DET VANSKELIGE JULEGAVE BUDSJETTET!

Er det sånn at panikken kommer snikende og kvalmen velter i deg når du sitter og prøver febrilsk
å planlegge JulegaveBudsjettet? Du stryker ut fra lista, tilføyer noe samtidig som kalkulatoren går varm og du får slettes ikkje regnestykke til å gå opp? Du setter opp nok en liste, prøver igjen med lavere budsjett og kommer frem til at muligens du klarer det hvis du sløyfe en gave eller 2?

Får du svettetokter når Tv Reklamene ruller og ungene ser på med store øyne og utbryter:
“Åååå en sånn ønsker eg meg til jul, mamma” Du mumler noe om at me får se hva Nissen kommer med mens du inderst inne VET at det ønske kan du overhode ikkje oppfylle…

 

Kjenner du tårene presse på når noen spør hva du ønsker deg under treet? Egentlig har du lyst å si at du ikkje vil bli med på det Julegave “kjøret” som det egentlig er, men du har lyst å bruke kronene innen for husets 4 vegger for å gjøre Julen synlig og koselig der. Du har rett og slett ikkje råd til
å kjøpe gaver til alle 18 som står på lista de…

For hvert år får du mer og mer panikk fordi gaveverdien fra de andre øker i takt med at forventningene stiger og du føler deg dum fordi gaven du selv ga kostet kun 60 kroner….Det var slettes ikkje noe som sto på lista til vedkomne, men det var det eneste du kunne bruke. Det verste er f.eks hvis du får en telefon fra tanta de som kan fortelle deg at han “Rolf” ønsker seg ditt og datt til Jul og de har bestemt at hvis alle legger seg sammen så blir de 250 kr på hver, tanta de kan legge ut til dere møtes. Tanta de forventer at du sier noe som: “Så flott da stryker eg han ut av lista og at du takker” Men mellomgulvet ditt klasket nettopp i gulvet av fortvilelse for du har da slettes ikkje 250 kr til “Rolf”! Enten så aksepterer du bare fordi du er for flau til å si nei eller så lyver du og sier du har allerede kjøpt gave,
noe du selvfølgelig ikkje har! Nå derimot er du virkelig nødt til å kjøpe en gave….

 

MANGE sliter virkelig med alle disse Julegavene hvert eneste år og det kan virkelig legge en skikkelig demper på hele Julegleden! Slik skal det da ikkje være!?

Du kan jo lage Julegavene selv blir du fortalt, ja selvfølgelig kan du det, alle kan det, MEN, skal du følge “trenden” på det området og lage noe av det som er i vinden ja så koster det virkelig å LAGE Julegaver også! Dill og dall får fort 100`lappene til å flakse, ja noen ganger blir det like dyrt og gjerne dyrere enn å bare kjøpe en gave! HELDIGVIS om eg skal snakke for meg selv så kan eg strikke Julegaver av garn som eg har samlet og spart på uten at det trenger å koste noe særlig,
men det er ikkje alltid det er like “pop” å bombandere familiemedlemmer med ull som
bare blir puttet i en skuff heller….
 

I år har eg oppmuntret de små i familien til å lage kjøleskapstegninger til oss i gave, ja hvorfor ikkje?? Det er da for søren TANKEN som teller, ikkje det? Det er nå iallefall det med påpeker for ungene hele oppveksten og det kan da slettes ikkje være ren spikka løgn!?? Eller?? Men blir man fornøyd med TANKEN?? Nei, alle gjør ikkje det ser du! De om det og stakkars de som IKKJE har
skjønt meningen med Julen!

 

PRESSET er såååå STORT at mangen, ja ALT for mange får noen himmelfallende KredittKortRegninger i januar! Hvilken måned er januar?? Jo, det er vel egentlig den vanskeligste måneden i året for veldig mange, nettopp pga Jula og det PENGESLUKET den medfører!
Nye GJELDSOFRE blir klekket hver eneste vår og det læres ALDRI! Ja, mange går rett i felle kan du si, det er slettes ikkje bare Musemor som må passe på ungene sine ser du!
På den annen side; MANGE har ikkje noe valg, de må ty til dårlige løsninger fordi de tillater
seg å faller under for presset….Trist!

Store kjeder med de mest populære Julegavene LOKKER med “Kjøp i dag betalt om 3 mnd”
Hver eneste gang går flere rett på trynet! Det er jo sååå lett, ikkje sant? OG FARLIG!
Ikkje fall for fristelsen! Veldig ofte er det de som har lite som snubler i Jula,
gjerne nettopp for å oppfylle barnas ønsker i det minste! Det er så trist så trist!
 

Jula handler om GLEDE og som eg påpeker året rundt så trenger da slettes ikkje GLEDE koster penger!??  Tenk på all den gode Julematen du kan handle for gjerne halvparten av det du satte opp på Gavebudsjettet? Det er noe som mange kan glede seg over! Man må tenke litt rasjonelt! Rett og slett!
 

Det er ganske SPRØTT det som holder på å skje! Er det liksom normalt at barn på 10 år har et Julegaveønsket til 8-10.000?? Det er DA eg egentlig begynner å lure….
 

Nei vettu hva! Ta Jula TILBAKE og lær ungene å kose seg med GLEDEN og NYT Julen for det den er!
Dra frem grunnverdiene fra gjemmelen og sett pris på det du har og ikkje minst:
Gled deg over å kunne være SAMMEN
<3

GOD JUL!

