SORRY! “Pakka er for feit” – Hilsen Posten

Foto: www.colourbox.com

 

Hva skal eg si? Ja når de påstår at pakka mi er for feit? Hmm Eg er ganske enkelt på randen av å GI OPP hele posten skal eg si deg. Det i seg selv er jo ganske trist, ja du som er mye her på bloggen vet jo veldig godt at eg sender ganske mange pakker i løpet av året og hver eneste en betaler eg av egen lomme. Det har eg selvfølgelig valgt helt selv og gjør det med glede, men det betyr ikkje at eg ønsker betale mer enn nødvendig! Posten er blitt dyr nok som den er og eg lurer på NÅR toppen der er nådd?

Kan jo fortelle om min tur til Posten i går, eg skulle sende 3 pakker, 1 Norgespakke – den er grei, men de 2 andre var garngaver. Eg er VELDIG nøye når eg pakker og denne gangen hadde eg basert gavene på at de skulle veie under 350 gr fordi eg skulle sende mange gaver og det hadde fort blitt veldig dyrt. Det er jo ikkje bare vekten man må passe på, men også tykkelsen på pakkene og pakken må heller ikkje være større en den firkanten du legger pakken på når den veies (Hver cm utenfor koster penger!) Målbåndet ble flittig brukt når eg pakket, vekta hadde eg kontroll på da det kun var 4 nøster (200 gr) i hver pakke. Tykkelsen på den ene pakken var 6,5 cm og den andre var 6.7 cm. Altså; Stålkontroll – Helt til eg kommer ned på posten! De ville ha 85 kr pr pakke fordi den var tykkere enn 7 cm og ikkje 55 kr som eg hadde beregnet. NEI sa eg, eg VET at begge pakkene er under 7 cm! Han puttet pakkene en og en opp i det der hullet de sjekker om pakken er over 7 cm, ok, pakkene mine ble stående halvveis i hullet, men de gleeed gjennom. Eg sa bare at eg betalte ikkje mer enn 55 cm fordi eg VISSTE de var under 7 cm. Han tok opp målbåndet og målte, gryntet litt og ga meg frimerker på 55 kr. Det er DA eg lurer: Er de måla til Posten mindre enn hos andre? Er virkelig det sjekkehullet 7 cm tykt? Eg vet i allefall at mitt målbånd er riktig. Dessuten mener jo eg at det kunne vært litt forskjell på en veldig myk pakke og en hard! Ja, den myke kan du fint dytte gjennom ikkje sant? Som me alt annet bør også pakker behandles med skjønn
Det handler om en god vurderingsevne 🙂

Det som irriterer MYYE mer er at for 2 uker siden gikk eg her å venta på en pakke eg kunne se på PostApp`n at var på vei. Den veide ca en halv kilo og var liten i størrelsen, liten nok til at den kunne gli rett ned i postkassa. Dagen da den er ventet hører eg postbudet slamre med postkassene nede på stativet, 2 min etterpå får eg en SMS: “Pakken din er for stor for postkassen og er returnert til utsender (altså posten)”. Eg skynter meg ut på terrassen for eg tenkte jo at postbilen fortsatt var her, men nei, eg så den kjøre vekk nede på veien…Dette syns eg var veeeldig merkelig så eg hoppet i bilen etter en times tid å kjørte ned på posten for å hente den selv. Neida, der var den ikkje, den var sendt til utleveringstedet i NABOkommunen. Selv de som jobber her på posten kunne ikkje skjønne hvorfor? Dette skjedde en onsdag. 2 dager tok det før pakken ble levert OPPI postkassa mi, altså på fredagen, og den fikk plass i bunnen på kassa vår! Så liten var den, så det så! Men vettu hva greia er??

Flere postbud leverer ofte bare pakkene tilbake til “postkontoret” (post-i-butikk) i steden for å levere de ut til mottaker med beskjed om at pakkene enten er for store eller at mottakeren ikkje var hjemme – Hvor ingen av delene er stemmer! Mottakeren har gjerne holdt seg hjemme mellom kl 08 og 09 fordi han har fått beskjed om pakkelevering, ingen har ringt på døra og postbudet sier at “Ingen var hjemme”! Da er det de som jobber for “Post-i-butikk” som evn må ringe mottaker eller sender melding om at pakken kan hentes.

Så nei, eg kan IKKJE si at eg stoler helt på den Posten lenger.

 

 

Er Posten rett og slett blitt late,
og ikkje bare pengegriske??

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille som elsker å sende pakker! 🙂

12 kommentarer
    1. Helt enig med deg når det gjelder posten. Det er blitt utrolig dyrt og sende pakker, og jeg må innrømme at jeg har tenkt på deg når du har Give away. Det må bli en bra sum du bruker på porto i løpet av året.
      Ett lite sidesprang. Må nesten le når jeg ser alle kommentarene folk har lagt på FB ang Give awayen din. Det er egentlig helt på trynet. Ja, ja, de om det.
      Hva står på bakelisten din idag da. Eller er det hviledag. Det har du fortjent. Her blir det Krumkaker idag. Jeg lager røre og mannen steker. God mandag til deg.

