JULEGAVE BUDSJETTET – ET ØMT PUNKT??


 

Kan jo starte med en klisjè: Det er ikkja gaven i seg selv som betyr noe, men TANKEN!
Ok, høres jo ganske så fint og riktig ut det, ikkje sant? MEN, det er vel lov å si at man er glad
i pakker?? Eg ELSKER pakker, det er så spennende jo! Til ungens store irritasjon er eg sånn at eg drøyer og venter i det lengste med å pakke opp mine hehe Ja eg elsker å kjenne på den spenningen
i forkant og spørsmålet som surrer i hodet: “Hva er inni mon tro?” Eg er enkel å glede! Blir glad for alt eg!! Trixet? Eg har  grunnen MINIMALT med ønsker så da blir det jo bare overraskelser hele veien 🙂

De gavene som varmer hjertet mest er de Hjemmelaga gavene, spesielt om de da kommer fra barna, nieser og nevøer! Tanken på at de tenkte på meg underveis føles GODT! Eg kan også hoppe RETT
i taket hvis eg får noe eg for en gang skyld har ønsket meg, Ja som det året eg fikk LapTop av Ali!
Slike gaver hører med til SJELDENHETENE her i huset, men det året var det MIN tur til den type gave (En slik gave blir planlagt og spart til over lengre tid)
 

Men, du?? Hvor mye er egentlig “normalt” å bruke på gaver, ja sånn i det store og hele?
Eg vil jo si at det er litt sånn Privat(?) eller i det minste opp til hver enkel. Her er det eg som setter opp budsjettet hvert år, me har fast sum til begge ungene som pleier å ligge på min 1.000 – Alt etter hva de ønsker seg så det kan bli litt over/under. Begge ungene er kjent med budsjettet og me har ALDRI fått ønsker på f.eks 5.000,- Me er nødt til å være litt nøktern og av og til så svetter eg bokstavlig talt når ungene åpnet gaver de får fra andre…..Syns det er LITT unødvendig å øke prisen hvert år!

 

Budsjettet vårt er i mange sine øyne stramt, men eg syns selv at me klarer å finne fine gaver selv om det er ikkje er de dyreste. Budsjettet utover ungene sine gaver er 100,- pr person og eg er IKKJE flau over å si det heller. Sånn forblir det inntil mor mi vinner i Lotto *ler* Me har 18 gaver som skal ut av huset og da blir totalen mer enn nok for oss, sånn er det bare 🙂 Den eneste gaven som er dyrere er den til mor mi. Hun er den eneste foreldren me har igjen så det skulle da bare mangle om ikkje hun fikk litt ekstra:) Det er slettes IKKJE noe problem å finne gaver til 100 kr, det finnes masse
gaver både på nett og i butikkene!


Det som er det mest sjokkerende er at ANDRE har lett for å reagere på et lavt budsjett og da slenges det ut: “Jaja det er jo tanken som teller” Da kjenner eg at eg blir litt småforbanna, fordi min gave bare koster 100 kr, er den liksom uten verdi den da??

Men skal eg være dønn ærlig?? Så syns eg det blir brukt KVALMT mye penger i Jula! Folk er jo nesten helt ville og desperate på butikkene! Spesielt da om det er annonserte vare som det er få av!
Mange kunne trødd over lik bare for å få den ene tingene! Tilstandene kan være ganske så hektiske på de store sentrene så me styrer glatt unna kan du si 🙂 Det er lov å si at eg syns det galskap at unger ned i 10 års alderen har ønsker som koster flesk og mange tusen (Som f.eks en Iphone7!!!)
Men den virkelige galskapen er jo om ønskene ligger under treet! Jo eg VET at mange har råd til dette og man vil jo gi barnet sitt det det ønsker seg, men eg har likevel lov å si at det er litt galskap.
Lista blir på mange måter høyere for hver år. Hvor vil det liksom ende?? Skjønner ikkje at foreldre som har 2-4 unger (uansett lønn) tar seg råd til gaver til mange tusen……Noen barn kan da få det ganske tøft når de selv er voksne og skal kjøpe gaver!

