Nå pakker musene sammen for i år og Julepolitiet hyler og skriker!

Designet av Cindy Pilon

 

Eg må bare le litt først, ja for jammen meg har me et POLITI for alt her i det “Perfekte” landet vårt, shit me er heldige altså 🙂 De eg kommer på fortløpende er; Mammapolitiet, Strikkepolitiet, Oppskriftpolitiet, Garnpolitiet, Copyright Politiet, Bunadspolitiet ja og NÅ er jammen Julepolitiet våknet og er i full utrykning! HERE WE GO AGAIN! Før eg helt finner frem juleeskene fra lilledoen og pakker ned jula for i år skal eg nå i allefall plukke med meg disse søte musene 🙂 Eg så på de for noen uker siden, men konkluderte da me at eg får ikkje strikket de før denne jula, men, eg skal ta med meg oppskrifta og satser på å ha en liten gjeng på plass i november 2020.

For meg så må julepynten bestå av en anseelig mengder Mus, Fluesopp og selvfølgelig Julenisser – Elsker det, kan godt ha med litt kongler også, ekte eller falske spiller ingen rolle og på toppen av det hele putter eg en raus mengde med hjerter ♥ Eg elsker Jula, ja på godt og vondt. Eg liker å gjøre det på min måte – Du liker det på din, mer enn det trenger me ikkje dvele ved den saken. Men at du velger å strekke det liiiitt lengre ved å antyde at eg ikkje RESPEKTERER jula er vel kanskje i det drøyeste laget? Du har flere gode grunner som du ønsker å tre over hodet på meg om hvorfor din jul er mer riktig enn min, at du orker, sier eg bare Ho Ho Ho At du da velger å sende meg en laaang melding i inbox om at eg burde heller være opptatt av hva som er riktig og ikkje hva eg selv syns er best er for meg helt uforståelig. Bruk heller energien din på noe mer fornuftig er mitt beste råd 🙂 Uansett hva du sier så er min plan at neste helg er vår jul godt pakket ned og igjen stablet på plass i garasjen. 5, neeesten 6 uker med julepynt over alt er mer enn nok for meg. Vanligvis så pakkes jula ned mens eg fyrer opp Nyttårskonserten 1.januar, men siden me har en “date” med Ordføreren den dagen må eg drøye det til 2.januar 🙂 Oj, filleren!!
Der skrøt eg nesten litt igjen av sønnen min! Oj, FY på meg! Men ja, han skal nok en gang hedres for sin idrettsinnsats i året 2019 + han skal motta et Idrettsstipend for 2020, SELVFØLGELIG er eg STOLT!
Noe annet hadde vel vært veeeldig rart?

Lurer forresten på når det var eg kjeftet på deg om at eg syns du pyntet ALT for sent til Jul? Nei, iiiikkjeeee sant, det har vel aldri skjedd. Jul er Jul uansett hvordan du, eg og alle andre velger å pynte og feire. ALLE har sine egne tradisjoner og vaner. Noen har FOR mye kaker f.eks, (Åja, eg har fått tilsnakk på DET også) andre FOR lite, ja gud forby, men noen har også INGEN julekaker og veldig mange har KJØPTE julekaker! Oj Oj Er DET mulig liksom!?? På lik linje som du og eg liker rød jul liker andre at den er rosa. Hvem er vel du og eg til å dømme det? Iiiikkjeeee sant. Hver vår jul, hver våre tradisjoner, alle koser seg best på sin egen måte, ikkje det?

