MØNSTERSTRIKK? – Et mareritt eller pur glede?

Designet av Melissa LaBarre

Mange kvier seg når det gjelder mønsterstrikk og da spesielt om man må strikke med flere enn 2 farger på en gang – Eg skal love deg at det KUN er en treningssak 🙂 Det nytter i allefall ikkje å sitte å tenke at “Dette klarer eg ikkje”. Du må bare kaste deg ut på, hva er det verste som kan skje? Tja, du må muligens rekke opp (evn kaste det i peisen) og starte på nytt, og vettu hva? Det gjør da ingenting for neste forsøk kommer til å gå bedre –
Eg lover! Husker ennå den første lua eg strikket i “100 farger”! Den var veldig bulkete og rar underveis, men det var flere som sa: “Det gjør ingenting for du bare damper den flat etterpå”. Vel, det der er vel noe av det dummeste eg har hørt, men hva visste vel eg den gangen i sånn ca 1982!? Ikkje sant! Lua? Nei den ble verken flat eller brukanes, den gikk faktisk rett i bosset og eg kjøpte nytt garn og satte i gang, igjen! Tålmodig har eg i grunnen alltid vært så eg lærte meg hvordan strikke flatt og tok meg sjelden til takke med sånn “trøsteprat”: “Jaja det fikser du etter på”. Det skal ikkje du heller gjøre…Ser mye sånn trøsteprat på diverse strikkegrupper…sukk…det er faktisk bedre å være ÆRLIG og bare si at; “Nei, dette går ikkje bra, det er bedre du rekker opp og prøver en gang til”. Det kan faktisk veldig ofte spare oss for mye unødvendig plunder for å få noe fint.

Det som veldig ofte er problemet om du sier (skriver) i fra på en strikkegruppe er at “folk” mener du er stygg mot den som strikker!?! Tja, mulig man tar motet fra ei som er fortvilet der og da, men hva er vel mer fortvilende enn
å sitte og strikke noe du ikkje kan bruke? Om igjen og om igjen, bare fordi ingen tør å si fra? Ikkje sant 🙂
Her har du i allefall 2 herlige luer du kan øve deg på 🙂

 

STORY WALK
Bildet over
Str Voksen

 

 

 

Designet av Melissa LaBarre

 

Mønsterstrikk syns eg dessuten er noe av det kjekkeste! Jo flere farger, jo mer gøy er det, men nå elsker jo eg dill
i alle retninger! Beste tipset er å ikkje stramme trådene, strekk de ut sammen med strikketøyet når du skyver
i arbeidet rundt på strikkepinnen. Plukk med deg en lue eller 2 så har du litt helg-/ og kwellskos 🙂

 

 

 

NON-ESSENTIAL
Str Voksen

 

 

Som med mye annet i livet og hverdagen er det ikkje alt me behersker til gull første gang me prøver, noe trenger mer trening enn andre ting! Derfor syns eg det smarteste me kan gjøre er å svare ærlig om noen spør. Hvis noen spør f.eks: “Syns dere det gjør noe om det blir bølget i rundfellingen?” (Det er tydelig at vedkomne har strammet kontrasfargen i rundene). Hvis man da svarer ærlig og sier; “Ja eg syns ikkje det blir pent”, det morsomme da er at det er ikkje alltid den som spør som blir sur….Nei, det er som regel en annen som leser kommentarene som mener at eg da er stygg mot vedkomne fordi eg sier det ikkje er pent *ler*. Garantert at den genseren etter hvert hadde havnet bakerst i skapet, nei, da er det bedre å bare være ærlig og spare vedkomne for den sorgen 🙂

 

 

NATTINATTI

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

0 kommentarer

Siste innlegg