Pris er vanskelig, men vær nå ærlig i det minste

 

 

Det er ganske fasinerende…Pris på håndarbeid, et vanskelig tema, skjønner det….
Men man kan i det minste være ærlig,
ikkje det?

Hvis eg skal kjøpe et plagg som noen legger ut for salg er eg ikkje redd for å betale om det er noe eg liker, eg vet hvor mye arbeid som ligger bak. Det vil eg tro alle dere andre som strikker også vet. Me har aller våre kriterier for hva som må være på plass om man skal kjøpe et håndstrikket plagg. Selv er eg ganske kritisk når eg selv strikker eller lager noe, spesielt om eg skulle ønske å selge (Eller gi bort i gave). Monteringen f.eks må være fin, en fin innspurt er alltid en inner 10`er! Er det mønster så bør det være fint på vrangen uten løse tråder, enten om det er
i festeområdet eller slakke tråder mellom fargeskift. Det er en selvfølge at selve arbeidet er fint/jevnt strikket.
Det bør jo absolutt være et krav om man skal selge, det er nå min mening.

Ble sittende å bare scroller rundt på FB for en stund siden og eg satt lenge inne på ei grupper hvor strikkeplagg ble solgt og hvor det ofte ble spurt om hvor mye man kunne ta betalt. Det var da det ble litt fasinerende,
det var som et “mønster”:

Hvis den som spurte hadde lagt ut et bildet av et flott strikkeplagg hvor det meste var på stell var det mange som var rause i pris, noe som eg kunne si meg enig i, mange fine plagg og vel verdt pengene. Inni mellom var det jo noen som alltid syns det var å be om alt for mye….ingen ville kjøpe til den prisen. Eg mener at den rette kjøper finnes alltid, hvis man ikkje har hastverk. Man skal ikkje underprise seg selv om genseren ikkje blir solgt de første dagene, alle taper på det og til slutt vil det ikkje være mulig å få bra betalt.

Det som var litt kleint var når det dukket opp et bildet av et plagg som slettes ikkje var i toppsjiktet på hva som egentlig var fint. Da mener eg utførelsen og ikkje designet på plagget. For å si det sånn; Eg hadde nok ikkje kjøpt det. Trådstarter spør jo hva hen kan ta i betaling for plagget. Det er nesten ingen som kommer med prisforslag, i steden for så svares det gjerne på denne måten: “Eg har strikket en slik og tok 1200 kr” og slik skrives det nedover kommentarfeltet, de fleste forteller hva de hadde tatt eller hva de fikk. Inni mellom kommenterer da en lykkelig trådstarter og er fornøyd med prisene som blir nevnt. Sannheten er jo det at vedkomne vil nok aldri få den prisen, for kvalitetsmessig er det ikkje hold i det. Skjønner du hva eg mener? Ingen tør skrive hva de egentlig mener? Nei, det er ikkje det samme som å være stygg. Det hjelper jo ikkje å mene at man bør få samme pris som en annen når arbeidet er slett utførst? Da er det bedre å heller selge til garnpris om man absolutt må selge og noen ønsker å kjøpe (Dette bør jo ikkje være et mål i seg selv, ja og kun få garnprisen tilbake?) . Hvis man legger ut bildet av noe man ønsker å selge må man være forberedt på ærlige tilbakemeldinger og ikkje bare ros. Me som leser slike innlegg må jo heller ikkje la være å gi ærlige tilbakemeldinger – Det er jo ikkje det samme som stygge kommentarer, selv om det er en fare for at trådstarter blir såret.

Nå mener eg ikkje f.eks “grimme” fargevalg, for det er så forskjellig hva den enkelte liker. Det er snakk om kvaliteten på selve arbeidet. Ved å ikkje være ærlig skaper man jo bare en haug med falske forhåpninger og i verste fall blir jo ikkje plaggene bedre og vedkomne vil egentlig aldri får solgt noe.

Kjenner jo at bare ved å skrive det her er vanskelig. Eg har jo mer enn en gang fått passet påskrevet og beskjed om å ta meg ei pære om eg er ærlig. Når man ønsker å selge noe bør man, eller man må ha selvinnsikt –
Alt for mange blir krenket om man er ærlig! Enten er det den som spør, eller de som syns synd på vedkomne…
Det kan jo være en idé å få noen man stoler på til å se på det man ønsker
å selge før man legger det ut for salg eller spør om pris.

 

Bare en noe ærlig tanke…

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Dette du skriver er jo vinn-vinn for alle parter, den som ikke skjønner det kan få ei reke hos meg 🐰

    2. Drevet med håndarbeid i en menneskealder, og er trygg på det jeg lager. Prisen setter jeg etter hva jeg selv ville betalt for produktet. Tenker da på både materialvalg, arbeidstid og utførelse.
      Får frysninger av noe som stadig har dukket opp i det sist. Sokker selges høystbydende over 70 kroner. Ville ikke hatt dem om de ble kastet etter meg, og det virker som om budene flyr avgårde helt ukritisk. Heldigvis har jeg sittet på hendene i stedet for å kommenter.
      Liker ikke 1 krone meteren heller. Du verden hvor ekstremt dyre noen av mine sokker ville blitt da.
      Og så er det de som mener at mønsterstrikk er sååååå mye merarbeid enn ensfarget. Vel, synes ikke det er noen sinke med to tråder på fingeren, og et blikk på mønsteret gjør man kjapt om alt ligger til rette.
      En ærlig tilbakemelding behøver ikke være stygg, om man ordlegger seg på en pen og høflig måte. Men om man gjør det her det lett for å bli stygt i kommentarfeltet fordi mange henger seg på og det kan føles mer som hets.
      Fortsett å vær den du er, så kan jeg heller sende noen pærer over til deg ( humor)
      Lag deg en flott kveld. Regner med at du skal ut på kortere tur i morgen
      Klem fra Liv

    3. Du har aldeles rett!
      Men jeg reagerer når noen spør om hva de kan ta for å strikke f eks en genser til ei venninne. Da er det en hel haug som svarer at det ville de gjort gratis. Det spørs jo selvsagt hvor god venninne dette er, men jeg synes det må være innafor å ta betalt, uansett.
      Jeg fikk ei venninne til å strikke genser til meg for noen år siden, det ville hun ha 1000 kr for, kunne da ikke falt meg inn å mene at hun burde gjort det gratis!

    4. Kommenterte eingong eit innlegg der vedkommende lurte på om “Du hadde blitt glad for å få “dette” skjerfet.”
      Skjerfet var pent strikka, ikkje noke galt med det, skreiv vel det også. Men EG kunne ikkje tenkt meg det, fordi det var ganske bredt, strikka rundt , masse mønster og farger , som EG ikkje likte. Så ein måtte kanskje forhøre seg om vedkommende ein ville gi det til likte det, om det ikkje berre skulle bli “skapfyll”. Altså, ærlig svar frå MEG.

      Då fekk eg melding frå admin på gruppa, at dersom eg ikkje hadde noke pent å sei, så kunne eg la vere.

      Altså, der var ikkje ønska ÆRLIGE svar, og svaret mitt blei sletta. Kvaliteten på skjerfet var pent, men ikkje mine ønskefarger/tjukkelse/design …

      Så det kan nok vere vanskelig å vere ærlig. Har nokre gonger sett strikka gensara, som skal giast bort/gave som har hatt grove feil. eksempelvis på Marius og Rallargenseren.

Siste innlegg