Til Deg, Fra meg – Gratis norsk strikkeoppskrift

 

Tja, da har eg vel kanskje fått så pass kontroll på notatene mine at eg kan gjøre et forsøk på å knote ned noe som kan se ut som ei oppskrift hehe Nei, eg er absolutt ingen oppskriftforfatter selv om eg fint kan strikke mine egne ting 🙂 Nå er jo dette LangJakke Nr 2 eg strikker, eneste forskjellen er jo at på denne Flamingoen strikket eg riller på kroppen og glattstrikk på ermene, men selve fremgansmåten er jo for såvidt lik bortsett fra at på “My Knitting Jacket” (Bildet under) hadde eg færre masker i halsen, men ellers er masketallet det samme på dem begge 🙂 Ut over det er det jo striper på ermene på den første jakken + at stripene på bolen er noe bedre. Egentlig så er vel dette min egen mal på en jakke som passer MEG, dvs eg har jo kun skrevet den ut i fra min størrelse og kropp.

 

 

 

 

Begge jakkene er strikket Top/Down så ja, oppskriften ble i grunnen til underveis etter som eg prøvde den på 🙂 Det er raglanøking fordi det er det eg liker aller best å ha på meg fordi det ligger så fint over skuldrene 🙂 For meg så ble Flamingo Kåpa en bedre versjon av jakke nr 1 🙂 Eg la til små detaljer som eg så manglet på den første jakken + eg la opp flere masker i halsen på Flamingoen fordi eg følte den første jakken ble litt tett i halsen. ALT dette kan også du gjør gjøre! Form jakka slik at den blir DIN! Lag gjerne også ditt eget design på ryggen, lag noe som du føler deg komfortabel med hva enn det måtte være for det er sååå mye enklere enn det du gjerne sitter
å tenker. Eg kan fortelle deg hvordan du angriper det og så prøver du deg frem, på den måten vil du ende opp med noe like unikt som det eg har 🙂

Hvis eg på noen som helst måte kan hjelpe deg på veien bortsett fra å gi deg Grunnoppskriften så vet du hvor eg er og det er bare til å spørre hvis du trenger tips eller hjelp til noe 🙂

Ok, kan starte med litt fakta om Flamingoen først;

Den er strikket i Falk Fra Dale på pinnenr 4 mm og nr 3,5 på alle stolper/kanter.
Strikkefastheten er 21 m på 10 cm (Bredde) Jakken/Kåpas mål er:

Bredde under ermene, på tvers av ryggen; 63 cm (126 cm i omkrets)
Hel lengde fra nakken og ned: 122 cm
Ermene er målt på undersiden; 50 cm
Min høyde er 170 cm

 

Garnforbruk totalt 1451 gram-fordelt slik:
Lys grå nr 0004 = 444 gr
Gråmelert nr 0007 = 513 gr
Svart nr 0090 = 381 gr
Rosa nr 4516 = 75 gr
Dusrosa nr 4205 = 8 gr
Rødlilla nr 9902 = 30 gr

 

Ok, da starter me:

Legg opp 84 m på pinnenr 4 (Halsen)
Del så inn alle maskene med makører slik;
str 5m – PM – 14m – PM – 46m – PM – 14m – PM – 5m = 84m
Du starter å strikke med grått på 5m, svart garn på de 14 m(erm), grått på 46m(rygg), svart på 14 m(erm) og avslutter med grått på de 5 m, dvs du nå har 5 nøster hengende fra pinnen 🙂 Lag gjerne mange små nøster, men husk da at du oftere må lage nye noe osm igjen lager flere tråder til å feste, eg kjørte på med 5 hele nøster 🙂

 

Hver striper i grått er på 8 riller

Teknikken hvor man bruker nøster på denne måten heter INTARSIA og du kan sjekke det ut her, for NÅ er det viktig å tvinne tråden ved hver overgang og tvinn den samme vei HVER gang! Da blir det så fin på vrangsiden 🙂 Sjekk ut HER 🙂 Hele kåpa er strikker frem og tilbake, da er det jo et + at eg valgte å strikke i riller. Valgte også riller fordi selve designet (Flamingoen) også er i riller 🙂 Ermene er glattstrikk så husk å strikk vrangt over de svarte maskene på vrangsiden.

