Ut På Tur: På gamle trakter

 

I dag var turen fra Byhaugen extra koselig: Me var midt i området hvor eg er oppvokst. Me gikk langs tomtegrensen på barndomshjemmet mitt (Som ble solgt i 2011 da far min døde – kjekt å se at det blir godt ivaretatt) og me vandre opp over og endte på Tastaveden ⇑ Eneste forskjellen, eller den var ganske stor,
var alle trærene som hadde vokst + de hadde revet det gamle vanntårnet.

Her ser man rett over til Hundvåg og det er jo betydelig flere
hus der nå enn når Vibbedille 7 år sto her!

 

 

 

 

Innover i horrisonten ligger byøyene som perler på en snor, og langt der inne *Peker* ligger Flo og Fjære
Mulig du har hørt om den tropiske øya me har her i Stavanger? Slettes ikkje tull, det vokser t.o.m palmer der.…Helt sant!

Fotballbanen til venstre har eg sprunget mye på, men den gang da var det verken mål eller gjerder noe som betydde mange turer ned skråningen etter ballen. I dag var det en hel haug med unger som lekte, spilte fotball
og hadde piknik der. Tommel opp for uteskole på go`værs dager 🙂

 

 

 

 

Et vilt kirsebærtre i full blomst.

 

 

 

 

Ikkje den lengste turen, men skikkelig koselig 🙂 Når eg begynte å gå disse turene i januar var eg ganske skutt etterpå, nå er det mest for det sosiale. Er fine turer og koselig å treffe folk igjen som eg kun treffer her.
I dag ble det også suppe og den nøt me ute i sola 🙂

Etter på kjørte eg bare hjem å hentet Ali så tok me like greit helgehandelen. Først en tur på Biltema for Dib sin bil trengte en del lyspærer og eg fant en del selv som eg ville ha: F.eks hadde de sånne matpakkebokser i glass. Geniale til mat i kjøleskapet + at de kan brukes i ovn/micro 🙂 Må alltid innom “kontorhylla”: Post It lapper og skrivebøker er et must og i dag spiste eg min først Gullpinne også! Digg Digg! Flaks hadde me også når me svingte innom den Arabiske butikken i Sandnes: De hadde akkurat levering av nye grønnsaker, da går me litt bananas! Men jaggu spiser me mye grønnfór også 🙂

Har fått vasket ut av begge kjøleskapene, kastet litt rusk og rask før eg fikk alt av varer på plass….Nå må eg bare inn på matboden å rydde litt…Må alltid ta høyde for litt kaooos! Anyway! Eg har tatt helg, men eg skal så absolutt benytte meg at det fine være for på søndag kommer regnet….Tenker eg må ta en langtur i morgen eller lørdag, den andre dagen vil eg ta en tur ned i havna/molo/svaberg 🙂

Den dørstokk mila er neste borte her i huset nå!! Har ikkje snublet i den på en stund i allefall 🙂 Gid det måtte vare for eg kjenner det er magisk for kroppen og ikkje minst humøret! Eg kjenner stor forandring fra januar til nå, ikkje minst lengden på turene. Eg er der nå at eg vil kjenne at eg har gått tur og da må eg gå minst 7-8 km (Det gjelder for nesten flate turer) legger eg go`viljen til å bikker 1 mil, ja da er eg i strålende humør 🙂 Da føler eg at eg har mye igjen for det. Men, eg er enig med Kjerringtanker: Det viktigste er å komme seg ut av og til, det gjør virkelig godt selv om det kan være blytungt i starten. Når det så er en innarbeidet vane, ja da synker humøret om det blir for mange dager mellom hver gang!

Eg har i flere år hatt en drøm….Har sett på den som veldig hårete, men på tross av høydeskrekken drømmer eg om å sitte ute på Trolltunga! Det hadde vært helt magisk! Så har eg tenkt at det skal eg gjøre neste vår/sommer!! Fikk løst et mysterie i dag: Når eg har lest om turen har eg oppfattet det som 10 t en vei…Neida, turgjengen rundt bordet i dag sa at det var totalt for turen – altså frem/tilbake. De hadde gått turen og brukte ca 8 t tur/retur og de syns ikkje det var et dårlig mål å ha 🙂 *Da noterer eg det på drømmelista* Viktig å ha mål selv om det er langt forbi dørstokken *ler* Ingenting er umulig! Prekestolen har eg vært på og har aldri ønsket meg tilbake…
en gang holder, siden den turen har eg hatt høydeskrekk…

 

 

 

HA EN HERLIG SOMMERKWELL
Var 19 gr på det varmeste i dag!

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

7 kommentarer
      1. Det er ganske heftig og altoppslukende å stå på platået, for ikkje å nevne sitte på kanten! Eg gikk turen for mange år siden, nå er det litt “enklere” fordi det er “bygget” steintrapper på enkle partier (For å spare naturen),men forsatt en GOD fjelltur 🙂 Flott, absolutt! Muuulig, kanskje eg går den en gang til. Kjempeskummelt når man komme opp og ser ned på platået! Herregud så høyt det er!

    1. Hei, eg har gått til Trolltunga og den er nok ca 10km kvar veg – ikkje totalt. Dersom du tar shuttlebus frå parkeringa i Tyssedal vert du kjørt til Mågelitopp, då er turen ca 20km t/r. Dersom du går frå parkeringa i Skjeggedal, er turen 8km lenger t/r (4 km opp på grusveg før du når Mågelitopp).

      Flott tur 🙂

      1. Eg har trodd at turen tar 10 timer hver vei, det var det som ble oppklart at det er 10 timer frem og tilbake 😃 om eg skal gå den blir det å starte ved Mågelitopp og da blir d som du skriver 20 km, det var eg klar over.

Siste innlegg