Strikkeblogger??? – NEI TAKK!!

 

Bare for å ha sagt det FØRST som SIST: Dette er ikkje ment som et sutre innlegg, det er eg for stor pike til, men likevel så undrer eg….En av grunnen til at eg fortsatt kan tillate meg å undre er fordi mange ser ut som et levende spørsmålstegn når eg sier: “Åja, nei, eg er ikkje medlem i den gruppa!”
Responsen er da i 9 av 10 tilfeller; “HÆ? Men det er jo en STRIKKEgruppe!”

Fakta pr i dag er at eg er medlem i KUN 2 strikkegrupper på Facebook og det finnes?? Aner ikkje, men det er ganske så mangen! Eg har veldig mangen “pending” søknader på diverse strikkerelaterte grupper, men eg blir ikkje godkjent…Ut over det er eg medlem i en mindre håndarbeidsgruppe, thats it! Egentlig henger det jo ikkje på greip da eg føler at eg har en del å bidra med når det kommer til både strikking og hekling. Dette bunner i flere ting og noen ganger føler eg nesten at det letes etter grunner for å blokkere meg eller ikkje godkjenne meg?
Mulig eg er paranoid???

 

Fikk en forklaring en gang da eg ble blokkert i en av de største strikkegruppene og det var fordi eg fylte opp feeden på gruppa med blogginnlegg…vel, det skal jo egentlig være vanskelig å gjøre i ei gruppe på over 20.000 medlemmer? Eg har blogget 2 ganger om dagen de siste 2,5 årene, ikkje alltid hvert innlegg var strikkerelatert-ergo ble ikkje begge innleggene publisert på gruppen. Likevel fylte eg opp feeden?? Da vil eg jo si at DET er en laber gruppe hvis eg klarer å fylle feeden med så mangen medlemmer? Derfor lurer eg:
Hva med de 19.999 andre medlemmene? Poster de aldri noe?? Tvilsomt…

 

Andre forklaringer var fordi bloggen min ALLTID inneholdt hverdagslige ting!?! Vel, så lenge innlegget var strikkerelatert spilte det vel ingen rolle hva eg avsluttet med? Du kan jo fint bare lese det som står om strikking
og så klikke deg ut hvis du vil? Som sagt, eg har mer enn en gang følt at det har blitt “søkt” etter en grunn…

 

En annen gang var det fordi en av mine lesere skrev en kommentar hvor admin i en strikkegruppe ble negativt omtalt. Denne kommentaren ble stående en stund fordi eg ikkje hadde sett den, det resulterte
i at eg ble blokkert og truet med anmeldelse for netthets! Ja, noe drøyt vil eg si…
men men I den gruppa er eg visst nok blokket på livstid…

 

Noen har også skyldt på at medlemmer i gruppa var drittlei av å se mine poster og det er greit, det er mangen poster eg heller ikkje gidder se, men da huker eg av i høyre hjørne på vedkomne sine poster og at eg ikkje vil se innleggene som personen poster. VOLÀ og eg ser de aldri igjen, er det sååå vanskelig?

 

Hvis eg kan være litt ærlig? På flere enn èn måte føler eg ofte at eg står på utsiden av strikkemiljøet her til lands! Mulig eg tar skammelig feil, men sånn kan det føles av og til. Joda, en del kan eg nok ta på egen kappe: Eg er ikkje en av de som reiser land og strand for å gå på strikketreff, men gudene skal vite at eg har lyst ♥ Der er det faktisk egen helse som gjør at det er litt skremmende å reise bort ei langhelg alene når man aldri vet hvordan morgendagen blir. Eg elsket tiden da “Norge” kom hit til Tananger! I 5 år arrangerte eg store strikketreff og eg elsket det, men da hadde eg en trygghet i at eg kunne gå hjem om eg ikkje orket. Etter hvert poppet det opp treff over det ganske land og Tananger Treffet faded ut etter hvert. Det er en mening med alt ♥ Savner de dagene der gitt….Me hadde det jo sååå kjekt! Syns i allefall eg 🙂 MEN!!! haha Me gjorde noe sammen som ikkje har blitt gjort etterpå: Me satte Guinnes Rekord i STRIKKING! JuHuuu Sallan me var goe ♥ *STOLT*

