Ut På Tur: S T A V A N G E R

 

I dag har eg surret rundt i Stavanger Sentrum både før og etter frisøren, det er jaggu lenge siden, ja sikker år siden eg gikk rundt i sentrumsgatene. Foruten en svipptur ned i Gml. Stavanger med Byhauggjengen i vinter er det enda lenger siden eg var der sist.

Stavanger sentrum er ikkje kjempestort, men det er mange idyllisker gater og kroker og nå skal det visst nok bli enda flere bilfrie veier 🙂 Det var en del sommerstemning å høste på dagens byvandring.

 

 

 

 

Siden det ikkje ble tur-tur i dag parkerte eg på motsatt siden av byen i forhold til frisøren, første eg går rett på er Godtebyen og der skal eg innom i løpet av sommeren! De selger nemlig Mochi Is singevis,
dvs eg kan ta en sånn og en sånn 🙂

 

 

 

 

Geoparken og litt av Oljemuseet her

 

 

 

 

Klubbgata

 

 

 

 

Må alltid gå gjennom parken, baksiden av Domkirka – Typisk med kjemperenovering midt i turistsesongen hehe Vel vel, det må vel gjøres 🙂

 

 

 

 

Husket å ta med matposen i bilen – Havregryn og solsikkekjerner,
det gikk unna og ble fest!

 

 

 

 

Kongsgård VGS. (Stavanger Katedralskole)
Hovedbygningen ble bygget i år 1160 – Så ja, her er det en del historie

 

 

 

 

Torget
Når eg var liten var det fast å handle frukt og grønnsaker her om lørdag, altid gode smaksprøver.
Eg pleide bli med farmor på Domuskafeén å møte venninnene hennes 🙂 *Stas*

 

 

 

 

Foran Domkirken og Aleksander Kielland til høyre

 

 

 

 

“Inngang” St.Olav

 

 

 

 

Etter et herlig frisørbesøk spaserte eg bort til Gamle Stavanger,
gikk rundt i gatene der før eg gikk ned til Vågen

 

 

 

 

I dette bygget gikk me på en nattklubb som den gang da het Berlin!

 

 

 

 

Vågen, her yrer det av liv i helgene og hele sommeren!
Neste gang du er her, kjøp deg litt fersk reke, sett deg ned og bare nyt

 

 

 

Velkomst komiteét er satt ut 🙂

 

 

 

 

Jaja, ble da nesten 3 km – Ikkje så gale det på en turfri dag, men i morgen er det ingen kjære mor! Storesøs er tilbake fra fjelltur i utlandet og me skal ut på ny Topptur! Skal bli herlig 🙂 Dvs eg bør komme meg noe tidlig i seng!

Nå skal eg bare surre her på Hobbyrommet ei stund først 🙂

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

5 kommentarer
    1. Så mange koselige bilder 😍 Stavanger er en fin by!

      Litt forbi “Godtebyen” i en slags hjørnebygning ut mot et lite asfaltert torg, var det et bakeri som solgte det beste brødet jeg har smakt. Det kaltes urtebrød, og var helt nydelig til god ost 😍 Dette var høsten 2012, så aner jo ikke om bakeriet/brødet fortsatt eksisterer – men kommer jeg noen gang tilbake til Stavanger så skal det sjekkes opp 😍

      Ha en flott kveld, og god tur imorgen 🚶‍♀️🚶‍♀️🌳🐦🌺

      1. Når du en gang kommer her skal eg vise deg “Fargegata”, det ble litt feil vei i dag, men der hadde du likt deg – Skikkelig koselig med både pub og små restauranter på gata 🙂

Siste innlegg