Strikk den fineste SommeKjolen til Kun 70 kr!!! + Gratis Oppskrift

Designet av Marzena Kołaczek

 

Siden eg så denne kjolen for første gang har eg egentlig ALDRI fått den ut av hodet! Ja den er enkel, men den er også så utrolig fin og ikkje minst sånn herlig sommerlig! Du som “kjenner” meg VET jo nå at eg elsker striper,
og denne type marinestil går vel egentlig aldri helt av moten? Finnes nesten ingenting som er renere(?). Du tror kanskje eg tulla med overskriften min i dag? haha Ja, at eg rett og slett “tok ein spanske” for å lokke deg inn her *ler hjertelig*. Nop! Vibbedille lyver aldri, liker da heller ikkje å lure noe, men for det første er oppskriften på denne kjolen helt gratis og det koster ikkje mer enn 70 kr å strikke den. Ja, det er nesten for godt til å være sant! Eg liker jo ikkje å strikke i bomull, men, denne kjolen er strikket i Safran fra Drops og det er faktisk et garn eg har strikket en del av opp gjennom. Har strikket en del sommerluer til kreftpasienter av det + en del sommerklær til Amira da hun var liten. Plaggene syns eg holdt seg veldig fint.

Vel, Safran finner du HER og siden 1 nøste kun koster 10 kr og du trenger bare 7 nøster, ja så blir det 70 kr! Du får ikkje kjøpt en sommerkjole billigere enn det en gang og ALDRI om du finner en kjole finere enn denne til den prisen! Snakk om å være HELDIG+Det er mye kjekkere å strikke en kjole, ikkje sant?

 

MARINA
Bildet over
Str S/M
Gratis oppskrift

 

 

 

 

 

Designet av Marzena Kołaczek

 

En annen ting om kjoler? Visste du at ALLE kan gå i en? Klart me kan! Alle kan! Vet nemligen at det er MANGE (alt for mange!) som ikkje våger gå i kjole fordi de føler ikkje de “passer det” og det er synd! Det er en følelse av frihet å ta på seg en kjole, ingenting som strammer verken her eller der + du kan da være både fjong og fin på en vanlig hverdag uten at du må dolle så mye. Smett en kjole over hodet og lag deg en god dag liksom. Det er ingen fasit på hva type kropp du må ha for å bære en kjole, me må slutte å tenke at me er for ditt eller for datt til å gjøre noe! Hørt sånn tull!? Sannheten er jo den at alt fra store, formfulle til de spinkleste damene er flotte i kjoler!
Ferdig snakket! Selv føler eg veldig på det at eg skulle ØNSKE eg kunne trekke magen litt lengre inn, men det går ikkje! Det eneste du trenger å gjøre er å rette deg opp, trekke skuldren litt bak og ikkje bry deg om hva noen måtte mene om hva du bør gjøre! Eg ELSKER å gå i kjoler og tunika, spesielt om den er strikke, eg MÅ bare slutte
å tenke på at flere mener at eg BURDE tatt av minst 10 kg! 🙂

 

INKY
Str fra 90 cm til 120 cm i overvidde

 

 

 

 

 

Designet av Marzena Kołaczek

 

Eg har nevnt dette flere ganger og nå gjør eg det igjen: Når noen spør om hjelp til å regne litt på en oppskrift fordi de trenger plagget litt større, da syns eg et svar som dette ikkje er helt bra: “Du får bare bruke tjukkere garn og pinner så blir det større”. Ta kjolen over her f.eks, den går opp til en overvidde på 111 cm i følge oppskriften.
Hvis eg trenger f.eks 130 cm over brystet, vil det da si at eg må strikke en tjukk og tung kjole? Bare fordi eg er stor? Det blir jo overhodet ikkje samme kjole en gang. Eg skjønner veldig godt at damer som er store ofte gir opp når det kommer til strikka klær. Når det gjelder akkurat denne kjolen så er det ikkje noe hokus pokus om du trenger den større over brystet. Kjolen strikkes Top/Down så da øker du bare i raglan til den passer deg over brystet og så fortsette du i oppskriften, men ha de extra maskene i hodet 🙂 Noen ganger kan det jo også være nok at du går opp kanskje bare en halv størrelse i pinnen, 2-3 m mer på strikkefastheten kan gjøre underverker vettu 🙂 På noen oppskrifter kan det kanskje være lurt å lese gjennom hele oppskriften for å se om det lar seg enkelt regne litt om på maskene, men noen ganger så er det også greit å bare legge bort oppskriften og heller finne en annen.
Ja, for sånn er faktisk livet og  verden, det er ikkje alltid mulig for at alle kan bruke alt,
og det må me rett og slett bare akseptere 🙂