Eg leser jo en del blogger, og her om dagen tok eg for meg de som hadde overskrifter som
“Årets Julegaver/Juleønsker/JulegaveTips” etc, men det var absolutt IKKJE tips for mi lommeboka!
Det var gaver i tusen kronersklasse og oppover og det var snakk om å bruke opp i 20.000 på gaver
og eg skjønner bare ikkje at man virkelig kan bruke såååå mye penger “bare sånn”!

Nei det er ikkje fordi eg er ufør at eg tenker slik, la meg si det sånn; Eg har også jobbet en gang,
hadde t.o.m egent Design firma og tjente VELDIG gode penger + eg har tidligere fått utbetalt erstattning i millionklassen, MEN me har likevel ALDRI hadde et stort gavebudsjett i Jula!
Skjønner liksom ikkje helt meninga eg da….

Mesteparten av “Julepengene” her i huset går til masse god mat,
kakebaking og det som me bruker på gaver. + at noe går til FrelsesArmeén og KirkensBymisjon.
Dette har ingenting med religion å gjøre, men eg syns virkelig de gjør
en formidabel jobb der det trengs!

Var en laaaang tråd på Facebook om dette GaveTemaet her om dagen, der gikk diskusjonen begge veier og til tider høyt for seg! Midt inni diskusjonen var det ei som smelte et spørsmål:
“Til dere som kjøper spinndyre gaver; Hvor mangen av dere handler for penger dere har i hånden? Eller er alt på kreditt?” Tror hun traff et meget ømt punkt! Stemningen ble etter det ganske hissig!

Det er vel og greit å handle på kreditt, for all del, men det vises jo gang på gang at antall inkassosaker øker HVERT nyår….DET er jo det tragiske oppi det hele! Da er et plutselig ikkje så glamorøst å svinse rundt på Bogstadveien med det fineste designerposene….DA er det jo bare trist!
Det er trist at ganske mange føler på presset og får seg et kredittkort BARE for å oppfylle ønsker man egentlig ikkje har råd til å ønske seg…

Nei vettu hva! Takke meg til enn HjemmeAlene Jul hvor ME bestemmer og ikkje lar oss styre av mangfoldet, Juleantrekket er pysj fra Cubus og maten er deilig Kalkun og Lammelår (kjøpt på Tilbud)
Som eg presiserer HELE året: Gleden & Kosen er HELT gratis, du må bare lære deg å nyte den!

Feir Jul uten den vond klumpen i magen og frykten for hva som ligger i postkassa i januar!
Senk krava og ikkje la deg presse til noe du ikkje har råd til! Har du dårlig økonomi, ja så si det som det er at du ikkje har råd og dropp gavene, men ikkje kosen 🙂 Du må bare tørre!

 

 

NYT DENNE HERLIGE JULETIDEN, 
STRESS NED OG KOS DEG!

Go`klem fra ei Vibbedille som er ferdig 🙂

#julegaver #julegavebudsjettet #økonomi #inkasso #julegaverpåkreditt #julekos #nytjulen #julemat #kjærlighet #sammen

8 kommentarer
    1. Julen har blitt alt annet en hva man ønsker. Ser 5 av 10 ønsker å reise vekk. Hadde glatt gjort det selv. Ikke på dyr ferie, men vekk, bort , utilgjengelig til et sted med stillhet og ro.
      Dyre gaver er ikke hva jeg gir. Ungene får noe de trenger for 1000 kroner. Og har jeg vært våken og fulgt med på annonser, så er verdien mye større. Vi er en svært liten familie, så barn av niere og nevø får en liten, nyttig ting Det kan være t-trøye, topp, pysj eller undertøy. a tre betal for to er min venn hos KappAhl hvert år. Og det er gaver jeg vet både barna og foreldrene setter pris på.
      Jeg nekter å hive meg på en dyr fråtsekarusell, og jeg tror også mine barn og svigerbarn har samme holdning der.
      Utstyrt med nøye planlagt handleliste og kulepenn er jeg raskt inne og raskt ute av senteret. Og oppsøker betjening for å få hjelp til å finne frem det jeg skal ha.
      Nå er forrige ukes fødselsdagsmaraton tilbakelagt så nå kan jeg roe ned å tenke julekos i heimen. Gaver, kaker og mat er i boks.
      Kos deg i vest. Klem fra Liv

    2. Våre nærmeste barn, barnebarn, oldebarn + svigerbarn teller 17 stk. Tror at gave budsjetter er under 7000kr. En får litt mer enn de andre hvert år, forskjellig person hver gang.

