Steintøffe Sokker – Helt Gratis, fra meg til deg! Norsk Oppskrift

Foto: Dib Hassan Najém

 

Av og til, en sjelden gang designer eg noe, men det er jaggu ikkje ofte. Eller jo, eg strikker og lager mye bare “sånn” – dvs på frihånd. Det som der i mot tilhører sjeldenheten er at eg skrive det ned slik at andre kan skjønne hva eg mener og ende opp med samme resultatet som meg. Nei nei, det å skrive oppskrifter har eg for lengst funnet ut at ikkje er noe for meg, takk og pris for at me har mange flotte norske designere blant oss 🙂

Disse sokkene designet eg tilbake i 2015 og siden eg ble ganske stolte av de tegnet eg opp diagrammet og noterte ned hva eg gjorde. Tror eg ble ganske sjokkert at diagrammet virkelig kunne bli til noe og i tillegg faktisk bli ganske fint *Stolt*. Men nå skal du høre: Vettu kan som gjør meg ENDA mer stolt?? Ååå jo….du vet….*hjertebank*….det er når det popper opp flotte bilder av disse sokkene på min messenger!! GAAANSKE mange har sendt meg bilder av disse sokkene som de har strikket! Det er veldig spesielt, ja for det er jo mine sokker, skjønner? YES! Det er skikkelig kjekt! Det er dessuten veldig ofte at eg får spørsmål om hvor oppskriften på disse kan finnes, og ja, den ligger her på bloggen et sted…Laaaangt der bak vil eg tro hehe Det blir en del blogginnlegg i løpet av 5 år så eg tenkte å hente den frem, legge ved litt andre bilder og gi den til deg en gang til 🙂

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Det dummeste eg gjorde da eg strikket disse sokkene var at eg valgt Østlandsgarn, et av mine store favoritter! Man velger absolutt ikkje det garnet til sokker, bare nevner det slik at ikkje du gjør det samme!! Husker så godt hvorfor eg gjordet det! Struktur (dvs flettene) blir så fine i dette garnet, derfor valgte eg det….planen var jo å strikke inn litt forstekning i selve foten, men det ble ikkje til det. Var ikkje så lenge etter at eg tok de i bruk at eg måtte frem med stoppesoppen…Så ja, velg et annet garn! Helst med forsterkning!

 

 

Foto: Vibbedille

 

I følge notatene mine har eg strikket vrangborden på 3,5
og resten av sokken på nr 3 – Det gir en fast og god flette.

 

 

Da sette me i gang:

Legg altså opp 51 m og start med 1 rett (veldig viktig)
Du avslutter også omgangen med 1 rett. Resten av sokken strikkes enten i mønsterborden eller 2 rett 2 vrang.
Eg fordelte maskene på 3 pinner; 15m-21m-15m (Du kan fint bruke 2 rundpinner)

Poenget var å få alle mønstermaskene på 1 pinne. Følg diagrammet til du har ønsket lengde på bråtet, eg gjentok hele rapporten 3 ganger. På siste pinne felte eg 1 maske på hver pinne (Altså 3 masker) = 48 masker Samtidig skiftet eg til pinne 3 m Strikket så Hællappen over 24 masker og eg valgte Eyetlethællapp:

Pinne 1 (Rettsiden): start med første maske løst av, strikke den neste, neste løst av osv
Pinne 2: Vrang tilbake
Pinne 3 (Rettsiden): Strikke den første masken, neste løst av, strikk den neste osv
Pinne 4: Vrang tilbake. Gjenta disse 4 pinnene til hællappen har ønsket lengde 🙂 Når hællappen er ca 6 cm
( eg strikket totalt 28 pinner, altså 14 ganger frem/tilbake)

 

Så er det Kile:

(Begynn fra rettsiden) Strikk 13 rett, 2 sammen, 1 rett – SNU Strikk 4 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang -SNU

Strikk frem og tilbake mens du strikker den siste masken på pinnen sammen med en yttermaske + 2 rett/vrang maske for hver pinne, til slutt står du igjen med 14 masker, Plukk så opp 16 m langs hver kant. Strikk 1 omgang rett og strikke de “Nye” masken vriddrett.

Nå skal du starte Hælfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen, strikk siste maske
Pinne 2: Strikk rett
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Strikk 1, SSK, strikk ut pinnen

 

Nå strikker du 1 omgang rett
Gjenta disse 2 omgangene til du har 12 masker på hver pinne. Strikk foten frem til tærene.

 

Tåfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen
Pinne 3: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 4: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

1 Omgang rett

 

Gjenta disse 2 omgangen til du har 5 masker på hver pinne,
vreng sokken og strikk tuppen sammen med 3 pinners avfelling 🙂
Eller, det fineste er om du syr den sammen med Kitchener Stitch.

 

 

Design: Vibbedille/ Foto: Vibbedille

 

Dette bildet kan du jo bare lagre, legg det på padda eller noe så har du det når du skal strikke sokkene mine 🙂 Gleder meg til å se dine! Om sokkeskuffen din trenger påfyll før høststormene står i kø må du nesten snart begynne å få sokker på pinnene dine! Hvorfor ikkje fylle den opp med noen Steintøffe Sokker?
Eller, hva med å strikke noen Steintøffe Julegaver?
Ikkje sant!

Ja, oppskriften er så gratis som det er mulig å få den, men som alle andre som har designet noe setter eg pris på om du delen linken til dette innlegget om noen du kjenner vil ha oppskriften 🙂 Gjerne krediter meg om du f.eks selger noen på Julemarked etc 🙂 Litt kan eg få igjen for jobben 🙂 Happy Knit!

 

Nå skal eg stikke å legge meg! Skal opp litt tidlig i morgen for kl 11 kommer noen skikkelig go`unger
inn dørene og me har alle 3 en date med perlebordet 🙂

 

 

NATTINATTI
eller GOD MORGEN,

alt etter som!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

1 kommentar

Siste innlegg