      1. Det er litt skremmende å se den mentaliteten som rår i FB sine kommentarfelt når det er noe man kan få hehe EG blir ganske så flau på vegne av alle de som kommenterer slik. Tror ikkje det blir baking i dag da heimen trenger litt stell, men eg har fortsatt litt på lista som eg ønsker å bake 🙂

    2. Problemer med posten gjør at andre kommer inn:) kanskje megtildeg.no kan være en mulighet?

    3. Sendte to pakker som brev på lørdag. Jeg VET at det er det samme i pakkene -muligens et par tomme plastposer ekstra i den ene (for å forhindre at pakkene flytter seg for mye) og litt mer garn i vottene i str 6-8 år enn de på 5-6 år, men det var 600 gram i forskjell gitt. Tomme plastposer og litt garn veier ikke så mye, så jeg lurer veldig på hvordan det gikk til…. Eskene var identiske og alt skulle være enkelt og greit, men det var det ikke gitt.

      Sjekka også megtildeg.no, men tror ikke jeg blir noen storforbruker der gitt. Herfra til Oslo beregna de 7-9 dager levering. Herfra til motsatt del av byen måtte jeg beregne 12-20 dager før pakken var fremme. Det tar for lang tid for meg.

    4. Det der med posten har vi opplevd mange ganger også. Får sms at pakke er forventet levert på en gitt dato, så holder meg hjemme og ser postmannen kjører forbi, ligger en lapp i postkassa eller vi får sms om at pakke var forsøkt levert, men ingen var hjemme. Så da må jeg kjøre 6 km for å hente pakken som av og til er liten nok til å puttes nedi postkassa. Jeg vet at postmannen ikke leverer pakken tilbake til post i butikk som vi har før dagen etterpå, men jeg har av og til kjørt rett etter at postmannen har vært her og da ligger pakken der, så han tar ikke med seg pakker for å levere dem engang, bare legger dem igjen i post i butikken. Det synes jeg er svært irriterende.

    5. Hva når hentelapp dukker opp uker før pakken da må du lure. Eller når pakken på størrelse med en kortstokk er for stor for de går etter standardmål. Eller når du sender 7 julekort med identisk innhold og betaler mer for det ene.

    6. Posten er ikke lenger det de engang var; serviceinnstilt og kjappe. Har også fått utallige mld om at pakken er for stor for postkassa, og majoriteten av pakkene hadde absolutt fått plass i postkassa.

      Men, det finnes også postbud som gjør sitt ytterste for å få pakken ned i postkasse, (noen med ymse resultater, bulende postkasse, opprevet innpakning osv.) Men de prøver iaffal, det skal de ha. 😁

      Fikk vinnerpakka mi rett før helgen.. Tusen takk Vibbedille. Love it! 💞

    7. Posten er både late og griske. Jeg har sendt både brev og pakker i mange mange år, jeg er over 60 og har vært en ivrig brevskriver. Posten har tatt både gleden av å skrive brev og økonomisk er det jo snart ruin.Kan ikke stole på dem heller. I sommer betalte jeg dem for å oppbevare posten vår mens vi var på ferie og hva skjer? Joda, de har hatt innbrudd og posten vår er stjålet, bare noen fillete konvolutter igjen. Blant annet en veldig spesiell bok vi ventet på🤬 Ingen snakk om at posten vil gi oss erstatning så i tilegg til late og grådige er de også arrogante. Som du forstår: Jeg er ikke fornøyd med posten lenger.

    8. Hei,
      Jeg har gått over til helthjem.no (samme som megtildeg.no). Varen er forsikret opp til 1500kr. Som regel kan varen puttes i postkassen/på dørmatta samme kveld, og hentes på natta. Dersom pakken er over en viss størrelse koster det 139 og den må innleveres på et Post nord sted. Bare hyggelig opplevelser med dem. Det dammen med vakumpakking blir bra! (Og du kan bruke poser fra IKEA som du presser sammen og tømmer for luft før du lukker den)

    9. Før sa vi :Send det med linjegods og få det som arvegods.Men no er posten like treig. Eg sender ganske mange pakkar til Wales i løpet av året. Det brukar å gå greit. men det å senda i Norge er noko anna. Har opplevd at ein liten pakke brukar nesten 3 veker i notge og pakke sendt til Wales samme dag brukar 3-4 dagar og dei får den levert på døramidt ut på landsbygda. Posten har eit stort forbetringspotensiale. Vel som oftast norgespakken sidan det er enklast. julepakkane vart vakumpakka og sendt som brev.

    10. Må nå si at helthjem ikke fungerer ute på landsbygda. Fikk to pakker, sendt samme uke fra Stavanger. Begge var små pakker godt under halvkiloen. Den ene ble sendt med posten og den kom i postkassa 3 dager etterpå.. Den andre hadde valgt å sende med helthjem pga et godt juletilbud. Fikk SMS fra helthjem om at pakken ville være i postkassa i løpet av få dager. 2 dager etterpå fikk jeg ny melding «de kunne dessverre ikke levere i postkassa, men pakken ville bli levert til nærmeste butikk. En uke etter at den var sendt kunne jeg hente pakken, den kom med PostNord og de er bare i kommunen en dag i uka.

Siste innlegg