    3. Vi har en stor slekt pluss venner så det blir mange gaver som skal ut av huset. Jeg har blitt flink til å finne fine gaver på salg i løpet av året enten på nettet eller i butikker. Jeg begynner tidlig å kjøpe gaver og har en kasse der jeg legger ting jeg kjøper eller strikker i. Vi har lagt oss på ca 100 kr på hver gave. Jeg strikker en del gaver og da legger jeg til en marsipangris. Våre unger får julegaver for ca tusen kroner hver. Alle våre fire barn trener flere ganger i uken og trenger alltid treningstøy. De vet at de får en del nyttige gaver som treningstøy og andre klær til jul. Jeg synes det er koselig å gi gaver for det viser at en bryr seg ❤

    4. jeg skal give 9 gaver, det er 900,- alle får for 100,- kan sagtens finde fine gaver til den pris:)

    5. Eg strikkar sokkar, luer og sokkar og atter sokkar til jul. Pluss kanskje litt barneklede i ny og ne. Kosar meg med sokkestrikkinga, alt blir unikt og alle treng sokkar, så eg veit at det blir brukt. I tillegg er det jo ekstra hyggeleg at dei unge veit å setje pris på heimestrikka gåver meir no enn før! Og inspirasjonen frå Vibbedillebloggen gir meg alltid lyst til å fortsette å strikke….

    6. Ungene får som regel noe de trenger, så da blir det litt dyre gaver. Ser likevel ikke sånn på prisen, for vi hadde måttet kjøpe tingene uansett (klær, ski, sovepose etc). Ellers synes jeg at gavene til andre blir litt dyre i år, men har bare meg selv å skylde ettersom jeg ikke har hatt kontroll på gavene så tidlig som jeg pleier. Neste år -neste år- skal gavene være ferdige i oktober for dette julestresset gidder jeg ikke flere ganger *ler oppgitt*.
      Det er altså ikke så enkelt med disse gavene. Kjente jeg reagerte litt da svigerfar ringte for to uker siden og fortalte at i år ble det bare gaver til barnebarna (6stk). I og for seg greit nok, men jeg vet samtidig at han selv har regnet på det når en av sønnene ikke gav ham julegave. Da klaget han over at han gav, men fikk ingenting tilbake… Og siden vi feirer jul sammen med både dem og mine foreldre, kan vi ikke gjøre store forskjellen på dem uten at det blir sure miner fra ham da også… For meg handler det mer om at det ikke trenger være dyre gaver, men at det skal ligge en liten ting under treet for å vise at du tenker på personen. En pakke te eller en marsipangris holder lenge!
      Nei, nå skal jeg få unna julefeiringa her, og så skal jeg starte med neste års gaver tidligere så jeg klarer å holde budsjettet med god margin. I år har jeg mer vært flink til å kutte på gavelista, så litt opprydding har det vært her også.

    7. Tika: At noen blir sure er lite voksent syns eg! Har opplevd det selv og det er helt horribelt, spesielt fra en voksen. Man må gi basert på EGEN lommebok og i etter hva andre gjør. Håper du kommer i vadder slik du ønsker neste år og i mens må du kose deg i år og ha en herlige Jul 🙂

    8. Gimmeline: Strikka Julegaver er KONGE!!! Min familie ga liten respons på strikka gaver etter hvert så eg kutta det ut, MEN det er noen får som virkelig setter pris på det og ser verdien i det og de kommer med ønsker basert på ull hvert år 🙂 Prøver så godt eg kan å oppfylle det så nå sitter eg å strikket på et par herlige sokker til min niese 🙂

Siste innlegg