Psykopater blir født – Ikke oppdratt!

 

Mye er interresant å lese om og eg kan havne langt ut på og lese om de utroligste ting.
(En gang leste eg alt eg kom over ang PINNEDYR! Ja eg ble så fasinert at me skaffet oss noen som plutselig ble det mange 100!!)

Som f.eks om man er født ond, eller som psykopat…I en oppgitt stund er det jo mye man kan spørre Google om *humre* Kanskje en diagnose det egentlig er best å bli født med, eller? På den måten kan man jo ikkje noe for det, eller er det bedre om det er omgivelsene/oppdragelsen som har påvirket og gjort at man ble det?
For da er det vel håp om hjelp og forbedring?

Noen opplever alvorlig omsorgssvikt. Hvis man mishandles, er risikoen høyere for å utvikle psykopati. Det er også genetiske markører for psykopati. På den andre siden er det jo mange som opplever omsorgssvikt eller mishandling uten å bli psykopater...Kanskje det uansett er mer latent for noe,
som f.eks i bunn og grunn er genetisk?

Det samme når det kommer til narsissistisk, lærer man det, eller er det medfødt?
Trekkene ser ut til å være noe arvelig, og det kan delvis springe ut fra personlighetstrekk som dannes tidlig. Egentlig et spennende og gyselig tema, skummelt rett og slett...

Noe som er felles for en narsissist og en psykopat er at de ikkje eier empati…ingen ekte empati i allefall og det er vel noe av det grunnleggende i et menneske? Ja å kunne føle for andre??

En narsissist har et enormt behov for andre menneskers oppmerksomhet og beundring og blir svært synlig for omgivelsene. Psykopaten er utelukkende opptatt av å nå sine mål og er ikke opptatt av noe eller noen som ikke tjener dette. Av den grunn går psykopaten lettere under radaren vår enn narsissisten.  En narsissist har grandiose oppfatninger om seg selv. · Utnytter andre for egne behov og gir seg vel i grunnen aldri…

Metoden for å knuse en narsissist, er å stoppe med å ha oppmerksomheten hos narsissisten. Det er f. eks å slutte og respondere på agn som blir lagt ut av dem bare for å få oppmerksomhet og reaksjoner fra deg. Det er å ignorere alt slikt som kommer fra narsissisten. Er vel egentlig det beste tipset eg finner om man tror man har med en narsissist å gjøre. Det kan være vanskelig å stå i mot, for underveis blir man nok manipulert og løyet til/om -Vanskelig å ikkje stå opp for seg selv, men da roter man seg vel bare mer og mer inn i “nettet” som en narsissist spinner…Det “dummeste” er jo uansett å krangle med en…Kan vel sammenlignes som
å krangle med ei stein som aldri rikker seg…

Selv når en narsissist blir avslørt, hevder de at de har et kommunikasjonsproblem og mente ikke det de sa eller gjorde, at de ble lurt eller misforsto, og de vil benekte sine handlinger til den dagen de dør, selv om de allerede har blitt avslørt og det kan bevises, vil de skylde på andre eller omstendigheter…Aldri deres egen feil, aldri...

 

Det generelle svaret er dessverre nei. De fleste narsissister forandrer seg aldri og de blir ikke friske. Basert på alt eg har lest og skummet meg gjennom vil eg bare si; Om du har med en person med disse trekkene i din krets: LØP! Løp som bare pokker og ikkje se deg tilbake!

Off off, skumle greier….Tror det er bedre om eg bare kommer
meg tilbake til perlebrettene 🙂

 

 

HUSK:
LØP!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Har en narsissist i nær familie (ikke fra min slekt), og det tok rundt 35 år før jeg forstod at dette mennesket var en jeg måtte kutte all kontakt med for å få det bra med meg selv. Livet er lettere nå, men må si at angsten for å plutselig møte på hen alltid ligger og lurer.

Siste innlegg