 

Ellers så tror eg at eg er ganske snill på nett? Var fersk på Facebook i 2008 så noen tabber i starten var det nok og det gjaldt slettes ikkje bare meg, men man lærer høflig nettvett etter hvert. Lover og regler blir etablert også her, noe eg i grunnen “brenner” litt for! Ja da, eg har fått en del drittslenging fordi eg kan slå ned på ting som ikkje lov, men hva er vitsen med lover om man ikkje forholder seg til dem?? Å ja, eg kan muligens være overbeskyttende når det kommer til de fantastiske uavhenginge designerene me er så heldige å ha! Eg blir sint av tigging etter oppskrifter (Joda, selvfølgelig har eg delt noen oppskrifter med GODE venner opp gjennom årene, noen annet hadde vært løgn å sagt, men det har vært stopp i flere år nå!) og eg blir forbanna når noen blir behandlet urettferdig og kan fort ta andre i forsvar, ergo blir eg skyteskive for de som mener de vet bedre. Sånn har eg i grunnen vært siden eg var liten, dvs eg er varig “skada” (Takk og pris!). Når noen utøver en “Jeg vet bedre enn deg”-holdning over en som gjerne stiller et “dumt” spørsmål fordi de ikkje vet så reagerer eg tvert! Hva er liksom vitsen med å skremme vekk f.eks ferske strikkere fordi de spør og graver om ting som for oss noe mer erfarne er en selvfølge? Me har alle vært der, å himmel og hav min farmor var en tålmodig sjel da eg lærte å strikke!

 

Me som har strikka ei stund MÅ være en slik “farmor” for alle de som spør!
Ikkje det??

 

Egentlig, ja det svir litt bare å skrive det her, men HELT ærlig? Selv om strikking i seg selv er utrolig hyggelige og bare kos så er det noen ganger i overkant mye spydigheter?? Mulig eg er veldig hårsår eller bare uheldig hvor eg vanker, men det er mye krasse kommentarer/tilbakemelding og det finnes ALT for mangen som rett og slett driter i lover og regler som man blir beskyldt for å ha laget selv!?!? Lover som FAKTISK ble skrevet for et par 100 år siden! Er det mulig liksom?? Godt voksne damer som virkelig vender det totalt døve øret til og vil ikkje høre på fornuft og svarene som mangen ganger serveres er til å få skikkelig bakoversveis av! VOKSNE damer som sikkert har strikket i 50 år!! Det er ganske hårreisende, ikkje det? Eg er umulig alene om å ha opplevd dette?

 

Eg har en regel for meg selv: HVIS det er noe eg leser som får meg til å tenne skikkelig, da klapser eg igjen Pc og tar en runde i leiligheten før eg setter meg ned å svarer – DET syns eg flere bør begynne å praktisere 🙂
Bare et Tips! Det er rett og slett for mye krangling/diskusjoner enkelte ganger som bare ender sååå langt fra det trådstarter spurte om Oj Oj hehe *Forbedringspotensiale*

 

Selv om eg noen ganger føler meg litt ensom i strikkebobla mi kan eg jo benytte anledningen å takke alle dere som skriver til meg daglig! Dere spør om ting dere trenger hjelp til med strikketøyet og eg tror eg kan si at eg stort sett svarer på alt! Har eg ikkje en løsning på stående fot så går eg ganske langt for å finne en løsning. Setter også pris på alle dere som leser bloggen min og som kommuniserer med meg der, dere betyr mye for meg ♥ Selv om eg “jobber” jevnt og trutt med bloggen min kan eg også takke dere for at eg i løpet av de siste 2 årene har gått fra å være en forholdsvis liten strikkeblogg til å bli Norges Største ♥ Det er eg veldig stolt over, ja for eg ligger der oppe i toppen av listen sammen med flere av de ganske store. Litt morsomt fordi eg føler gjerne at en strikkeblogg “der opp” virker litt malplassert *ler* Absolutt GØY da 🙂 Dette har også resultert i at Norge og Nordens største Garnleverandør; House Of Yarn har funnet verdien i å sponse meg, det samme har Rito Garn&Hobby og Floke Frisør (Selv om det ikkje er strikkerelatert!) Dette er eg veldig Takknemlig for ♥

