Takket nei til en lukrativ avtale…

Reklame | Ingenting er sponset, men innlegget blir sperret pga enkelt ord som f.eks sponset. Derfor er det merket

 

Hvis du har en blogg, hva vil du med den? Hva betyr den for deg? og det mest banale spørsmålet: Hvorfor blogger du? Mange svarer: “Nei, eg bare skriver litt for min egen del!” Det er det mest tullete eg høre….Legger du noe på nett, ja uansett hva, så er det nå i allefall ikkje bare for deg selv hehe Neida, da skriver du heller i ei dagbok med penn og papir 🙂 Eg har snaaart blogget i hele 14 år!! Oj! Da er eg vel gjerne snart for veteran å regne? 10.mai 2020 fyller blogger 14 år! JISES! Ok da, ikkje akkurat denne bloggen, eg startet på Blogdrive i 2006, har oppgradert 2 ganger og nå er eg altså her på Blogg.no – Storttrives her og ikkje minst fordi det finnes et velfungerende supportsystem som er kjappe til å reagere. DET liker eg 🙂

En hver blogger drømmer om anerkjennelse, å si noe annet er LØGN fra ende til annen. Eg har også hatt mine ønsker og drømmer selvfølgelig, noe har også kommet seilende rett i fanget. Det er ingen løgn at det flere ganger i uka kommer forespørsler, ALT mellom himmel og jord. 99% er ikkje en gang forenelig med en strikkeblogg slik som eg ønsker å ha det så eg takker så og si alltid Nei. Eg har alltid sagt eg ikkje ønsker å la bloggen flomme over av uvesentlig reklame og rot og det føler i allefall eg at eg har overholdt 🙂 (Reklamen som ligger på bloggen er det ikkje eg som styrer, det er Blogg.no sitt) Hvis eg ville kunne eg har tjent gode penger på skribleriene mine for leeenge siden, men det finnes allerede for mange bloggere som driver på den måten.
Godt er det for da slipper eg *ler*

Men…her for et par uker siden fikk eg en mail som ville fått de fleste bloggere til å gå i taket!! Er sikker på at alle som blogger drømmer om en mail som dette, innerst inne eg også, og eg fikk den!! Tviler på at det er ok å legge ut en hel mail(?) så eg klippet det i stykker, men av bruddstykkene vil du skjønne at det er absolutt en DRØMMEMAIL!

 

 

 

Aner ikkje hvor mange ganger eg har lest denne mailen….det er mange! Eg har sååå lyst å rope høyt å klar JAAAA for full hals, men eg takket nei….Hvorfor?? Det finnes bare et svar for min del, det er forsåvidt ikkje NEI, men NAV…Eg er syk, eg er ødelagt, eg er ufør og har i grunnen veldig lite eg skulle ha sagt…Har PRØVD etter beste evne å lese, eller det er jo enkelt nok, men å FORSTÅ hva og hvordan ting skal gjøres for å ikkje gå på en smell er filler`n ikkje enkelt! Ikkje har eg heller helt funnet en person i systemet som kan svare meg skikkelig? I fjor f.eks hadde Blogg.no er Topp20 liste (De 20 mest leste bloggene i landet) Eg lå på den liste så og si hver måned fra januar til august når lista ble avviklet. Hver plassering på lista hadde en utbetaling, totalt “tjente” eg 25.000 kr brutto i premier. Eg hadde ikkje gjort annet enn å blogge vanlig og ente altså opp med disse premiene. Kjempekjekt! Eg “leverte” skattekort til Blogg.no og fikk utbetalt netto. Har aldri prøvd å jukse og rett skulle være rett. Sjekket meg selv opp inne på Nav sine sider og så at utbetalingene la seg fint inn i systemet og TRODDE at alt var riktig. Så feil kan man tro! Hver eneste krone var for mye og eg måtte fint betale tilbake hele 18.000 kr!!
Du kan si det var småpenger eg satt igjen med i + for husk at de 25.000 var brutto…HVEM GIDDER EGENTLIG!? Ikkje minst alt det styret som kom i kjølvannet av de få kronene!

Nav oppfordrer jo oss uføre til å jobbe selv om arbeidsevnen er liten, men betyr ikkje vårt bidrag mer enn som så? En annen ting er jo det at selv om eg sitter her i pysjen noen timer til dagen og klunker på Pc så betyr jo ikkje det at eg kan “gå ut” i jobb! Som ufør kan eg jo aldri få følelsen av å gå litt i +! Resultatet av de 25.000 kr (fortsatt brutto) var at fra januar og frem til sommeren i år trakk de meg ca 3000 i mnd, dvs eg fikk 3000 mindre utbetalt i mnd noe som faktisk er ganske fatalt i en hverdag hvor det “jobbes” for å få ting til å gå rundt. Det ble noe ekstremt dyre premier eg fikk utbetalt i fjor kan du si…

