Selvfølgelig stinker strikketøyet Røyk!

 

Ok, tenkte det kunne være godt å få en bekreftelse på akkurat dette problemet!? Røyker du når du strikker, eller sitter sammen med noen som røyker, ja så STINKER strikketøyet etterpå, helt klart og ingen tvil. Sånn, nå er det sagt høyt fra en veldig LYKKELIG Ex-Røyker på 3.året 🙂 Det har vært alt for mange heftige diskusjoner, ja og ikkje minst såre diskusjoner ang dette bla på salgsider av strikkeplagg. Kjøpere som har kjøpt noe på bestilling har fått det hjem og nesten besvimt av røykelukt når de har pakket opp plagget. Eg tviler ikkje! Selv om dette oppleves veldig ubehagelig er det likevel ikkje god nok grunn til å nærmeste “henge ut” den som har strikket det du bestilte 🙁

Eg har aldri strikket og solgt noe selv så eg har ikkje havnet i den situasjonen, men eg kan jo fort fortelle en kjapp “historie”: For noen år siden da eg ble innlagt på SUS tok eg med meg strikkeveska for å ha noe å gjøre på. Husker eg satt i senga, tok opp veske og fant frem strikketøyet, men vettu?? Eg holdt seriøst på å spy av stanken!! Mitt eget strikketøy stinket røyk og på et helt “sterilt” sykehusrom kunne eg virkelig kjenne eimen av strikketøyet! Resultatet ble at eg bare måtte pakke det vekk og eg fikk noen til å kjøpe noe nytt garn som eg kunne ha på sykehuset. SÅ ja, det var helt grusomt…MEN, om ikkje plagget er gammel og virkelig innrøykt er det fult mulig
å få bort det meste av røykelukta.

Nå er det godt over 2 år siden eg sluttet å røyke, har ikkje tatt i en sigg siden! Men, ennå kan eg komme over et plagg eller annet som stinker røyk! Det er helt rart så mye som eg har vasket. Jo lenger eg har vært røykfri jo mer syns eg røyk stinker! Før reagerte eg ikkje om eg gikk inn i et hus hvor det ble røykt, nå er det nesten så eg trekke godt inn og holder pusten når eg er inne. Det er rett og slett forjæ….! En av grunnene til at eg buser ut med dette er fordi mine egne unger har fortalt meg sannheten (som eg egentlig har vist i alle år), ja at strikketøyet stinker, derfor har de ikkje villet ha noe av det eg har strikket. Ja, det er litt sårt å høre at det er grunnen til at eg ikkje har fått strikket til de på mangen år, men NÅ har det blitt andre boller! Eg har strikket til begge 2 etter røykeslutt
og plaggene har blitt brukt! Bare det alene var jo verdt å slutte å røyke for.

MEN, eg skjønner at røykere som får dette påpekt protesterer! Ja for når du selv røyker så kjenner du det ikkje + at det er en anelse flaut, det syns nå eg sjøl i allefall. Da er det bedre å være ærlig med den du skal strikke til
og bare si at du røyker så kan de velge selv før de evn kjøper noe av deg –

Eller, den som bestiller kan jo også spørre om vedkomne røyker.

Veldig ofte har eg sette røykere blir hakket på, ja det har jo lenge blitt sett på som skam å røyke, men det er ikkje kriminelt så la det passere. Neste gang du skal bestille et strikkeplagg av en strikker du ikkje kjenner annet enn fra nett, spør om vedkomne røyker og ikkje kjeft og smell så voldsomt i ettertid 🙂

 

 

Til slutt?
Ja eg må nesten bare anbefale de som røyker om å slutte 🙂
Det er det beste eg har gjort og ikkje var det så vanskelig heller!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. husker jeg fikk et par hekla småduker i gave fra en bloggvenninne ,helt overaskende bare fordi hun ville gi det ,og ja det luktet røyk av det da jeg åpnet pakken ,men jeg gjorde ikke noe vesen av det heiv det bare i vaskemaskina og siden har jeg ikke kjnt røyklukt av mine småduker

    2. Kom til å tenke på da min datter fikk seg bunad i godt voksen alder. Selv broderte jeg skjorten, men hennes svigermor fikk en bekjent til å brodere selve bunaden. Glemmer ikke den stanken som kom sammen med den ferdigbroderte bunaden. Selv som røyker kjente jeg det godt. Utrolig at man kan gjøre det når man tar på seg et arbeid og krever godt betalt. Røyk og dyr hører ikke sammen med arbeider du ikke skal ha selv.

    3. Uansett hva det er, som har vært i et røykfylt hjem, så lukter det røyk. Nå er det flere år siden vi begge sluttet. Stua ble pusset opp, gardiner skiftet og røyklukta forsvant. Flere år etter at sigarettene var ute av huset, kunne jeg av og til fortsatt kjenne en svak røyklukt, når jeg åpnet en skuff, eller et skap, som vi ikke var i så ofte. Nå plager fortsatt ikke røyklukt meg og har vi besøk av noen som røyker, finner jeg alltid fram askebeger. Om noen tar en røyk eller 5 i vår stue en kveld, er lukta så og si borte dagen etter, bare vi husker å ta ut askebegeret før vi legger oss.
      Jeg gremmes hver gang jeg ser, hører og leser den trakasseringen som er av de som fortsatt røyker. De må jo snart rømme til skogs for å ta seg en blås, uten å bli jaget, eller skjelt ut fordi de forpester omgivelsene 🙁
      Men jeg forstår at det er ubehagelig, for en som ikke røyker, å få hjem et håndarbeid, som er kjøpt og betalt, som stinker røyk. De som strikker på bestilling bør faktisk opplyse om akkurat det, før de påtar seg et oppdrag, slik at kjøper selv kan vurdere om de vil inngå en avtale.

    4. Jeg strikket tidligere til veldedighet i en del år. Var med i ei gruppe på Facebook der det var noen kontaktpersoner som tok i mot og sendte videre eller delte ut. Når jeg gikk tom for garn var det alltid noen som sendte meg ny forsyning. En gang fikk jeg bla ei stor pappkasse med garn som stinket av røyk. Det var helt umulig å ha den i hus. Jeg måtte sette den ut i boden. Etter en del måneder var røyklukta vekk, så jeg strikket garnet opp etter hvert og vasket plaggene grundig. Så det endte jo bra til slutt, mye bedre enn jeg hadde vågd å håpe på. Jeg lærte en gang for alle å stille noen spørsmål før jeg sa ja takk.
      Men jeg var rimelig sjokkert over at et så illeluktende garn ble ansett for å være godt nok til et slikt formål som veldedighet.

    5. Den 1. april i 2000 var den siste dagen jeg røykte, og sier som du; ikke var det så vanskelig heller! Men vi hadde bare røyk ute i mange år før det. Virkelig herlig å slippe den lukten🙂👍

Siste innlegg