 

Må bare si dette: Hadde du lest noen av de mailene eg får når det gjelder spons hadde også du ledd! Neida, det er ikkje for å være utakknemlig over hodet ikkje, men eg får spørsmål om mye rart hehe Eg sier konsekvent nei hvis det ikkje har noe med strikking/garn å gjøre og grunnen er jo fordi eg skriver blogg med strikking som hovedfokus og fordi eg vil at du skal kunne ha nytte av det, ja som f.eks at eg kan ha Give Away med fine premier og for at eg kan tipse deg om nye eller nyttige ting 🙂 Hmm ang det ja, DET er faktisk en stund siden forrige Give Away nå! Mulig eg må gjøre noe med det?

 

SÅ ja, alt i alt? Tja, eg har vel egentlig klart meg veldig bra selv uten alle strikkegrupper på Facebook?
Mulig eg er litt kjepphøy, men eg tror gjerne de har tapt mer på det enn meg 😉

 

Til slutt?
Takk for at du er du og at for at du besøker meg både titt og ofte. Me kan kosa oss 🙂 Ønsker også at enda flere kan se verdien i å dele av sin kunnskap ved å hjelpe og dele det ut der det trengs ♥

 

 

 

 

LAG DEG SELV EN
FLOTT STRIKKEDAG
OG KOS DEG

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra det strikkegalne Vibbedille 🙂

37 kommentarer
    1. Det er sannsynligvis et sunt tegn for deg at de skygger unna..hehehehehe. Alarmen min gikk av da jeg leste at en grunn var at du skrev om annet enn strikking også i bloggen. Der ser du..de skal bestemme alt, ikke rom for variasjoner. Ikke bra!
      Ha en finfin dag!

    2. Synes du er veldig flink å sette ord på ting. Leser bloggen din og er helt enig med det du skriver i dag. Ha en fin Strikkedag 🧶🧶

    3. Må alltid lese blogger din.
      Mye bra og himmel så mange Oppskrifter som blir liggende i kø på ravelry.
      Tusen takk for en bra blogg 😊

      1. Da har me mya av det samme problemet hehe Men, igjen, det er jo en del av det som er virkelig gøy med å være ei som “bare” strikker 🙂

    4. Synes bloggen og gruppa på fb er supre! Det einaste “problemet” er at eg har lyst til å strikke mesteparten av det du legg ut:-)…….På diverse fb grupper er det mykje rart, og meldte meg ut av alle andre strikkegrupper pga det du har nevnt over. Her er det mange besserwissere og nettroll…….og misunnelse.

    5. Så bra at du er den du er, fortsett med det ! Bloggen din er ein av dei få eg må få med meg kvar dag !!! Ha ein super dag ! ☀️😎

    6. Hei, mye flott du skriver og jeg er innom bloggen din hver eneste dag. Du motiverer oss andre til å prøve forskjellige typer garn, engelske oppskrifter og mye annet. Du må bare stå på videre. Jeg fikk med meg 2 strikketreff i Tananger og de var bra. Jeg prøver å få med meg et strikketreff i året men både helse og økonomi setter begrensninger. Ønsker deg en fin dag.

    7. Huff, kast negativiteten over skuldra og gå videre:) Har vel aldri postet noe innlegg i flere av de gruppene men har meldt meg ut helt selv- rett og slett pga altfor mye negativitet. Om du kanskje postet for mange “reklame innlegg” tilhørende bloggen så kunne de jo pent bare bedt deg å tone det litt ned, feks 1 om dagen, det kan da umulig være noe problem og det er vel sikkert det du lå på uansett? Er det rart det er krig i verden… 😉 Men som ung strikker så har jeg mange gang tenkt at damer en generasjon opp er virkelig ikke alltid like grei som man skal ha det til. Det snakkes om at vi “yngre” på feks under 30 er dårlig til å backe opp hverandre, lager kroppspress og hvem som er best, hvem som har mest instavennlig hjem, perfekt liv osv men tror kanskje ikke våre rollemodeller, altså generasjonen over, er så flinke til å ta vare på hverandre de heller? Om man da ser på en strikkegruppe som eksempel; det hagler inn med småkjipe kommentarer, diskusjoner, negativitet, lite forståelse og en “Sånn gjør jeg det og basta bom!” holdning. Kanskje ikke så rart at generasjonen under sliter med det samme..? Bare en tanke 😉 Du er god du Vibbedille, alltid likt bloggen din og for min del virker du oppriktig opptatt av andre og av å være positiv. Meninger må man få lov å ha, og konstruktiv kritikk er bare fint, det gjør oss vare bedre så den holdningen som sprer seg om at de som er uenig skal dysses ned og ikke snakkes om, den liker jeg dårlig. Virker som at det er plass til begge deler hos deg:)

