TRENGER DU HJELP MED “STILL LIGHT” TUNIKAEN?

Omtrent HVER eneste dag får en spørsmål rettet mot Still Light Tunika`en, det mest stilte spørsmålet er: “Har du, eller finnes oppskriften på norsk?” Svaret er Nei, dessverre så gjør det ikkje det.
Det er heller ikkje lov f.eks for meg å sette meg ned å oversette den for så å dele den ut, DET går nemligen mot Copyrighten og DEN forholder eg meg til + at eg respekterer Designeren.

MEN, på den annen side, det er lov å spørre om hjelp og eg har flere ganger sagt at eg kan godt hjelpe, MEN eg oversetter den ikkje. Eg har mer enn en natt sittet på FB Chat`en og loset strikkere gjennom og fått vedkomne i mål med en ferdig Still Light, så ja, selv om DU frykter engelske
oppskrifter er det ALLTID en løsning 🙂

Det aller først du MÅ gjøre er å kjøpe oppskriften, det kan du gjøre HER! I mens skal eg oversette forkortelsene i oppskriften, det er nemligen lov fordi de er obligatoriske, Ok, så her har du de:
 

CO – Legg opp
BO – Fell av
St(s) – Masker
K – Rett
P – Vrang
St St – Glattstrikk
PM – Sett inn en markør
Slm – Flytt makør
M1L – Løft tråden mellom maskene opp m høyre pinne forfra,
sett det på venstre pinne og strikk den i bakre ledd
M1R – Løft tråden mellom maskene opp m høyre pinne bakfra,
sett den på venstre pinne og strikk den i fremre ledd
Yo – Kast
K2tog – Strikk 2 m  rett sammen
Ssk – Flytt en og en maske (som om de strikkes) over på høyre pinne 2 ganger, stikk venstre pinne inn i begge maskene og strikk
P2tog – Strikk 2 masker vrang sammen
Ssp – Samme som SSK, men nå skal de strikkes Vrang sammen
Tw – Snu arbeidet

 

Sånn ser du, NÅ er du allerede GODT på vei, ikkje det? Hvis du nå henter frem skoleengelsken din så er eg OVERBEVIST om at du kommer til å klare det helt SUPERT! Eg har nemligen vært der DU er nå og det er rett og slett bare å HOPP i det og eg skal garantere at du etterpå, ja da sier du:
“Hmm dette var MYE enklere enn eg trodde!”

Det ENESTE som kan være litt “komplisert” den første gangen er når du er ferdig med vrangborden
i halsen, da skal du strikke tunikaen høyere bak og eg råder deg på det aller sterkeste til å gjøre det! Eg gjorde det ikkje på min første tunika og eg angrer bittert! Når eg nå har den på meg blir eg kvalt forfra av halsen! Ikkje tull en gang, eg går hele tiden og drar den ned, veldig ubehagelig!

Hvis du skal strikke tunikaen i striper så fortsett med fargen du startet med for å få fineste striper pga forhøyningen. Når du er ferdig med forhøyningen kan du starte med farge 2, da er det KUN den første stripen som blir litt bredere bak, men det gjør ingenting så lenge den er lik vrangborden, skjønner?
Du kommer til å se hva eg mener når du er ferdig her oppe.

Tilbake til forhøyningen, bare hold tunga rett i munnen, skriv ned en linje om gangen og strikk det du skrev ned, skriv ned neste linje og gjør det du skrev-fortsett slik gjennom hele forhøyningen. Dette kan gjerne virke styret, men da er det enklere å holde styr på hvor du er hvis du f.eks blir forstyrret. VELDIG viktig å ikkje gjøre feil her ser du. HVIS du likevel på ingen måte skjønner BÆRET av dette, kom til meg og eg kan veilede deg gjennom, ingen problem, det går så fint atte. Det enkleste, om du trenger hjelp er f.eks å ta det på FB Chat`en, Ok? EG er sikker på du får det til.

Når forhøyningen er ferdig er resten bare plankekjøring! Da er raglanøkingen og økingen til lommene som står for tur og det er eg sikker på at du fikser 🙂 Men spør om du står fast 🙂
 

Nå er eg ferdig med det verste og klar for plankekjøring og serie resten av dagen, ja utenom en pause hvor eg skal koke ny kaffi og flippe noen burgere! Jepp det er lørdag og her blir det MegaBurger
til KwellKos 🙂 Me kan kose oss vettu, ja og så er det Is med diverse
tilbehør til dessert for den som ønsker det 🙂

Dagen i dag har i grunnen vært helt fin den, bortsett fra at det er BEINKALDT ute! Ja du vet, her er eg vant med å servere Cowboy Frokost hver søndag, men likevel GLEMTE eg å kjøpe Tomatbønner
og egg til helga! Hva slags mamma er eg egentlig!?! hehe Men nå er det i hus! For å veie opp for fadesen så stekte eg en stabel med pannekaker som eg serverte med Blåbær hehe
Jepp, du kan si det falt i smak. VELDIG greit med ei Røre i kjøleskapet, noen som er sultne?
Ok, gi meg 5 min og eg svinger et par pannekaker 🙂 Enkelt og greit 🙂

Nå der i mot eg tilbake til strikketøyet mitt for det kribler helt ned i lille tåa!
Ja DU kommer også til å bli HEKTA så ikkje le for høyt hehe

Still Lighten som eg nå har på pinnen er min 5. og den strikker eg i Kauni. La opp på pinne
2,5 og skifte til nr 3 etter vrangborden – Mmm PERFEKT! Gleder meg til å se disse RØDE og ROSA stripene vokse frem og eg gleder meg til å “sjokke” litt med Limefarga detaljer 🙂 STILIG!

KOS DEG MEGAmasseMYE
OG HA EN STRÅLENDE
ETTERMIDDAG OG KWELL!

Ikkje vær blyg! Spør om hjelp hvis du trenger det!

Go`klem fra ei veldig Ivrig Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #stilllighttunic #veeravalimaki #strikkeoppskrift #tips #goderåd #trengerduhjelp

5 kommentarer
    1. Det er bare å hive seg ut i det. Har man først knekket koden i engelske oppskrifter så snur man seg ikke.
      Jeg har gått i hele dag og grublet på en still light, men den blir i så fall ensfarget. Tror jeg bare setter i gang jeg.

    2. Gleder meg s ååååååå til å se den ferdig. Du går litt “dine egne veier” med strikketøyet, det er spennende for oss følgere😉.

    3. wow…denne du har på pinnene nå blir jo lekker..slet litt med å maske sammen mange masker på flaggermus tunika..men blir bra…rowan garn you now..kosta flesk..valgte dyp grønn. håper bar den funker i praksis..er veldig stor og varm. herlig å se deg med dine strikk.. vi må kose oss når vi kan gitt.

    4. irmelin watnedal: Helt riktig! me må kose oss når me kan! Eg praktiserer som du vet KOS hver eneste dag, det er så viktig 🙂 Ikkje stresser eg heller for ingen av mine prosjekt har en deadline 🙂 Er sikker på den dyp grønne tunika`en din er lekker! Hørtes flott ut! 🙂

Siste innlegg