Norske, Gratis Strikkeoppskrifter på veldig enkle sokker

Foto: DibHassan

 

Får stadig spørsmål om ikkje eg “designet” noen sokker for en tid tilbake, å jo da, det gjorde eg i 2015 🙂
Eg har tidligere lagt de under kategorier her på bloggen, men det er ikkje alle som er komfortable med
å lete i “rullegardinene” her inne. Da blir det en reprise, en litt oppdatert reprise.

Da eg strikket disse første gangen strikket eg med Østlandsgarn, Åååå de var så deilige de sokkene når de var nye, men Østlandsgarn er IKKJE noe sokkegarn *ler*

Gikk ikkje sååå lenge før eg måtte frem med stoppesokken!

 

 


Nå et par år senere er nesten hele såler stoppet halvt ihjel! Så derfor, velg et garn i ca samme tykkelse,
men med forsterkning 🙂 Da får du et par sokker som lever betydelig lengre.

 

 

Foto: Vibbedille

 

Da sette me i gang:

Legg altså opp 51 m og start med 1 rett (veldig viktig)
Du avslutter også omgangen med 1 rett. Resten av sokken strikkes enten i mønsterborden eller 2 rett
2 vrang. Eg fordelte maskene på 3 pinner; 15m-21m-15m (Du kan fint bruke 2 rundpinner)

Poenget var å få alle mønstermaskene på 1 pinne. Følg diagrammet til du har ønsket lengde på bråtet,
eg gjentok hele rapporten 3 ganger. På siste pinne felte eg 1 maske på hver pinne

(Altså 3 masker) = 48 masker Samtidig skiftet eg til pinne 3 m
Strikket så Hællappen over 24 masker og eg valgte Eyetlethællapp:

Pinne 1 (Rettsiden): start med første maske løst av, strikke den neste, neste løst av osv
Pinne 2: Vrang tilbake
Pinne 3 (Rettsiden): Strikke den første masken, neste løst av, strikk den neste osv
Pinne 4: Vrang tilbake.
Gjenta disse 4 pinnene til hællappen har ønsket lengde 🙂 Når hællappen er ca 6 cm
( eg strikket totalt 28 pinner, altså 14 ganger frem/tilbake)

 

Så er det Kile:

(Begynn fra rettsiden) Strikk 13 rett, 2 sammen, 1 rett-SNU
Strikk 4 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang -SNU

Strikk frem og tilbake mens du strikker den siste masken på pinnen sammen med en yttermaske + 2 rett/vrang maske for hver pinne, til slutt står du igjen med 14 masker, Plukk så opp 16 m langs hver kant.
Strikk 1 omgang rett og strikke de “Nye” masken vriddrett.

 

Nå skal du starte Hælfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen, strikk siste maske
Pinne 2: Strikk rett
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Strikk 1, SSK, strikk ut pinnen

Nå strikker du 1 omgang rett
Gjenta disse 2 omgangene til du har 12 masker på hver pinne. Strikk foten frem til tærene.

 

Tåfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen
Pinne 3: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 4: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

1 Omgang rett

Gjenta disse 2 omgangen til du har 5 masker på hver pinne, vreng sokken
og strikk tuppen sammen med 3 pinners avfelling 🙂 

 

 

VOLÀ! Nå har du Vibbedille sin “Stein Tøffe Sokker”
GRATULERER!!

 

 

 


Beste måten er å bare lagre bildet over her for da kan du bare forstørre det etter behov 🙂 Eg vet det står “ikkje kopier” på bildet, men du kan altså se bort fra det. Det eneste eg ønsker hvis du strikker sokkene
er å gi meg kred`n for oppskrifta.

 

 

 

Foto: DibHassan

Dette er vel egentlig favorittene av mine egne sokker! Aldeles helt enkle og supre om du ikkje har strikket sokker før. Eg har strikket MANGE og alle er i forskjellige farger!! På disse valgte eg å bruke Viking Sportsragg. På tidspunktet hvor eg strikket disse sokkene elsker eg garnet, gjør for såvidt det ennå for det er skikkelig godt å strikke med, MEN! Er det støv på gulvet, ja så kan du banne på at det finner veien til sokkene! Så ja, de fungerer helt super om du plages av hybelkaniner! *skattler*. Du kan plukke med deg oppskriften HER om du vil 🙂
Disse har eg der i mot aldri stoppet og de er like hele nå ca 3 år senere!

Tja, dagen lakker og lir allerede, men nå har me i det minste fått et sprekt fibernett og skal ikkje ikkje lenge måtte klage for at me noen ganger brukte nesten 3 timer på en 90 min film!! Ja det er sant! Det var egentlig verst da eg pleide å se GOT på HBO, hekkan såååå trekt! Det stoppet, hakket og koblet seg av hele tiden! Endelig fikk sameiet en bra avtale med Lyse så da ble det altså ny Hjemmesentral slik at me kunne oppdatere speed`n.
De siste årene har me hatt 50/50 med en hjemmesentral som kunne ta max opp til 100/100 så ja, det ble en betydelig forbedring med 500/500 🙂 Han (mannen på Lyse) mente det var overkill med 1000/1000 hehe Jaja me prøve oss frem nå fremover. Det ultimate testen blir jo en kveld med alle er “PÅ” med alt me eier hehe HVIS det er noen som slakker av da så får me justere, men tror egentlig ikkje me vil trenge det 🙂

 

 

Tok en shainings på kjøkkenet i dag samtidig som en smalt sammen ei vaffelrøre. Greit å bruke få tømt en del Kulturmelkskvetter som ingen drikker! Ble ei god røre og himmelske vafler, scorte i det minste et par mammapoeng 🙂 De beste poengen syns nå eg, nå er jo ikkje Amira hjemme da, men eg vil tro hun også hadde elsker de! Får spare litt røre til hun kommer hjem i morgen. Hun har det nok helt konge der hun er! hehe JuHuuu NOK en gang ble hun Topp6 av selgere i Elkjøp (Norge) og nå skal de feires 1 døgn i København 🙂
Så ja, hun har det garantert som plommen i egget 🙂

Eg? Ja eg må se å få opp strikketøyet! I går kwell fikk eg nå plukket opp erm nr 2 og har kommet i gang og straks starter fellingene 🙂 MÅ ha den ferdig til neste lørdag + eg har jo en halstube som også skal strikkes!
Det trengs å speedes opp 🙂

 

 

 

 

KOS DEG OG HA EN KOSELIG KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

1 kommentar
    1. Jeg har gjenoppdaget strikketøyet etter 30 års hvile. Har nå strikket åtte håndhånklær og strikker tilhørende vaskekluter av restene. Men har lyst på det vi kalte “leggings” på 80-tallet. Sånne pulsvanter for leggene, nærmest. Vil du tro at det går an å bruke sokkeoppskriften din til det? De leggingsene jeg er ute etter skal ikke gå helt til knærne, men gjerne krølle seg litt utenpå buksene. Så det blir ekstra godt og varmt rundt anklene.

Siste innlegg