      1. Her inne er det plass til alle og det gjelder også gruppa eg har på FB: “Koselig Strikking For Alle” 🙂 Takk skal du ha 🙂

    8. Hei 😊
      Har lest bloggen din daglig i mange år – og det er den eneste bloggen (uansett tema) jeg følger.
      Jeg har minst like mye garn som deg, og strikker/hekler nesten daglig, så alle tips om oppskrifter fra bloggen din er perfekt inspirasjon. Likevel tror jeg at uten hverdagsinnslagene dine ville bloggen blitt kjedelig i lengden…..
      Hva disse fb-strikkegruppene angår – jeg er med i ett par (har vært innom flere, men hoppet av) for inspirasjon, men som oftest blir det mest frustrasjon, og jeg orker verken kommentere eller skrive innlegg. Tror faktisk at du “vinner” på å ikke være en del av det “miljøet”!
      Så bare fortsett som du gjør – det enkle (jeg vet du legger ned mye jobb i dette, ikke det jeg mener med enkelt) er alltid det beste 😉
      Ha en strålende dag videre!
      Klem fra meg i Moss

    9. Takk for at du er du. Super blogg, flotte oppskrifter og akkurat passe skarp, når det trengs🤗

    10. Heisan! Jeg leser bloggen din veldig ofte 😄 Du har mange fine saker du tar opp og er veldig inspirerende for oss strikkeglade! Trist at disse «dronningene» på FB ikke skjønner hvilken ressurs du er! Det er en sann glede å lese det du skriver! Det blir derfor deres tap at du ikke får spre dine gode ord på gruppene 😄

    11. Hei. Dette var kakende godt skrevet. Du setter ord på ting som jeg tror ikke alle tør å skrive om. Jeg er medlem av to sider på fb, men jeg legger skjelen eller aldri ut bilder eller skriver der er bare innom å leser alt det tullete folk kan få utav seg. Har mange ganger lyst p å svare men da tenker jeg som så. Hva har jeg igjen for å svare nei så jeg har funnet ut at det beste er å holde kjeft. Legger jeg ut noe av det jeg lager så er det i tilfelle på min egen fb side. Blogg har jeg men der har jeg ikke strikking eller noe annet håndarbeid, men det er for kattene mine. Jeg kan godt linke til din side her om du vil om du har et banner jeg kan bruke. Bare send meg en melding på enten pm eller mail.
      Jeg er innom å leser hva du skriver og ser på oppskriftene du legger ut.
      Ha en fin strikkedag og kveld du også.

      1. En strikkegruppe skal jo fungere slik at alle kan legge ut det de strikker uten å være nervøs, men vet at ganske mange føler på dette. Da kan du heller besøke min strikkegruppe (Hvis du ikkje allerede er medlem) “Koselig Strikking For Alle”, der smekker eg fingrene til de som er ufine og det har heller aldri skjedd 🙂 Kos deg masse du også 🙂

    12. Du skriver bra og er ikke redd for og si det du mener,vi trenger deg ,så vær så snill og fortsett som du gjør.
      Leser bare din blogg ,og på Facebook er jeg ikke,og det gjør jeg med den største glede, hver dag.Trenger faktisk ikke mer enn bloggen din og den inspirasjonen den gir.
      Tusen takk for at du er du og ha en strålende kveld.👍🌼🌻