Eg vet at eg kan f.eks i begynnelsen av året kan melde inn til Nav at “I år kommer eg til å tjene ca 50.000 kr” – på et par sekund er utbetalingene mine for inneværende år justert etter de pengene eg evn vil tjene, men når eg så fordeler disse 50.000 utover 12 mnd er det søren meg ikkje store differanse fra den opprinnelige uføre lønna mi 🙁 Det å blogge er også uforutsigbart, hva om det ting endres underveis? Eg ser bare for meg ei vanvittig datastyrt papirmølje som til syvende og sist vil kostet meg mer enn hva det smaker! Gud forby om eg fikk sponset ei natt på hotell!? Eg har faktisk ikkje råd å skatte for den!? Helt greit å skatte, men hvis Nav i tillegg skal tillegge verdien av det eg skattet for som inntekt ja da ender eg faktisk opp med å betale ganske mye
for ei natt som i utgangspunktet nesten var gratis…

Nei vettu hva! Takke meg til heder, ære og anerkjennelse for det er slik eg ser på den mailen – Noe annet blir rett og slett for dyrt! Eg er faktisk veldig stolt av å mottatt en slik mail, den betyr mye! Det å få en anerkjennelse fra en “tung” aktør i bransjen på noe du gjør fordi du liker det er STORT! Men en RIK blogger vil eg nok aldri bli, men heldigvis er det mye annet man kan gjøre som blogger uten at det skal ødelegge privatøkonomien! Alle de mailene eg får fra dere som leser her betyr så mye og gjør hverdagen min på så mange måten HERLIG! Hvis eg kan fronte noe som kan hjelpe andre så er eg i mitt “ESS”. TENK å bli nr 1 på Topplista uten å være sponset fra topp til tå? DET hadde vært ganske magisk spør du meg og i tillegg med en STRIKKEblogg 🙂

Har planer om å ta en siste prat med Nav på hvordan slike situajsoner evn kan løses. Har du erfaringer, tips eller råd setter eg pris på det. Nå blir det strikking! (PS: Alt som går i + hos en Nav`er er lukrativt!)

 

 

 

HA EN FLOTT LØRDAG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
      1. Vet ikkje om det har noe m barnetillegget å gjøre? Hele barnetillegget forsvant + noe av selve uføretrygden så ikkje vet eg. Mulig eg må vente til Jr er 18 og. Tillegget forsvinner? Kjenner bare at eg orket ikke krangle på det tidspunktet og eg ble jo tvunget til å tilbakebetale…

    1. Hei
      Jeg leser egentlig ikke så mange blogger. Er innom noen få faste innimellom, men jeg opplever hver gang at jeg selv skriver for få innlegg på egen blogg. Og burde jeg ikke da heller bruke tida til å skrive mer? Jeg har refleksjoner rundt akkurat det, og svaret mitt er stort sett nei. Det jeg får til er godt nok og at andre har overskudd til å skrive mer er av årsaker jeg ikke kjenner til. Det som imponerer meg med din blogg, det er først og fremst at du leverer noe i hvert eneste innlegg, noe som lesere med interesse for strikking kan få inspirasjon fra. Det er en sterk prestasjon som jeg tror få bloggere får til.

      Jeg blir oppgitt og lei når jeg hører at kreativitet og utvikling av bloggen kommer i konflikt med ytelser fra nav. Samtidig ser jeg jo at det i enkelte tilfeller er slik det må være. At jeg selv ikke kan få de samme ytelsene fra nav dersom jeg i tillegg har en inntekt. For ytelsene skal jo sørge for å dekke mangel på inntekt. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i hva jeg kan tjene utenom min faste lønn og ytelsene fra Nav. Jeg antar at jeg også vil møte begrensninger slik du gjør.

      Ønsker deg ei fortsatt fin helg og en nydelig ukestart i morgen 🙌

      1. Takk skal du ha 🙂 Når det kommer til inntekt så har man som ufør lov å tjene noe ( i følge det som står på nav) men om man sitter igjen med kun noen glansbilder er det for kjipt, derfor er det ganske enkelt og veldig lett å si “Nei Takk” selv om det absolutt hadde vært veldig gøy. Eg kan ikkje risikere “grunnmuren” i privatøkonomien for litt fame ande glorie 🙂 Eg vil aldri kunne gå ut i full jobb så da er det ikkje verdt å risikere å miste en uføretryd. Men før eg gjør noen ting som helst skal eg prøve å få en dialog med noen som kan svare meg skikkelig hos nav 🙂

    2. Syne du skal ta en laaaang prat med NAV, for noe her stemmer ikke. Man skal ikke være redd for å miste trygd selv om man tjener litt. Skulle ønske du kunne si ja til denne forespørselen. Får kjenne litt på magefølelsen. Lykke til med alt!

Siste innlegg