“Spis opp julegaven din!” – 2 smakfulle oppskrifter

 

Da klarte eg litt sånn på tampen å få laget til noen spiselig førjulsgaver 🙂 Eg må alltid ha noen på lur, vet jo aldri hva som evn måtte dukker opp 🙂 Planen er å gi litt til noen naboer så får me se hvor resten ender opp 🙂
En ting er sikkert; Dette er virkelig gaver til å spise opp!

 

 

 

Pikekyss er alltid noen som er populært og i år prøvde eg for første gang å lage striper! Det var jo superenkelt
og egentlig så mye finere syns eg. Har du matfarge i fast form (altså ikkje flytende) så bare maler du 2-4 striper på innsiden av sprøyteposen, fyll så opp i med marengs og sprøyt i vei.

 

 

 

Store og små cellofanposer fikk eg tak i på Nille
og så vare det bare å fordele i X-antall poser 🙂

 

 

 

Slik smakfulle gaver er fine til det meste! Gi til venner og kjente, naboer, til hun som sitter i kassa på nærbutikken, dama på postkontoret. Rett og slitt gi litt til de som befinner seg i livet ditt av både store og små.
Oppskriftene kan du få hos meg:

 

PIKEKYSS:

4 eggehviter
150 gr sukker
150 gr melis

Pisk eggehviter og litt av sukkeret til det er fluffy, ha opp i resten av sukkeret. Når dette er stivt tilsetter du melis litt og litt 🙂 Vil du ha litt smak i? Da starter du med det. Eg dryppet kun 2 dråper bringebæressens i skåla før eg begynte å piske, pikekyssene har kun et hint av smak 🙂 Det ble ca 200 pikekyss
Stek/tørk de på 75 gr i 2 timer, etter det; Skru ned til 50 gr med døra på gløtt et par timer. Smak Pikekyssen underveis, den skal være sprø/tørr med en lite seig kjerne. Når den er perfekt,
skru av ovnen og la de stå til de er kalde 🙂

 

Oppskriften på Peppernøtter fikk av Henriette på Karmøy. Oppskriften stammer fra et ukeblad (1973) så det er absolutt innafor å gjengi og dele oppskriften:

 

PEPPERNØTTER:

150 gr margarin
150 gr sukker
ca 1,9 dl Viking Melk eller kondensert melk
(Fås i blikkboks på Rema/Kiwi)

1 dl sirup
400 gr mel
2 ts svart pepper
2 ts malt Ingefær
1,5 ts Natron

Rør margarin og sukker hvit, Stivpisk Viking melka, varm opp sirupen så vidt slik at den blir flytende. Ha den piska melka og sirupen i det hvitrørte smør/sukker. Bland godt og ha sikt opp i mel og krydder. La deigen stå i kjøleskapet noen timer. Trill ca små klinkekuler og stek de på 180 gr i 12-15 min/Varmluft ca 7 min –
Det blir ca 250-300 nøtter 🙂

 

 


Siden det ble en så veldig tidlig morgen i dag har eg sovet i nesten 4 t i ettermiddag! Etter at varene var plassert i skuffer og skap både hos mor mi og hos oss stupte eg under dyna! Sitter i grunnen bare her å føler eg så vidt eksisterer! Har så insane vondt under beina, ja det er vondt å løfte de når eg går! Tror eg skal prøve med et varmt fotbad, noe må eg prøve. Nå har eg ikkje strikket på flere dager så kanskje eg kan gjøre det i kwell?
Vil tro at bein og form generelt er noe bedre i morgen 🙂

 

 

KOS DEG OG HA
EN HERLIG KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Hvordan steker du pikekyssene? Du har ikke skrevet det 😉
      De ser lekre ut.
      Tror jeg må prøve å lage sånne.
      God Jul til deg og dine!

      1. Takk for at du ga beskjed 🙂 Nå har eg lagt det til, er jo veldig greit å vite 🙂 Lag de!! Er superenkle og sååå gode 🙂 Kos deg og ha en herlige jul <3

    2. For noen kjekke gaver, og så tenker du på alle!! Snill du!!
      Nå er det ferie. Juletreet er pyntet og gavene så og si ferdige, og bakingen. Ble ikke så mye i år, men alt er delt på 3, vi skal kose oss.

    3. Sånne fine gaver🤩, passer til alle …. sjølv om ein har alt!!
      Du er flink til å handle…. ikkje berre tenkje, der har vi alle noko å lære.
      Ønsker deg og dine ei fin jul.
      Klem

Siste innlegg