Ut På Tur: Krevende tur ja, men akk sååå flott!!

 

Altså!! Helloooo! Trenger ikkje dra ut i verden for å få magasug av fjell, de er ganske majestetiske her hjemme også! Turen i dag gikk fra Nedre Maudal til Lanes og me hadde høye fjell på hver side. Turen var i regi av Stavanger Turistforening og med var hele 63 stk som gikk 🙂

Eg startet jo hjemmene fra litt over 9, møtte resten av gjengen på Gandal hvor eg parkerte bilen. Kjørte sammen med svoger og storesøs. Turen tok nesten 1 time; Gjennom Oltedal, Dirdal, Byrkjedalstunet før med kjørte en hel del opp over og ned på andre siden av et fjell og fra der begynte me å gå.
Turen var merket som “Middels med enkelte krevende partier

 

 

 

 

Turen startet med ca 1 km med terreng som dette, easy peasy, ikkje sant? En del myr da som faktisk inneholdt en del vann,men med gode turstøvler betyr det lite 🙂 Sørpe var det også, går så fint atte 🙂

 

 

Foto: https://mellombakkarogberg.net/

Ble mye av denne type sti….

 

 

 

Foto: https://mellombakkarogberg.net/

…og ganske mye sånn…”skredstein”/Ur….
Ikkje bare bare med løse steiner, men det gikk…

 

 

 

Foto: https://mellombakkarogberg.net/

 

Som dette gikk veldig mye av “stien” som besto av steiner, det var smalt – Gikk en og en –
Skulle ikkje trø veldig feil før det kunne blitt et iskaldt bad!

Var et parti som var litt skummelt, så det sto en sterk kar ved start og begynnelse….SÅPEGLATT sier eg bare! Selvfølgelig så sklei eg så det sang, svoger fikk tak i jakken min, han på andre siden den ene armen min – Der satt eg på ræva, ut på kanten med beina godt under vann til leggene! Jadda, ja og 0 fotfeste!! Vel, de fikk meg opp i stående og eg ble bare dratt/løftet rett opp, WOW, turfolk er jaggu sterke! *ler* La meg legge til at det var skummelt og glatt for så og si alle, vare bare eg som ramla da

 

 

 


Her har de like godt lagt “stien” ut i vannet pga faren for is som kommer ned fjellsiden

 

 

 

Svoger og storesøs kom seg velberget over, skulle bare mangle for de er
fjellgeiter begge 2 og slettes ingen nybegynner som moi 🙂

 

 

 

 

Sola hang rett over fjellet hele tur så på nytt har eg
nok en gang et ansikt fult av fregner! *Herlig*

 

 

 

Ytterst på nesten ved slutten av Maudalsvatnet hadde med en pause og fikk i oss litt påfyll 🙂
Sååå var det jo bare å gå samme veien tilbake….Ikkje sant!

På dette tidspunktet kjente eg at anklene mine var slitne, det var liksom ikkje krefter i å holde anklene rette om eg trødde skjev. Ble noen ganger rett på ræva på returen, men eg klarte det! Kom i “mål” sammen med han fra Turistforeningen som gikk bakerst å passer på at alle kom seg hjem 🙂 Eg tok det ganske rolig siste stykket,
var virkelig redd for at eg skulle trokke skikkelig over, det hadde vært surt det!

 

 

 

 

 

 

 

Eg vet, ikkje den lengste turen eg har gått, men absolutt den mest krevende! Det tok 4,5 t å gå de 8 km, det sier veldig mye om terrenget! Gjøre det gjerne igjen, men skal bare styrke anklene litt før eg gjør det en gang til 🙂 Spent på morgendagen ja! Men vettu? Eg kjenner jo at eg har gått langt og alt det der, men eg er absolutt ikkje utslitt, det gikk fint liksom –

Nå skal eg ikkje snakke for anklene da for de er utslitt haha

Etter at eg hadde vært i dusjen satt eg meg faktisk ned å klikket hjem nok et par med turstøvler fra ALFA
Gode tilbud denne helga! De turstøvlene eg kjøpte mens det ennå var vinter blir FOR varme nå 🙂

Sånn på tampen kan eg jo nevne at absolutt alle plagg eg hadde på meg gikk rett i vaskemaskinen! Gikk en dame bak meg som spurte hvorfor det dryppet fra rompa/ryggen min….Vel, sånn går det når man nesten bader 🙂

 

 

KOS DEG OG HA EN FIN KWELL
Trooor eg legger meg tidlig….ZzzZzz

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

11 kommentarer
      1. Absolutt en tur eg kan gå igjen,nå vet eg at den er krevende 🙂
        Kunne tenkt meg å gått den en sensommerdag slik at eg kan legge inn et bad! Virkelig idyllisk og flott 🙂

    1. wow, for en tur! synd med det badet du fikk. høres kaldt ut, men godt du har sterke mannfolk som kan hjelpe deg opp igjen. en sånn tur er jo et minne for livet da. du er heldig som kan nyte naturen på denne måten. vakkert! hvil deg og kos deg videre i kveld.

    2. Takk for flotte bilder. Synes du er tøff. Hadde hatt problemer på de steinene i vannkanten. Og med myke ankler måtte nok noen båret meg tilbake.
      Slapp av med beina høyt nå, før du tar kvelden
      Klem fra Liv

    3. Nydelige bilder!! Det var nok en fin tur, men hadde nok ikke vært noe for ankelen min. Sånt underlag er krevende å gå på for ankler. Du begynte badesesongen tidlig i år. Det er verdt å skryte litt av (selv om det var ufrivillig.)

      1. Sånt terreng er faktisk det beste for vonde knær og slakke ankler, eneste måten de kan bygge opp styrken på 🙂 Fikk klar beskjed fra legen på torsdag da han kjente og bøyde på mine stive ledd: “Bare gå enda mer,men i ulent terreng”
        Søsteren min hadde et ganske brutalt brudd i ankelen m/operasjon for noen år siden. Hun trente hele veien og var snar med å få turskoa på igjen 🙂 Aldri hatt trøbbel siden og hun er ut å “Klatrer” og går hver dag 🙂

        1. Ja det å gå er bra trening for ødelagte kroppsdeler. Ankelen min har overhode ikke vondt av å bli brukt.
          Men sånt underlag hadde vært tøft for leddbånd og muskulatur.
          Håper du ikke er for stiv og støl i dag.

          1. Det skal være vondt å trene opp ødelagte kroppsdeler. Eg går MYE i sand,det er noe som styrker mine ødelagte knær og for hver gang blir det bedre 🙂

            Er faktisk ikkje så vond i dag som eg skulle tro, mye bedre enn forventet 🙂
            Sliten i skuldrene av å gå som en fly for å holde balansen haha

Siste innlegg