Ut På Tur Nr 10: HELLESTØSTRANDA! Amazing!

 

Eg hadde bestemt før eg gikk hjemmene fra at eg ville ut til Hellestøstranda i dag. Først var me i huset til mor mi å freshet litt til visning i morgen, storesøs vasket alle vinduene og fylte opp skåler med twist – Grei arbeidsfordeling *fniser* 🙂 Fikk også gravd opp litt snøklokker og perleblomster fra hagen (eg pekte og storesøs gravde hehe) som me ville plante på graven, tenkte at det var koselig i steden for å kjøpe nytt.

Etter at me var ferdig på kirkegården ble storesøs med ut på tur, takk og pris for det, for hvis ikkje hadde turen blitt kort på meg hehe Det er ikkje selve Hellestøstranda som er 3,5 km som eg trodde (Ja for me målte og den er kun 1,2!) Stranden stopper liksom og me må over i sanddynene for å komme oss videre for langs sjøen er det enorme mengder kulestein som det ikkje anbefales å gå på.

Hvis du zoomer litt i bildet over kan du se en surfer midt inni bølga!

 

 

 

 

Hellestø er bare helt magisk og ruvende!

 

 

 

 

Nå kan eg jo si eg har gått til Klepp!

 

 

 

 

Her ligger det et vrak av et skip eller en lekter, den har ligget her siden krigen. Nå regnes den som et landemerke.

 

 

 

 

Turen hit, til Sele Havn og starten på Sele stranda var det 3,7 km og neeesten halvparten av det strekket gikk me i sanddynene – Jepp, kjente det i låra ja 🙂 Deilig! Ytterst i havet kan du se Feistein Fyr.

 

 

 

 

Altså, er du her i Stavangerområdet en gang….
Dra ut til ei jærstrand!

 

 

 

 

Her starter Sele Stranda, hele denne siden av stranden er kun kulestein så her måtte me ha gått opp til veien, bort over, og så ned til stranden der det er sand. Me snudde her, me skulle jo “bare” gå Hellestø 🙂

Det er forbudt å plukke stein, blomster og strå langs jærstrendene. Vegitasjonen og steinene er i grunnen det som gjøre at strendene holder seg her – og me vil veldig gjerne at de blir værende… 🙂

 

 

 

 

Eg gikk ut mot sjøen da bølgene var på hell, men eg måtte springe full fart tilbake når de kom inn igjen!
Bølgene slo laaangt opp på stranda, noen steder helt opp til sanddynene! It`s Magic!

Det er ca 70 km med Jærstrender, hvis du starter helt fra Tungeneset og får med deg de små sandstrendene ute i Randaberg kommunene får du ei linje med totalt ca 100 km sandstrender 🙂 Det er bare å boltre seg!
Det er temmelig bra luxus å ha dette rett uten for døra si!

 

 

 

Så ja, absolutt en tur eg kommer til å gjenta! Blir det en varm sommer blir det nok ikkje aktuelt, liker best å gå tur på strendene om vinteren. På sommeren vil eg bade og late meg der ute *ler*

 

 

 

 

Ble så fint atte! Blir spennende å se om snøklokker og perleblomster overlevde flyttingen 🙂
Gjør de det blir dette veldig fint! ♥

Nå har eg både hatt meg en lang dusj og spist litt middag så eg er i grunnen klar for å perle. I morgen skal eg til frisøren kl 11:30, dvs eg må legge meg tidlig! Eg sover jo så voldsomt dagen etter en tur
og eg kan ikkje sove til 11 i morgen!!

 

 

 

KOS DEG OG NYT
KWELLEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer

Siste innlegg