Go`klem fra ei som GLEDER seg til Jul! 🙂

#pengesluk #julegaver #pengepresset #julenverdi #gjeldsoffer #kreditttkortgjeld #gjeldskrise #dårligråd #julegavebudsjett #julensbetydning

11 kommentarer
    1. Kloke ord fra deg igjen. Ønsker dere en riktig god jul. Moro å følge juleforberedelsene dine på snap og blogg. Hilsen Torhild

    2. Torhild: Takk for det <3 Kos deg masse du også og bare nyt tiden fremover. I dag fikk me kalkuna og lammelåret i havn og er det noe igjen etterpå, ja så blir det gaver også 🙂 Klem fra meg 🙂

    3. Jeg er veldig enig med deg, dette gavehysteriet er blitt helt ille. Vi er en stor familie, 16 stk barn, svigerbarn og barnebarn. Jeg har gitt beskjed om at jeg kjøper gaver for ca 500 kr til hver. Barnebarna får så mange gaver at de klarer ikke å bli glade for alt de får engang. Jeg vil ikke være med på å konkurrere om å gi den dyreste gaven.

    4. Jeg er helt enig med deg, for dette gavehysteriet har tatt helt overhånd. Heldigvis kuttet vi for mange år siden å gi gave til søsken og deres barn.
      Nå gir vi kun til min mor, barn, svigerbarn og barnebarn.
      Og til hverandre.
      Jeg skulle ønske at folk tok til vettet og hoppet av karusellen.

    5. Som så mange gonger før set du fingeren på ei utfordring for mange, kjøpepress og gaver som kostar skjorta er jo som du seier ikkje det jula handlar om. Så ja, la oss ta tilbake jula, med omtanke for kvarandre og kos i hovudsetet i staden for dyre gåver og stress.
      Ynskjer deg og dine ei fantastisk førjulstid og jul 🙂

    6. Siv: Nettopp! Me tok et valg d tåret eg gikk gravid med Jr, da satte eg foten ned og ga beskjed at me ville ikkje være med på kaoset mer og siden har me feiret Julen hjemme alene bare oss – I PYSJEN 🙂 Me virkelig KnuseKoser oss! Me bruker budsjettet på oss selv og så gir me litt til de andre og da bruker eg Til/Fra lapper fra Kirkens Bymisjon som viser at me bryr oss 🙂 Ingen har iallefall klaget hehe Og anyway, eg hadde ikkje brydd meg hehe Vil ikkje bli med på hysteriet 🙂

      KOS deg masse du også med dine og ha noen herlige dagen <3

    7. Jeg er oppvokst med min mor og bestemor. Vi har en stor slekt og mamma og besta ga gaver til alle. Det har aldri vært dyre gaver, men de var begge racere med håndarbeid. Besta heklet duker til alle og det er noe vi alle satte stor pris på. Mamma har varmet mange med sine gode sokker og hun gir slekt og venner lester til hver jul. Jeg er gift og mannen min har syv søsken. Jeg og min mann er eneste som ønsker å gi julegaver til tanteungene. Jeg strikker votter, luer og sokker pluss at når jeg ser fine rimelige ting på butikkene eller på nettet så kjøper jeg det med tanke på de små. Jeg begynner tidlig hvert år og når jeg kjøper eller lager julegaver utover hele året så slipper vi å bruke desemberlønningene på julegaver. I år har hver gave kommet på under hundrelappen 👍🏻 Jeg er også ufør så gaver i femhundreklassen er ikke aktuelt. Vi gir gaver for at vi bryr oss om hverandre og dette lærer vi også våre barn (vi har fire barn). Jeg skjønner at ikke alle har råd til å kjøpe gaver og det må vi respektere.

    8. Hege: Vår gavebudsjett er også langt i fra høyt, bruker mest på egne barn selv om det ikkje kan måle seg med gjennomsnittet, men ungene storkoser seg og DET er det viktigste og de har ingen problem med det. Har vært opptatt av å ta vare på Jula så lenge me har hatt ungene.

      Eg strikker hele året og før hadde eg alltid Julen i bakhodet når eg strikket, men det er bare noe få som virkelig setter pris på det så dermed får eg ikkje dekket gavelista med strikketing selv om det hadde vært ønskelig, selv om det hadde vært ønskelig.

      Eg ser liksom ikkje vitsen i å bruke f.eks 10.000 på gave til bare EN unge! GALSKAP!
      Kan gjøre mye med 10.000 eg hehe

    9. Det er jeg helt enig i. Titusen på en unge er jo helt sprøtt! Vi måtte ut med førtitusen vi da (tenker da på våre fire barn) og det har vi ikke penger til. Ikke rart at unger blir bortskjemte når de får gaver til titusen! Nei, vi foreldre må lære ungene våre å være takknemlig for det de får. Folk som ikke er takknemlig for et par lester eller en genser skjønner lite. Det er mye arbeid i et håndarbeid og det er mer omtanke i det enn det vi kjøper på butikken.
      En annen ting jeg reagerer på er når voksne ikke takker for det de får enten det er til jul eller bursdag. Ikke rart at unger blir slik de blir. Det er jo av oss de lærer vanlig høflighet. Får oss betyr julen mye mere enn gavene. Jeg har kreft og vi er takknemlig for hver jul vi får sammen ❤️ Vi koser oss sammen og høydepunktet for både små og store er når besta kommer fra Trøndelag og skal være hos oss hele julen.

    10. Hege: Tro ofte at me som er syke og gjerne har sett døden i øynene setter MER pris på de små tingene og eg er jammen meg glad for den erfaringen når eg ser hvordan verden har blitt!

      Her er det iallefall KOSEN som er i høysetet og det er me flinke på 🙂 Det at eg baker så mye i Jula og virkelig gjør en innsats får stjernen frem i øynene på gutta og det føles bedre enn 1000 gaver! <3

      Håper du får tidenes Jul sammen med dine og at dere virkelig kose dere <3 Go`klem fra meg 🙂

Siste innlegg