LER DU AV TJUKKE FOLK?


Du kjenner blikkene i nakken og du føler du blir målt ovenfra og ned, svetten pipler i hårfestet, du føler skammen gi frysninger nedover ryggen, du gjør ditt beste for å gjemme deg i den oversize store genseren som egentlig ser ut som et telt og du vil bare synke ned i et stort hull….Ja, for du vet du er virkelig feit!

 

JA eg har kjent på den følelsen! Resultatet av å slutte å trene 20 år gammel og samtidig gifte seg med en Gourmè kokk er en farlig kombinasjon….kiloen snek seg fort på, ja nesten sånn 2 og 2 i slengen!
Da batteriet i badevekten var dødt kastet eg heller vekta og det gikk flere år før eg igjen veide meg. Inderst inne visste eg at eg var blitt tjukk, ingen sa noe egentlig, men eg følte eg ble gransket når ingen trodde eg så…Det er virkelig en vemmelig følelse!

Nå var eg ikkje større enn at det egentlig var håndterbart, dvs eg kunne jo bare slanke meg!? På det meste veide eg 108 kg, men fra å sakte men sikkert stige fra ca 60 kg er dette ganske så mye! Ja me snakker enorme lår og opp til flere bilringer og flere haker. Det ble i grunnen felt en del tårer foran kleskapet og speilet…Dette var på begynnelsen av 90 tallet og ShakeDietter var på full fart inn i markedet! Eg kastet meg rundt og betalte en aldri så liten formue i Shaker og Statist Trening(??) Kiloene raste ned i starten så lenge eg klarte å holde meg til de 3 Shakene om dagen! Eg følte meg så VEL, men har senere innrømmet at eg både var GALsulten og til tider veldig energiløs og svimmel, ikkje rart det ble anbefalt STATISK trening hehe

Problemene oppsto da man kom ned til ønsket vekt, HVA NÅ!?? Man var jo så UTSULTET at det å startet forsiktig med å tilvenne seg maten og SUNN mat var nesten døfødt! Kiloene kom søren meg ALT for fort på igjen….da var det bare å starte på den NYESTE kuren på markedet igjen og pengene fikk nok en gang vinger….Man var seriøst blitt en Yo-Yo Slanker av rang! Hvem var vel ikkje det på 90 tallet??

I 1995 gikk eg gravid med Amira og var fortsatt ganske stor, men eg fikk heldigvis en skikkelig gravidmage slik at man ikkje kunne ta feil! Da ble det litt mer akseptert at eg var stor, man skulle jo spise for 2, ikkje sant? Fastlegen min var og er ofte brutalt ærlig med meg og hadde pekefingeren oppe mer enn èn gang! Eg krysset fingrene for at fødsel og ammeperiode skulle ta knekken på mesteparten av kiloene, men det skjedde ikkje….Men eg hadde i det minste en unnskyldning, ja eg hadde jo en baby og hadde jo trossalt vært gjennom et svangerskap! Det er bare 1 år max 2 at det er akseptabelt å skylde på det…
 

Eneste vellykkede slankekuren, eller dietten eg har klart å gjennomføre var da eg var 17-18 år og drev med kroppsbygging og flere andre idretter. Da veide eg i utgangspunktet UNDER 70 kilo og var relativt slank. Gikk på SYKE dietter og trente som besatt, klarte å komme ned til 55 kg før kroppen sa stopp og ville ikkje mer! Eg var underernært og dehydrert….
 

Årene gikk og kiloene besto kan du si, det var først når eg ble utsatt for alvorlige kompilkasjoner under en galleopperasjon i 2001 at eg igjen skulle bli slank. Skaden var såpass alvorlig og eg kunne/klarte ikkje spise og eg raste ned 40 kilo på No Time! Har i ettertid klart å legge på meg ca 10 kilo og veier
i dag alt fra 75-78 kilo, en vekt eg selv er fornøyd med, men det er fortsatt noen kilo for mye i følge normen! Det viktigste er at eg trives og eg vet at eg i perioder går lenge uten mat og da syns eg det er godt å ha litt å gå på – ikkje alle som er enige i det.

 

Enn du da? Har du vært eller er en av de som har lett for å le av en tjukk person? Ja sånn at du tisker til personen ved siden av deg i øret og påstår at du rett og slett mister matlysten der du sitter for å nyte et måltid mat på en restaurant?? Det har eg! Vel å merke FØR eg selv ble feit! Eg SKAMMER meg skikkelig og er virkelig FLAU over å innrømme det! Har du noen gang tenkt på om kanskje det er den personens KOSEDAG? Ja den dagen i uka at vedkomne har lov å skeie ut? For det hadde me jo alle når me gikk på diett, ja selv Grete Roede anbefalte det – me fikk t.o.m JukseMerke!!!! Selv om man kun hadde gått ned 5 kilo følte man seg såååå lett til sinns og var så fornøyde selv om ingen egentlig så vektnedgangen.