    13. Tull og Tøys, nå har jeg fulgt deg i flere år og leser bloggen din nesten daglig (eller omtrent 3 ggr. i uken). Det er ikke deg det er noe i veien med. Du legger ut masse flott strikketing og annet hobbyrelatert, og ikke minst DU ER ÆRLIG! Ikke bry deg om de gruppene de kommer nok en vakker dag å tape unasett 🙂

      Og neida du står nok ikke på utsiden av Norge, det er såpass mange som følger deg, men en blogg blir ofte slik —enveis tale om det ikke drøsser inn med kommentarer da 🙂

      Nei jeg synes du skal holde på med det du gjør og fortsette med det så skal du bare se 🙂 Lykke til videre 🙂 Klem fra Bea 🙂

    14. Takk for en fin Blogg igjen *S* Jeg fant en norsk strikkegruppe på FB før jeg fant deg, din blogg og din gruppe *S* Jeg er veldig enig med deg når det gjelder oppførsel i grupper på FB. Dessverre er det altfor mange ‘verdensmestre’ rundt forbi *S* Hvordan i all verden skal man klare å lære noe nytt, når man innbiller seg at man kan alt????

      Jeg har også erfaring fra en Quiltegruppe, en med ‘røtter’ i USA. Der er heldigvis folk flinkere til å være vennlige enn jeg opplevde i ‘den andre norske strikkegruppa’ så der er jeg fortsatt med, selv om Quilteproduskjonen (og strikkeproduksjonen) min ikke er verdens største *S*

      Rent generelt opplever jeg at ordet Respekt er mer eller mindre sparket ut av dagliglivet til de fleste for tiden. Når du ser bort fra dem som KREVER respekt da, men for meg er respekt ikke noe du kan kreve, bare oppnå ved å vise respekt. . . .

      Tenk om vi kunne klare å bringe begrepet Respekt inn i dagliglivet igjen? Ikke som noe man krever, men viser . . . inntil det viser seg at vedkommende ikke fortjener respekt?

      Jeg snakker om respekt på alle plan, alt fra å respektere at ikke alle har den samme kunnskapen du har og svare på spørsmål rett fram, ikke få andre til å føle seg som ‘naut’ fordi man ikke vet. Samtidig som man respekterer at andre har kunnskap man selv ikke har, uten å måtte kommentere at den kunnskapen er uviktig fordi man ikke har den selv. Til politikk og religion, menneskeverd osv . . .

      For meg blir det feil å havne i en ‘politisk eller religiøs bås’ utfra ‘adresse’ (Bosatt i ‘bibelbeltet’), eller som mindre verd som menneske utfra helse eller utseende. . . .

      Havner litt ute på ‘viddene’ her, men menneskeverd og respekt er viktige begreper for meg. Og du er flinkere enn meg til å sette ordene på rett plass *S* Samtidig som du setter igang mine egne tanker *S*

      Takk skal du ha *S*

      1. Du har så riktig Mona! Alt for lite respekt av den gode sorten på veldig mangen plasser på nett. Dette er noe man bør påpeke når man ser det så kanskje noen begynner å tenke. Ellers har mange lett for å dømme andre klask med en gang før de i det hele tatt blir kjent og det er ofte veldig sårt ❤️

        Kos deg masse og ha en herlige kveld 😊

        Klem 😊

    15. Jeg var så heldig at jeg fikk med meg Tananger treffet og det vil sitte i minnet mitt i mange år framover.
      Heldig er jeg også som har truffet deg 🤗
      💪💪💪💪JEG DIGGER DEG💪💪💪💪
      Klemmer sendes med vinden

    16. Aha ja, Sylvi, eg husker deg og me hadde det kjekt 😊 Du syr jo som en gud og de møblene du trekker om! OMG så lekkert. Kanskje me møtes igjen en dag, det hadde vært kjekt 😊

      Klem

    17. Så flink du er å skrive og sette ord på ting. 😍
      Jeg er en av de som ikke skriver noe særlig på Facebook nettopp på grunn av det du nevner. Det er så mange negative kommentarer og man må være forsiktig med å mene noe. Det finnes alltid noen bedrevitere.
      Fortsett du slik som alltid. De vet ikke hva de går glipp av de som ikke vil ha deg i gruppene. Kanskje det er en form for avindsyke som plager dem😁
      Jeg var på strikketreff i Tananger et par ganger, du verden så artig vi hadde det.😄Etter et besøk hos Sandnes garn måtte jeg kjøpe vakuumposer for å få garnet med meg hjem.😄 Jeg gikk visst amok og har fremdeles garn fra dengang.

