte 1,5 pk med Kylling grillpølser i tynne biter i steden for kjøttpølser rett i den idlfasteformen slik “oppskriften” tilsa. Steikte altså først tynne pølsebiter, la de i en slik form (peker på bildet over). Skar opp 1 stor grønn paprika og 1 stor rød + en ganske svær purreløk. Strødde dette over pølsene. Kokte litte granne makaroni og strødde det også over. Laget så min beste hvite saus EVER (vet ikkje hva eg gjorde!) hehe Pepret den ganske godt og knipset litt Muskatnøtt oppi og strødde over litt salt. Tømt all sausen over i den ildfaste formen og strødde over med ganske mye(?) reven Edamerost. Kokte både poteter og brokkoli on the side! Bortsett fra at eg hadde alle pølsebitene igjen på tallerken var det himla godt!! Dette blir nok å lage en annen gang også!

Nå er eg i grunnen klar til å entre kjøkkenet igjen, har en del gult sitronflest som skal skjæres opp. Var jo ute tidligere for å både sende og hente pakker + kjøpe Cola Gelé, det var jo IKKJE å oppdrive her på denne “bygda”
i allefall! Har nå sendt en mail til Freia å spurt om de i det hele tatt har Cola Gelé lengre og hvilke butikker
som i såfall selger det. Vet du? Ja hvem som selger det?

Får se hvor lang tid eg bruker på flesket,
kanskje eg ruller ut litt pepperkaker også 🙂 Får sjå!

 

 

 

LAG DEG EN
GOD KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Morsomt å lese om gratengen, den lagde jeg mye når ungene var små, så takk for tips👍

    2. Jeg sydde meg et KORT FORKLE MED TRE STORE , VIDE LOMMER. Da kunne jeg lage middag samtidig som jeg strikket innimellom røring, snuing , skruing opp og ned på plater mm. Grunnen til tre lommer: et til hvert av de to nøstene jeg stort sett strikket med og ett til å stikke strikketøyet nedi når jeg må legge det til side for å gjøre noe med visper, stekespader eller gryter og kar <3

    3. søte små strikk dette da ,hvet om ei som strikker slike små sokker til alle som føder et lite barn :=) dei knyter hun på gaven til den lille .
      Pølsegrateng har vi ofte ,men jeg kutter opp en bogskinke fra boks ,min svigermor bruker bacon :=) men vi bruker ikke grønnsaker i gratengen ,bare kjøtt,makaroni ,kvitsaus og kvitost ,grønnsaker ved siden av :=) alle elsker denne retten :=)

Siste innlegg