Hvis me går VELDIG mange år tilbake så var feite personer en sirkusatraksjon! De ble stilt ut som dyr og folk holdt på å le seg ihjel! Det var vel den eneste måten de noenlunne kunne tjene noen kroner til livets opphold! TRAGISK! Den dag i dag foregår dette, ja hver eneste dag, det var nemlig ikkje bare i GAMLE dager! Er du klar over det?? Ja og folk ler seg fortsatt ihjel samtidig som de vemmes og mister matlysten….det er trist!

Ja du kan bare scrolle nedover Facebook`en din, er sikker på at det dukker opp en eller flere Utdridnings Filmer av en eller flere feite personer? Ikkje det? Vet iallefall at Youtube florerer på lik linje med at f.eks Tv Programmet AFV, folk ler så tårene triller og det kåres også en vinner! Forskjellen på disse filmene av feite personer og andre morsomme filmer er at de hvor tjukke personer deltar ofte rett og slett er ekle, lagt merke til det? NEI, det er ikkje fordi den personen er feit i seg selv, men det er situasjonen! Ja som f.eks at klærene faller av og man ser at personen febrilsk prøver å dra buksa opp, et tre knekker av en overlastet slengdisse, stoler knekker og badebasseng sprekker, og når det er mat inn i bildet blir det gjort eklest mulig, skjønner? Tjukke mennesker blir rett og slett HENGT UT! Personen er jo med på filmene i utgangspunktet og det kan jo godt være høyst frivillig, men ingen vet bakgrunnen eller hva denne personen er blitt lovet, ikkje sikkert at personen selv er klar over hva filmen i ettertid blir brukt til!

I den andre enden av skala`en, dvs de som er tynne, virkelig tynne, da har fløyta en annen lys: “Stakkars” har me lett for å si da, vedkomne er jo selvfølgelig syk! Ingen velger jo å være så tynn, ja sykelig tynn! Veldig ofte har disse personene anoreksia som ER en sykdom, men har du tenkt på at det er en sykdom når det gjelder feite personer? Det er jo INGEN som drømmer om å veie f.eks 150 kilo?? Selv om vedkomne kan si at de elsker hvert gram og at de trives med seg selv! Noe må de jo faktisk forsvare seg med og det er det eneste de kan si! Ja for sier de at de er deprimerte pga vekta får man beskjed om å spise mindre og trene mer, ikkje det? Mens for en som er tynn finnes det flere akseptable tilbud, for en tynn person er jo syk som sagt…Men la det være sagt, det er like vanskelig, om ikkje verre, å legge på seg enn hva det er å slanke seg…

Neste gang det dukker opp en filmsnutt på Facebook, scroll forbi, ikkje le og del videre……
TENK hvis det f.eks var DITT barn??

 

 

Innlegget kan du godt dele om du enig
eller har følt noe av det samme…

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille som en gang var smellfeit! 🙂

#feit #tjukk #dietter #trening #overvekt #bmi #afv #driteutmennesker #åblileddav #føleskam #deprimert

 

 

 

4 kommentarer
    1. Ler aldri av tykke mennesker, er kanskje en grunn til at de er det. Skulle ønske at jeg hadde litt flere kg på kroppen, jeg er tynn som en flis.. Syns det er respektløst å le av andre..

    2. Enig med Minunate: det er respektløst å le av andre. Vi kan le med , men ikke av.
      Hvilke forbilder bli vi da for våre barn?
      Alle krever respekt, om du er tykk eller tynn, høy eller lav, lyshudet eller mørkhudet….vi må begynne med oss selv tror jeg 😉

    3. Jeg ler selvsagt ikke av folk for hvordan de ser ut, verken tynne eller feite, og jeg vemmes aldri over andre mennesker pga utseendet.
      Men for å være helt ærlig, av og til undes jeg hva folk fyller i handlevognen sin. Lite mat som frukt og grønt, men myyye feit og usunn mat, og det er ikke til å stikke under en stol at det ofte (ikke alltid) har en sammenheng.
      Men kanskje er det som du sier, det er vedkommendes kosedag/helg – vi kjøper også inn ekstra til helger/høytider. Egentlig skulle vi latt det være for når det er lett tilgjengelig i et skap så er det lett å spise det for en med så lite karakter som meg.
      Og jeg får aldri opp fimsnutt av feite mennesker på FB, og ellers er jeg en som scroller forbi det meste av snutter og tull som folk legger ut.

    4. Jeg ler veldig godt av AFV, så lenge de ikke plager dyr. Ler like godt av tynne mennesker som av tykke mennesker. Det er situasjonen som er morsom

Siste innlegg