POTATO CAKE – “Tjaaa….vet ikkje helt eg…?”

 

For noen dager siden scrollet eg nesten forbi denne kaka her fordi eg trodde det var eplekake, og det har eg ikkje tid å lage nå…..men så oppdaget eg at det var jo en middag, ikkje ei helt vanlig kake altså. Hmm ble ganske nysgjerring og havnet videre inn på YouTube hvor eg kunne se denne herligheten bli laget mens ei dame som skravlet USTANSELIG på noe eg tror var portugisisk. Ble ganske fasinert for det så jo super enkelt ut så dette kunne eg jo enkelt fikse 🙂 Som sagt så gjort! Var å handlet alene i går og du vet; Den som handler bestemmer hva me skal spise i helga MoHaaa Ali så ganske skeptisk ut i formiddag da eg sto å raspet en haug med poteter og steikte kyllingbacon…ikkje sant!

Altså, nå har me spist, eg ble mett før tallerken ble tom, men Ali spiste opp. Han sa det var godt, men eg mistenker i grunnen mest at han spiste opp fordi han var utsultet *ler* Eg hadde jo trossalt okkupert kjøkkenet hele dagen uten innslipp hehe Skal eg være HELT ærlig?? Ja jo, det var godt, men det var fryktelig tamt! Eg så for meg at dette var noe som skulle eksplodere i munnen med masse smak…? Nei…ikkje det nei…Mulig eg kan skylde litt på meg selv: Eg er unormalt forsiktig med salt i maten, har alltid vært det, ja eg hadde godt med pepper, men når dama på YouTube sier 1 spisekje med løkpulver og 1 spiseskje med hvitløksalt, ja da bakker eg ut og putter opp i 1 ts, mulig det var for lite? Aner ikkje, men det ble litt platt smak. Hvis eg lager dette en annen gang vil eg har mer av alle krydderene (dvs holde meg til oppskrifta) + eg ser for meg at chili er tingen her 😀

Rosenkåla der i mot!!! HIMMELSKE! ♥

 

 

 

 

I oppskrifta står det 250 gr ost, eg brukte 100 gr Jarlsberg, 100 Cheddar og 100 gr Mozarella. Muligens neste gang eg går for 300 gr kun med Jarlsberg? Kanskje det kan være med på å heve smaken?
Eller, svart Edamer hadde satt et litt kikk i denne kaka.

 

 

 

Ser veldig god og delikat ut og er absolutt noe som passer å sette på bordet en lørdags kwell. Kan også godt ha en god salat on the side, men eg er svak for rosekål nå i desember.

 

Eg kan ta å skrive ned ingrediensene her sånn at du vet om du har det du trenger og sååå er det bare å ta pc`n med seg på kjøkkenet og la Denne Dama underholde og fortelle deg hvordan dette skal lages 😀

 

1 kilo poteter
Mel
Egg
Oregano
Hvitløkssalt
Løkkrydder
1 vanlig løk
Ost (Valgfri hvilken)
1 rød og 1 grønn paprika
Salt/Pepper etter smak
Skinke (2 typer) + Bacon

 

Eg brukte 400 gr kyllingfilé som eg skar i små biter og surret litt på panna først, det samme gjorde eg med en pakke Kyllingbacon (170 gr) + eg tok en pakke med Bøkerøkt kyllingpålegg. Kaaanskje det å bruke kylling blir for smakløst? Kanskje det er mer smak i skinke etc – Aner ikkje, du får eksprimenter med det du liker og fortell meg
i såfall hva du gjorde om din eksploderer i smaker 😀

 

 

 

NATTINATTI

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Tror eg må prøve den ‘kaka’. Det kan godt være at det blir mer smak med skinke, seranoskinke er jo ganske fyldig i smaken.

    2. Tror nok til at den må testes ut,men går for vanlig løk og hvitløk. Blir nok mer smak da😊
      Uansett så er ikke 1 ss løkpulver og 1 ss hvitløkssalt mye i en såpass stor porsjon.

    3. Altså, hvis dama er portugisisk er jeg ikke overrasket over at det var tamt! 🤣🤣 Må i hvert fall tredoble krydderet.

Siste innlegg