Samtidig som du starter med Raglanøking skal også halsen formes slik at den ligger fineste mulig.
Du KAN strikke forhøyning i nakken i steden for om du vil, men når det strikkes striper syns eg ikkje det blir så fint fordi det blir ulike tykkelser på stripene. Anyway, “trikset” med å formen halsen har eg plukket med meg fra Pinneguri sin Hverdagsjakke 🙂

 

Samtidig som du begynner økingen økes det i starten på omgangene slik:
Øk 1 m i hver side 2 ganger
Øk 2 m i hver siden 4 ganger
Øk 3 m i hver siden 2 ganger

 

Prøv gjerne “halsen” på underveis her for å få den beste buen for din hals 🙂
Selve raglanøkingen er slik: Strikk til 1 m før makør, plukk opp tråden mellom maskene og strikk M1R og etter makøren strikker du 1 masken og plukker opp og strikker M1L – Begge deler er forklart HER! På den måten heller masken hver sin vei og det blir bare så fint 🙂

Eg økte 34 ganger i raglan dvs det ble slik til slutt:
50 m på hver fremstykke (Inkl de maskene du økte i halsformingen) ,
78 m på hvert erm og 110 m på ryggen.
Sett så ermmaskene på tråd og legg opp 16 m under hver erm.

Nå har du 242 m på pinnen som er bolen. 126 m er ryggen og 58 m på hver fremstykke. UNDER hver erm dvs si den siste frontmasken og den første ryggmasken løfter du nå rett av pinnen som om du ville strikket den rett, dette gjør du under hvert erm. (Disse 2 maskene strikker du vrang på vrangsiden)
Dette vil da til slutt se slik ut på rettsiden:

 

 

 

Nå kan du bare strikke rett ned til den lengden du måtte ønske, min er som sagt 122 cm i hel lengde. Hvis du skal ha et design bak på ryggen bør du starte med dette mens du allerede holder på med raglanøkingen alt etter hvor lang designet blir. Eg startet på Flamingoen ikkje så langt etter starten.

Det du kan gjøre når du skal lage deg et design er at du tar utgangspunkt i hvor mange masker du har på tvers av ryggen. I denne oppskriften har du 124 m disponibel fra under ermene til å lage deg noe. Eg har brukt teknikken Grafisk Gobelin som eg har lært av BOKEN til Charlotte Kaae. Dvs at hver X i diagrammet ditt er mer enn bare 1 m. Flamingoen min er strikket med betydningen av at 1 X = 3 m og riller. Eg regnet flere ganger på om eg skulle ha 3X3 eller om eg skulle ha 2m og 2 riller.

Velger du å gå for 3 m og 3 riller da kan du tegne et design som går over MAX 41 X i diagrammet. Et GODT tips er å sjekke ut Korsstingmønster, slike diagram kan fint brukes 🙂 Husk også på at du må regne ut hvor langt designet ditt blir 🙂  Flamingoen min går over 67 kryss i lengden/høyden dvs at selve Flamingoen går over 201 riller, 32X (92 m) i bredden.

Nå jakken/kåpa har oppnådd lengden du ønsker avslutter du den med en
I-Cord Avfelling som du kan lære deg fort HER 🙂

 

 

På bildet over er det enkelt å se hvor høyt oppe eg startet med diagrammet 🙂

 

Da var det på tide med ermene:
Ta de 78 m fra tråden og plukk opp 16 m under ermet
(Plukk opp 8, sett en makør og plukk opp 8m)
Totalt har du da 94 m på ermpinnen, strikk 3 cm før du starte å felle. Fell ned til 60 m, dvs 17 fellinger, bytt så til pinne 3 og fell gjevn 10 m og du sitter igjen med 50 m. Nå skal du strikke riller frem og tilbake ca 6-7 cm (smak og behag) Avslutt med en I-Cord Avfelling slik du gjorde på bolen 🙂 Blir så fint atte 🙂 Strikk det andre ermet likt 🙂

