Ut På Tur 13: Finnøys Kyststripe

 

For å si det sånn: Eg følte meg veldig hjemme på Finnøy! Eg var jo litt nervøs i forkant av turen for eg var redd eg ikkje skulle makte den! De siste 2 årene har eg jo bli noe tyngre + det er lenge siden eg har gått så pass langt, men vettu?? Dette gikk så flott, herlig å gå tur, har alltid vært glad i det selv om det er noen år siden sist. Så lenge det ikkje blir for bratt oppover og nedover så går det nesten så en drøm! Dårlige opererte knær med meniskskader skal man ikkje alltid spøke med 🙂

For min del startet turen litt hardt, var ikkje mange meterene med oppvarming før det gikk ganske så bratt oppover! Storesøs hadde tatt med svoger sine turstaver da dette var turen hvor det var bra. Tenkte ikkje så mye over det, men etter hvert fant eg ut at de var gode å ha når det ble litt bratt og litt høye “hyller” å klyve på. Me gikk jo kyststien på berg, eg trodde me skulle langs vannet, men det var opp i høyden og så vandret med helt på toppen. Dvs det var høye/bratte juv ned til sjøen. Flott utsikt kan du trygt si! Inni mellom var det nedover skråninger og mark fulle av myr og sørpe, litt “hopp og spring” på de største gresstuene 🙂 Hadde ikkje nyttet med joggesko kan du si, godt fottøy på slike turer er et must! Sokker og tær like tørre etter turen.

I utgangspunktet kunne eg ikkje skjønne at det skulle ta 4,5 t å gå 10-11 km, men….Me var 64 stk som gikk og det var uhorvelig mange gjerdeklyvere me skulle over, og med så mange ble det jo venting ved hver eneste en så der forsvant mye av tide. Det som er rart (herlig) på turer som dette er at man merker ikkje tiden! Eg kunne ikkje fatte at me hadde gått i over 4 timer! Eg slapp også å krype i mål, eg gikk i samme (gode) tempoet helt til slutt, eg ble sist inn da, men det skylder eg på sauene! Eg ble stående der vettu å ta bilde på bilde og gjengen raste forbi meg 🙂 For å si det sånn: Går gjerne denne turen igjen – Kanskje på en sommerdag? Yr.no lovet sol i dag….
vel, de løy, men det regnet heldigvis ikkje!

 

 

 

 


Mange utrolig idylliske viker og små strender

 

 


Lunsj på svaberget var helt….?
Helt herlig! Kakao smaker så digg ute i det fri!

 

 

 


Of course! Hu fant seg ein sofa ved sjøen 🙂 Storesøs altså

 

 


En flott havørn fløy veldig lavt!

 

 


Så var det bare å komme seg opp i høyden igjen…

 

 

 

Siste 3 km gikk på traktorvei/grusvei og asfalt 🙂 Da økte tempoet og returen gikk jo mye kjappere!
Var ganske herlig etter å ha vandret veldig mye i myr 🙂

 

 


Der nede ved pilen var me ganske tidlig på turen 🙂

 

 

Sier meg veldig godt fornøyd med denne turen og eg kollapset ikkje på sofaen når eg kom hjem! Turen var i regi av Stavanger Turistforening 🙂 Hadde meg en lang og herlig dusj, tok på varme koseklær,
spiste varm mat og nå sitter eg jaggu her i stua med….

 

 

 

 

…DETTE ⇑

 

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer

Siste innlegg