Et godt tips hvis du vil ha en god hverdagskjole som du fint kan pimpe opp: Finn deg en genser som strikkes Top/Down med raglanøking som du liker godt. Da har du i grunnen alt du trenger for å strikke deg en flott kjole, strikk den etter din egen kropp, fyll den med farger og mønster etter hjertens lyst 🙂
Det viktigste? Strikk den i et garn du elsker 🙂

 

ROSY CHEEK
Str 81 cm til 111 cm i overvidde

 

 

 

* * * *

 

Endelig søndag!! For all del, har hatt en herlige helg, men det ligger jo en spenning i bunnen og i dag får me nok klarer litt hvordan mye av resten av året blir. For Dib son del i det minste – SPENNENDE!!

Mor mi er her ennå, mørbanket og vond og det er jo ikkje kjekt i det hele tatt. Begge ungene kommer jo hjem i dag så me må jo på en måte finne en ordning for de neste dagene. Vet veldig lite hvilke krav og rettigheter de eldre har. Hun er jo ikkje skadet på en måte som krever innleggelse på SUS, men hun klarer heller ikkje være alene. Hun har en slik hjepealarm på seg og den utløste hun da hun falt på fredag og det kom folk hjem til henne fra TABO. Så ja, eg må neste sjekke om det er en mulighet for at de kan hjelpe noen dager, om de har en type nødordning av noe slag. Noen som har en idé eller vært ute for lignende selv? What to do?

Men nå skal eg bare roe ned og vente på en tilbakemelding fra Trondheim! Dib kommer hjem i kwell, men skal først trene frem til kl 16. Tror bare eg må sette meg godt til rette å strikke, strikke og strikke 🙂

 

 

 

LAG DEG EN FLOTT
SØNDAG

 

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Veldig flott at du har hatt plass til mammaen din disse dagene. Slik du beskriver det, at hun ikke kan være alene akkurat nå, kvalifiserer jo til en plass på avlasting til hun kan klare seg selv. Slik du beskriver tilstanden hennes for øyeblikket, virker det som om det ikke er nok med bare noen besøk fra hjemmetjenesten i løpet av døgnet. Når det ikke er plass hos pårørende, skal det vurderes videre tiltak ift hvor mye hjelp vedkommende trenger for en periode. Lykke til videre.

    2. Hei på deg 😉
      Nok en gang flotte oppskrifter på flotte plagg ☺️
      Vedr. mamma’n din – ta kontakt med kommunen, og be om hjelp/hjemmesykepleie til hun er blitt bedre. Hjemmesykepleie er noe alle kan få, og det er gratis. Hun kan få hjelp til alt fra stell og mattilberedning, og muligens praktiske oppgaver som f.eks vedbæring (varierer litt fra kommune til kommune). Hun kan få innvilget flere tilsyn pr dag, litt etter hvordan hjemmesykepleien vurderer allmenntilstanden hennes, og hva hun konkret trenger hjelp til.
      Masse lykke til, og ha en fin søndag 😍

    3. Dersom mamma’n din overhodet ikke kan være alene, kan du søke kommunen om et avlastningsopphold på sykehjem. Uansett – ring kommunen og spør hva hjelpe henne med 😉

    4. Dersom mamma’n din overhodet ikke kan være alene, kan du søke kommunen om et avlastningsopphold på sykehjem. Uansett – ring kommunen og spør hva hjelpe henne med 😉

    5. Kanskje de kunne ordne det slik, som ei nødløysing, at ein av ungane flytta inn til mor di og sov der i nokre dagar, og så kunne mor di fortsatt vere hos deg litt? Sjølvsagt har ho/du krav på avlastning, men det kan jo ta tid å få på plass…

    6. Kommunene skal jo ha på plass en korttidsavdeling. Ta kontakt med hjemmesykepleien. Hun er jo i det systemet siden hun har trygghetsalarm.. Men husk, det kreves spisse albuer og bestemt tale.

Siste innlegg