Et tips for det kommende året: Etabler heller et NYTT Politi: OBS POLITI! (Oppriktig Bry Seg) Ja da mener eg et ekte et, ikkje et overfladisk, men et som virkelig BRYYYR seg om de som ikkje har det så bra. Det ropes om åpenhet, men er me egentlig det? Nei, me er minst åpne der det trengs. Det bare snakkes om Åpenhet, ja som om det dreier seg om en “dårlig dag”. Hvis noen virkelig prøver å lette på det tunge sløret så får de alt for ofte beskjed om å ta seg sammen og ikkje klage. Hvor var åpenheten sa du? Akkurat, litt sånn på feil sted på en måte…

 

 

Designet av Cindy Pilon

 

Beklager at eg bruker disse skamsøte musene til å pakke inn litt represalier, jaja, de får vel en funksjon som et plaster og 2 *humrer*: Plukk de med deg og strikke noen så er du klar til å starte Julepyntinga ved St.Hans
om det er det DU syns er koseligst 🙂

 

MOUSE WOBBLERS
Bildene over
Str fra 10-15 cm

 

 

* * * *

 

Dagene i Jul og romjul går helt i ball for meg! Selv om det var fredag i går kunne det ikkje passet en plass å handle. I dag føles det der i mot litt mer riktig. Ikkje fordi me trenger noe for me bør heller spise det me har i heimen. På den andre siden er ikkje bare eg, men alle 4 er lei middag som består av kjøtt, saus og poteter!
Min mage takler ikkje det på ei stund nå, så da syns jo eg at TACO hørtes greit ut til kwells 🙂 Åååå da kan eg nemligen mekke meg ei deilig salat ♥ Savner det “lette” og friske! Regner med at mor mi også sikkert trenger noe fra butikken så selv om det blåser og plasker ned ute skal i allefall eg ut en tur. Satser på å ta mathandelen til Nyttår på mandag. Dvs det Ali trenger for å lage libanesisk meza. Så ja, et matgilde gjenstår, og det spiser me på ut i det nye året. Til neste helg holder det garantert med et par syltetøyblingser til middag. Å ja, eg blir fort middagslei så en skikkelig hverdag er vel det eg lengter mest etter nå – på den måten er eg litt glad for at jula ikkje varer til langt ut i januar her hos oss. Første SUS besøk er allerede på fredag så hverdagen starter absolutt kaldt og brutalt.
Eg har allerede vasket den nye julepysjen (som fint kan brukes hele året)  den deilige Levisgenseren eg fikk av mor mi og etter handelen blir det en god dusj med deilige produkter som Amira fikk til jul 🙂 Sååå er eg klar for strikkings! Nå har eg startet på en lapp som trenger mer enn en farge og det er så kjekt!

Men du?

 

 

LAG DEG EN FLOTT DAG!

 

 

 

 

Juleklem fra ei fornøyd Vibbedille 🙂

13 kommentarer
    1. Du verden hva folk kan bry seg om!!
      Nydelige mus, forresten, oppskrift kjøpt!
      Idag skal vi på besøk og spise sjømat, deilig med litt annerledes mat.
      Ellers er jeg av samme oppfatning som deg, hver og en må få lage sin jul og kose seg med den. Hos oss rydder vi ut jula 13. Dag jul, men vi pynter ikke så tidlig.
      Hva jeg pynter med, jo julekrybber (har mange), engler, nisser, snømenn og mye mer.
      Ha en flott siste rest av 2019 of må 2020 bli fantastisk!

    2. Heia …

      Like overraska hver gang du skriver om ting du får i innboksen jeg … Alt folk gidder å bry seg med, og hva får en til å tro at en bare kan spy ut egne meninger.
      Utrolig!!!

      Godt du har evnen til å ta det meste med humor, og innimellom en skarp penn som kan svare tilbake. Det burde være unødvendig spør du meg. Det er helt frivillig å lese og følge bloggen så hvis en ikke liker det en leser så dropp det da …

      Ha en fin lørdag … Har en avtale med mammen så må en tur ut i blåst og regn. Mye vær på Vestlandet i dag, men det er vi vant til.

    3. Må si jeg også: at folk gidder. Blir jo litt underholdning for oss andre da, når du referer til slike mail. Det er jo deilig å ha den holdningen at vi gir blanke i hva andre synes om vår jul.
      Ha ei fortsatt god romjul og kos dere.

