Plommer er akkurat som Perler….De henger på ei snor!

 

Trenger slettes ikkje reise til Hardanger for å finne de beste plommene! Opal plommene på hytta til søss hang tungt på greinen og det var bare å plukke! Me plukket, plukket OOOG plukket + at svoger hadde selv fylt opp spisskammerset med plommesyltetøy ville ikkje trærene bli tomme! Det var helt hinsides, men akk så deilig!

 

 

 

 

Eg plukket med meg i lita skål…hadde planer om å koke syltetøy på ca 1 kg (hadde jo aldri gjort det før…Veeel….)

 

 

 

 

Det er ikkje rusk på Fredheim Hytta på Li så
nykokt krabbe ble satt på bordet og eg…

 

 

 

 

…fant meg ei flott hu, ja og hun leverte varene kan du si! Krabbe som er lokalt fisket her i Tananger er virkelig noe å trakte etter. Bare nevner det i tilfellet du en dag kjører forbi, ikkje gjør det….
Svipp ned i havna og få med deg middagen hjem!

 

 

 

 

Niesa mi Liv Kari og min grandniese kom også! Ble nesten som et lite slektstreff å regne, lenge siden.…Kan jo takke en viss pandemi for det! Skikkelig koselig hadde me det, og denne lille frøkna som blir 5 neste mnd
(Eg G L E D E R meg!) hadde ansvar for undeholdningen i det våte element!

Mor mi koset seg også og J A hun kommenterte faktisk den fine musikken RADIO`n spilte for det var bare sånn gammel musikk som hun likte! *ler* Eg fortalte jo at eg laget ei spilleliste som nå heter “Mamma i bilen”,
åsså lo hu vettu! Fint å lufte henne noen timer!

 

 

 

 

 

Vel hjemme fikk eg jo tidenest sjokk! Plommer er jammen tunge! Eg veide opp en kilo og kunne ikkje se på den “skåla” mi at eg hadde tatt noe! Det er jo grenser for hvor mye me kan spise liksom så ja, da endte eg opp med
å koke 4 kg! + det er nesten like mye igjen i skåla som står i kjøleskapet….Heldigvis har eg allmass med sylteglasser (Det var jo de eg først hadde Hama Perlene i) Måtte koke glass i en to gang…

 

 

 

 

 

…ble nemligen 10 stk 500 ml glass! Jadda….tror eg må gi litt til naboene våre! HALLO liksom!?! Syns syltetøyet virket litt tynt, men leste meg opp og gjorde som det sto: Tok et par skjeer med syltetøy på en tallerken, satte det i kjøleskapet ca 5 min, og jo det ble bra! Ble rådet av svoger til å kjøpe sånn “Jam” (stivelse) så da gjorde eg det, selv om oppskrifta eg hadde funnet ikkje hadde det. Han har jo trossalt kokt ca et helt tre så han vet jo hva han snakker om 🙂 Smaker er bare heeelt utrolig! ♥

Nå skal glassene står her til de er kalde og der etter skal de inn i ei hylle/skap på bodet 🙂 De skal ikkje i kjøleskapet før glasset er åpent – Takk og pris! Selv om me har 2 kjøleskap er det kjip å fylle ei hel hylle med en type syltetøy! Dette var gøy! Skal definitivt gjøre det neste år også ♥

 

 

 

 

 

Siden med suste forbi Kvardrat der Hobbybutikken min er tok en kjapp stopp og eg fór inn! Men, de hadde ikkje tomme slike bokser som over her. Hun viste meg mange andre, de var flotte de altså, MEN problemet for meg var at når du åpnet boksen ble alle perlerommene blottlagt! Det eg liker med disse på bildet er at du kan åpne ett og ett rom + lokkene er gode! Vel...da kjøpte eg like greit 2 bokser til MED perler! Jadda…har eg plan! Planen er å ta den ene boksen og fordele perlene opp i de 2 andre boksene, eg er halvveis og det går supert. På denne måten klarer eg å frigjør en boks som eg kan putte de andre perlene opp i. For ei uke siden bestilte en noen 100 slike små smykkeposer med ziplås på eBay, da skal eg tømme en boks til i slike poser = Lagerperler. Til slutt får eg da altså alle perlene mine i slike bokser – Genialt spør du meg 🙂

Nå skal eg inn på Hobbyrommet
og kose meg et par timer før eg ta kwellen!

 

 

KOS DEG OG HA EN FIN
KWELL OG EI GOD NATT

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Det ble mye syltetøy! Håper du får omsetning på det,. Og de plommene i kjøleskapet…Sett en bolle på bordet ed TVen eller på hobbyrommet De er vel gode og spise og?

      1. De er himmelske å spise, Ali mauler så godt han kan. Dib kommer hjem i dag så eg vil tro de får bein å gå på. Eg får FOR vondt i magen av for mange, men litt spiser eg 🙂

Siste innlegg