    18. Hei!!
      Var så heldig å få med meg ett av dine strikket ferdig. Tananger koppen har jeg enda på ” strikkebordet” mitt og sikkert noen nøster fra Sandnes garn på garn rommet. Jeg leser bloggen din før frokost og gjerne flere ganger 💜💜
      Vær som du er og kos deg med bloggingen og dine følgere, så glemmer vi de andre.

    19. kære vibbedille, jeg læser din blog hver dag, jeg glæder mig til at se hvad du har fundet på. Jeg har skrevet herinde før, men vil igen fortælle at jeg er meget glad for din blog. jeg går sygemeldt efter en brystcancer, så det at læse din blog skubber tankerne væk fra min sygdom. du er et friskt pust i hverdagen, forsæt med det, du gør det godt.

      Mange hilsner
      jannie schjørmann
      fra Danmark

      1. Mange takk Jannie <3 Eg husker deg fra flere år tilbake og vet hvem du er fra Hobbyboden 🙂 SÅ koselig at du er her hver dag og extra koselig når du legger igjen noen ord 🙂 Håper det går bra med deg <3
        Klem Vibbedille 🙂

    20. Jeg er medlem av noen strikkegrupper på nett, men det blir så voldsomt og lite personlig når det er 20.000 medlemmer. Jeg orker rett og slett ikke å følge med, det er kanskje like greit for det er så mange som er ufine rett og slett.
      Hva er det med strikking som gjør at noen føler de har rett til å se ned på andre? Er det fordi man ikke strikker med «riktig» garn, ikke strikker «riktig» oppskrift?
      Hvorfor må noen egentlig bestemme hva som er riktig eller gøy for andre?
      Sånt opplegg orker jeg bare ikke, det tar jo bort moroa med strikking!
      Så ikke vær lei deg for at du ikke får bli medlem, du går ikke glipp av noe 😂
      Hold på med ditt og gjør det du blir glad av å gjøre så kan disse «sjefene» styre for seg selv!
      Anbefaler deg å heller bli mer aktiv i strikkemiljøet på Instagram, der er alle velkomne og ingen sjefer eller oppfører seg dårlig mot noen.

      Det er tross alt bare en tråd og to pinner vi snakker om, det burde være helt drama fritt 🙈

      1. Hvordan kan eg bli mer aktiv i strikkemiljøet på Instagram? Eg poster en del strikkebilder,følger en del strikkere, men hva og hvordan kan man gjøre noe mer?

        Enig at det gjerne kan blir mye på ei gruppe med 20.000 medlemmer, men det kommer også mye på hvordan man blir oppfordret til være som medlem. På den gruppa eg startet i `17 er me nå over 16.000 medlemmer, men TONEN i gruppa slår mangen av de andre gruppene rett i bakken. Det er veldig skjeldent at eg ser noen ufine kommentarer/poster 🙂

    21. Jeg tror at du har helt rett i at det ikke er du som taper mest på at du “bare” er på 2 strikkegrupper på Face. Det er jaggu (ja tar litt i nå) ikke alle grupper jeg gidder å engasjere meg i. Scroller gjennom innlegg og er det noe som er interessant, leser jeg kommentarene. Jeg blir i dårlig humør av de som gir uttrykk for at det kun er de som kan (noe som helst), og at deres vei er den eneste rette. Som et eksempel – man kan kun ha 1 prosjekt av gangen, har man flere må man ta seg i nakken og gjøre ferdig alle såkalte ufo’er før man starter på et nytt prosjekt. Selvdisiplin er tingen, det er tegn på kvalitet – my a.. 😆

      Fortsett som du gjør, jeg synes det er fint at du er så raus og deler litt av livet ditt med oss!

Siste innlegg