    4. Pakket ned jula i går jeg😂😂nå har jeg hatt jul i 2 mnd og nå var jeg klar for å få den ut!!

      1. Helt ærlig så hadde dte vært helt NYDELIG å fått det ut i dag, men sannheten er at eg verken orker eller gidder i dag 🙂 *ler hjertelig*

    5. Kos deg med den jula du selv liker! Alle og enhver må selv få bestemme hva de liker og ikke liker. Er så lei av folk som mener det de selv gjør er det beste. Heier på deg vibbedille

    6. Her ryker jula ut første nyttårsdag – vanligvis. I år må jeg vente til lørdag 4/1, kan ikke bruke tid på å kaste ut jula før jentungen reiser tilbake til studiene sine, men det kommer til å klø i fingrene!

      Hva andre gjør bryr meg ikke det minste, enhver lager egne tradisjoner etter hva som passer dem.

      Ha en fortsatt fin romjul!

    7. Hei. At det går ann. En bør feie for egen dør før en feier for alle andre.
      Det var noen riktig søte mus du hadde lagt ut mønster av.
      Her har jeg ikke tatt bort jula før ca 6 januar tar det som regel til nærmeste helg til 6 januar.
      Ha en god romjuls dag.

    8. Noen skal nå bry seg med alt og leke politi. Som de andre over her sier; man bestemmer da for søren meg selv hvordan man feirer jul og alt annet hjemme hos seg selv. Jeg er meg og gjør hva som passer meg.
      Jeg fikk forresten en kommentar ei uke før jul «hva!!!!, har du ikke pyntet juletreet». Nei, svarte jeg, «vår tradisjon var å pynte treet lillejulaften, men vi er ikke så opptatt av sånt nå, vi pynter det når det passer oss» og så la jeg til « hvis vi skal ha juletre i år»
      Den tiden jeg gikk i jobb så lot jeg jula vare så lenge som mulig, følte liksom helg og avslapping i julepyntet hus. Men etter at jeg ble pensjonist så pynter jeg mye mindre og plukker bort litt etter litt, starter allerede 1. januar😄

    9. Går ut fra at det er en gjenganger som kommer med oppgulp om det meste. Men du glemte en politi til; ernæringspoliti. Kan da ikke ta en brødskive til middag.
      Ja vi har vel alle forskjellige tradisjoner ved høytider. Selv pyntes treet lille julaften og da får de stå og skinne til 20. dag jul. Med mange svensker blant forfedrene tror jeg nok dette kommer fra de. En annen sak er jo at desember har vært fylt opp med mange fødselsdager. Nå er det bare min sønn den 14. og jeg den 17. igjen før julehelgen. (Og en kusine den 25.) Veldig greit å skille fødselsdager fra julen synes vi.
      Julekrybbe og noen nisser og smånips bruker å komme frem fredag før adventssøndager. Litt om gangen. Dette har barna fått bestemme, hva, hvor og når. I år valgte jeg å droppe alt dette da det ville bli min jobb. Og til en forandring har jeg kjøpt noen av kakene lokalt i stedet for å bruke energi jeg ikke har på det. Ble krumkaker og brune pinner som ble bakt i år.
      Det aller viktigste er vel å lage sine egne tradisjoner og kose seg, ikke bry seg om hva andre gjør. Og det gjelder vel i de fleste sammenheng.
      Kos deg på nyttårsaftenen. Vær stolt og skryt. Er lov det. Gutten er jo et talent som har jobbet hardt.
      God helg til deg og dine.
      Klem fra Liv

      1. Å ja for all del! WRÆL! Skive til middag går da slettes ikkje an, glemte det HAHAHA Eg er den siste til å bry meg hva andre mener om det eg gjør, eller det me gjør og godt er det. Men ja, du har rett, det er mye de samme som spyr eder og galle og det rare er at de spyr over alt hehe Hadde de holdt seg til ett tema, men de er i mot alt. Hmm hjelpes, de må definitivt ha et meget trist liv.

        KOS deg masse du også <3

    10. Noen må bare liksom. Kos deg med jul og mus. La andre ta seg av sutringa. Selv har vi ikke mye pynt og den forsvinner 2 januar. Fortsatt god romjul.

Siste innlegg