 

 

Da var turen kommet til halskanten:

 

Eg plukket opp med svart garn for å skape en kontrast 🙂
Du plukker opp 3 m og så hopper du over 1, da blir den ikkje bølget. Eg ente opp med 114 m, strikk vriddrett tilbake. På neste pinne felte eg 14 m slik at det ble 100 m. Strikk 5 cm riller og avslutt med I-Cordavfelling over 4 m (Alle mine I-Corder går over 4 m)

 

Stolpene:
Her plukket eg også opp med svart garn og strikket vriddrett tilbake før eg skifte til grå farge. Plukket opp 171 m (Plukk op 3 hopp over 1 osv)  Strikk 7 riller og fell av vanlig på denne kanten.

 

Stolpe med knapphull:
Plukk og 171 m på samme måte som første stolpe. Fordel knapphullene slik de passer deg best. Mine hull strikket eg på denne måten: Fell 2 m og legg opp 1 ny maske på vrangsiden.
Eg har totalt 14 knapphull da eg har knapper hele veien ned 🙂

 

 

 

Eg laget 1 hull ved annen hver stripe på hele kåpa!
Knappene var et bomkjøp fra ebay som eg malte og dekorerte slik eg ville ha de 🙂

 

 

 

 

Du kan jo designe dine egne lommer slik eg gjorde, men hvis ikkje er min måte slik:

 

Venstre Lomme:
Legg opp 40 m (pinne nr 3)
Strkk vrang tilbake
Fell så på annen hver rettsiden slik(Dvs hver 4.pinne):
Rettsiden: Str 2 m, SSK, strikk ut pinnen.
Fell slik 20 ganger = 20 m igjen på pinnen. Fell av

Plukk opp 62 m på den skårsiden (der du felte) og strikk 5 riller, avslutt med I-Cordavfelling. Plukk opp 64 m på den rette siden også, 5 riller og felle av vanlig da det er denne siden skal som sys fast inntil stolpen på jakken.  Plukk opp 34 m på toppen av lommen, str 5 riller og fell av.
Plukk opp 56 m i bunnen av lommen, strikk 5 riller og fell av.

 

Høyre lomme:
Legg op 40 m Strikkes som venstre lomme, men fell slik:
Strikk til 3 m igjen, strikk 2 masker sammen strikk 1 m, snu og vrang tilbake.

Plukk opp på alle kantene slik som på den venstre lommen 🙂

Sett begge lommene godt fast med nåler på kåpa og prøv kåpa på FØR du syr de fast.
Sy lomme RETT PÅ uten å dra i selve jakken mens du syr 🙂

 

 

 

 

Vel, får jo bare beklage diagrammet mitt, men da eg holdt på å strikke var ikkje planen min å dele det så dette er det eneste eg har. Har tatt utgangspunkt i en Flamingo eg fant på nett og bare tegnet den etter det og det er ikkje så vanskelig som du tror. Klarer du å bruke dette bildet er det bare å kjøre på 🙂
Bare husk hvor du fant oppskriften på kåpa 😉 

 

 

 

 

Da eg laget denne ryggen betyr 1 X 1 m som også vil at mønstert gikk også over vrangsiden og ikkje bare maske over maske slik det er på Flamingoen. Dette ble utrolig KNOTETE og eg hadde over 40 nøster på det meste så det ble et vanvittig surr + eg måtte sy litt i overgangene på fargene, men alt går 🙂

Vel, nå blir det jo spennende å se om det dukker opp noe flere Flamingoer etter hvert,
eller kanskje du har din egen favoritt som du vil smelle ut over en hel rygg!

Setter STOR pris på hvis du strikker etter denne oppskriften at du linker til meg,
på den måten har eg litt igjen for å dele hele sullamitten gratis 🙂

 🙂

 

 

NATTINATTI,
eller God Morgen

 

 

Go`klem Vibbedille 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg