Tips & Gode Råd : Ta bedre bilder av det du lager!

Foto : Vibbedille

 

Det er noe som heter: “Et bilde sier mer enn 1000 ord” – Det er så sant som det er sagt. Nei, det er slettes ikkje alle av oss som er fotografer, men alle kan ta Ok bilder som fremhever det du ønsker å vise. Ikkje trenger du heller et spinndyrt speilrefleks for å få det til heller. Eg har så lenge eg har blogget KUN tatt bilder med mobilen, eg har heller oppgradert mobilen hver gang det kommer en som tar gode og bedre bilder.
Extra + er det om mobilen har flere innstillinger i forhold til kameraet. Pr nå har eg Huawei P30 Pro –

Ingen over ingen ved siden, ja det er min mening!

Kan ikkje legge skjul på at eg SER på utrolig mange bilder pr dag på min ferd rundt på nett. Den fineste genser kan bli ganske så “ødelagt” om du tar et ugreit bilde av den. Hvis du legger genseren på et rotete kjøkkenbord med en kjøkkenbenk full av kaos i bakgrunnen skal eg love deg eg meg blar fort videre,
og genseren DIN får jo da ikkje oppmerksomheten den fortjener!

Det samme gjelder jo strikkedesignere: Skal du selge en oppskrift så er det alfa & omega at du presenterer plagget på en best mulig måte. Når du tar bilder av plagget så tenk at du nå skal friste mange kresne strikkere
og du skal også konkurrere med mange andre designere. Da gjelder det å ta det beste bilde, jo bedre bilder jo flere oppskrifter selger du! Eg LOVER!! Eg faller som oftes for de fineste bildene, dvs de bildene som viser plagget på den beste og fineste måten. Bildene har sååå mye å si! Du har lagt uhorvelig mange timer ned

i oppskriftene, teststrikkinga, men faller du gjennom på bildene som kanskje er den eneste måten du får vist frem plagget ditt på, ja da har du på en måte tapt. En ting er sikkert: Det er en evig kamp om beinet “der ute”,
men med noen små triks og et par gode råd kan du komme litt lengre.

Selv om eg hadde Foto som valgfag på ungdomskolen er eg laaangt fra en fotograf, men eg liker veldig godt å ta bilder! Noe eg lærte da eg utdannet meg som Grafisk Designer var den objektive plassering av produktet, dette kan også brukes når du tar bilder. Så sant det ikkje er absolutt nødvendig unngå å midtstill et motiv i bildet. Lys er også veldig viktig, det beste er å ta bilder på dagtid i dagslyset, men ikkje i direkte sollys. Du trenger slettes ikkje gå til innkjøp av store lyskastere hehe Når det kommer blitzbruk når du tar bilder av strikkeplagg…ehee
unngå det så godt du kan eller bare vent på bedre dagslys!

Et bad med godt lys kan være en god plass å ta bilder på kwellen f.eks.

 

 

 

Foto : Vibbedille

 

Eneste eg har kjøpt av “utstyr” når det kommer til fotografering er dette lille lyset 🙂 Det kostet meg 15 kr på Wish og det funker knallbra!! Du bare klemmer det fast på mobilen. Skal du ta et bildet av noe på nært hold,
ca 1 m max i avstand blir det meget bra hvis det er ettermiddag/kveld og ellers dunkel belysning.

(Det kan variere med 3 lysstyrker) Ved bruk av blitz opplever eg veldig ofte gjenskinn i det eg tar bilder
av og fargene på garn f.eks blir jo helt feil.

I løpet av ei uke tar eg bilder av mye rart og ja det blir masse elendige bilder også, men ta masse bilder av det du skal fotografere, velg ut det beste. Klipp det evn til hvis det er noe som er forstyrrende. Tenkte eg skulle vise noen bilder eg har tatt, med mobil og evn forklare hva eg har gjort 🙂

 

 

Foto : Vibbedille

 

Når eg tok bilder av disse produktene var det jo veldig viktig at de fikk hele fokuset. Siden det var overskyet og litt mørkt denne dagen valgte eg å ta bildene ute. Naturen er jo alltid fin som bakgrunn samtidig som en helt hvit bakgrunn også kan fremheve produktet. På mitt bilde har eg fadet ut bakgrunnen slik at det ikkje stjeler oppmerksomhet. For å klare å ta dette bildet med en slik utsikt var eg avhengig av å få produktene “opp i høyden” haha Det kan sikkert løses på flere måter, her er min løsning:

 

 

Foto : Vibbedille

Her var det om å gjøre å holde balansen slik at ikkje noe falt ned til naboen!
Det kommer godt med å være litt kreativ noen ganger 🙂

 

 

Foto : Vibbedille

Her brukte eg også pidestalen som “scene” for produktet

 

 

 

Foto : Vibbedille

Det samme her. Det skal ikkje så mye til før bildet blir sååå mye bedre enn om du alltid legger nøstene på stuegulvet. TENK litt kreativt! Me har jo alltid et ønske om å vise det me vil vise på en best mulig måte, ikkje det? Me som legger ut bildet på nett er en form for selgere selv om me ikkje skal selge noe annet enn en fint bildet 🙂

 

 

 

Foto : Vibbedille

En annen variant; Bare slengte et saueskinn på terrassegulvet. Det regnet denne dagen, men siden det likevel er ganske lyst kommer fargene bra frem på nøstene. Eg prøvde først å ta bilder inne denne dagen,
men alle nøstene ble sånn gyldne i fargene.

Om du nå kun har eg kjøkkenbord med masse kaos på så kan det likevel løses! Sleng et teppe,
duk etc over alt rotet, legg det du skal ta bilde av opp på og ta bildet. Kommer noe av rotet med
på bildet så klipper du det bort etter på 🙂

 

 

 

Foto : Vibbedille

Her har du et annet eksempel. Har sett MASSE bilder av denne typen ute på det store nett kan du si. Hmmm jammen ikkje godt å forstå HVA som er det egentlige motivet, eller? Vel, her er det de flotte Rognebæra som er modellen, men hvem skulle vel trodd et??

De hadde jo aldri vunnet noen skjønnhetskonkurranse for å si det sånn!

 

 

 

Foto : Vibbedille

Om man går nærmere, trenger jo ikkje ta bildet av alle Rognebære,
tar man bare et utsnitt. Det kan ofte være mer en nok og bære kommer virkelig til sin rett 🙂

 

 

 

Foto : Vibbedille

Hvor mange ganger har du lyst å ta bilder av blomstene på bordet, men du gir opp fordi det blir så “rotet”?? Veldig ofte blir det tatt bilder ovenfra og ned på bordet i et forsøk på å fange blomstene. Noooen ganger kan det bli bra, men som oftes får man med så mye mer enn bare blomstene. Småting som ligger på bordet kan bli forstyrrende og hvis du har glassbord slik som oss er det neste håpløst. Bildet over er tatt fra siden mot veggen (blomstene står på bordet), var litt heldig og har intet på veggen og blomstene blir veldig “synlige”.

 

 

 

Foto : Vibbedille

Men igjen….Du trenger ikkje ta bildet av alle blomstene, et utsnitt er veldig ofte mer enn nok!

 

 

 

Foto : Vibbedille

Har du ingen hvit vegg eller annen “rolig” bakgrunn, kjøpt ei tegnebok med hvite ark. Dette er jo bare en liten del av en genser og du trenger kun et A4 ark for å ta slike bilder. Dvs du kan også ta bilder av sokker, votter og andre småting på et hvitt ark. Eller, ark med farge som passer med produktet du tar bilder av 🙂

 

 

 

Foto : Vibbedille

Samme her, hvitt ark og en neve med perler tatt midt i stua da oppussingskaoset var på det verste 🙂
Etterpå har eg kun redigert litt på lys og høylys 🙂

 

 

 

Foto : Vibbedille

Dette er jo egentlig et godt eksempel når det kommer til bakgrunnstøy!
Er jo egentlig et veldig koselig og stemningsfult bilde, men hvis du ser på HELE bildet….

 

 

 

Foto : Vibbedille


…Iiiikkjeee sant?

Uansett hva du skal ta bildet av, SE på bakgrunnen! Hvis det ikkje lar seg rydde bort, finn en ny plass. Noen ganger kan du bare fade ut bakgrunnen, evn kan du også legge bildet i sort/hvitt fordi det kan roe ned støyen.
I så fall må ikkje redigeringen går ut over synligheten av objektet. Bruk litt tid på å ta et fint bildet, du får igjen for det. Uavhengig hva mange sier så tar me jo bilder og legger det ut fordi me ønsker en bekreftelse på at det me har strikket er fint, ikkje det? Da bør jo bildet være noe som blir lagt merke til
og ikkje bare noe du knipset i farten som andre scroller forbi…

Litt kjedelig om du har strikket nonstop på ei kofte i 2 mnd, du gleder deg til å skryte av den og smeller ut et bildet på det storte internettet, men fordi du skyntet deg er det ingen som legger merke til bildet
av den lekre kofta di….Kjeeedeligikkje sant??

Tenkt litt på disse tingene nesten gang du skal ta bilde av et nytt prosjekt, dette gjelder jo uansett hobby 🙂
Gjerne stygt å si det, men eg ser veldig mye…hva skal eg si? Kjedelige/triste bilder av flotte strikkeplagg eller andre ting som noen har laget og det er trist. Det skal så lite til for å fremheve arbeidet ditt.

 

 

LYKKE TIL NESTE GANG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Heia …

      Sitter her og smiler for meg selv fordi jeg nettopp har sett på diverse restesokker på IG. I utgangspunktet er flere av sokkene skikkelig scrappe, men på grunn av billedsettingen blir de kule.
      Jeg er nok langt over middels interessert i fotografering, og kan derfor henge meg opp i detaljer når jeg tar bilder. Ser jo hva som treffer og ikke treffer på IG og andre steder. Fokus på produktet er viktig.
      Jeg har blogget i mange år og gremmes når jeg ser bilder for starten av bloggingen min. Snakk om å gå kvantesprang frem til dagens blogg 😀 Heldigvis er både tekst og bilder blitt bedre gjennom årene.

    2. Veldig enig med deg! Jeg erfarer også at det å fotografere ute er helt supert. Lyset blir topp, og natur er ofte fin bakgrunn for strikke/heklearbeider 🙂

    3. Ikke har jeg blogg, men titter innom diverse blogger og det første jeg legger merke til er fotograferingen av produktene som er laget. Mye er veldig bra, men også en god del dårlige også. Bilder tatt ute med fin natur er bare helt nydelig. Viktige og gode råd du kommer med.

Siste innlegg