GRATIS ANKELSOKKER – NORSK STRIKKEOPPSKRIFT

Våren er tiden hvor sokkene krymper, dvs det er nesten ingen som IKKJE bruker ankelsokker!
Eg og bruker det, men mine er i ull! Fant aldri noen som var skikkelig gode av de man kunne kjøpe
og eg syns det var kaldt med de der tynne hvite så eg laget meg min egen oppskrift
og strikket ei bunke med sokker 🙂

Alle sokkene er strikket i Opal UNI og flerfarget Opal, du trenger ikkje bruke Opal, men for å få størrelsen som angitt i oppskriften bør du bruke tynt garn som er ca 420 m/ 50 gram og strikke på pinne 2 mm -Da blir de faste og skikkelig gode 🙂 F.eks: Fabel, Regia og Arwetta
 

Sokker strikket i Opal BØR strikkes ca en halv cm for korte slik at de ikkje blir slappsete etter en dags bruk 🙂 Det er nå i allefall min erfaring, størrelsen på disse sokkene er 39
 

Det er et par år siden eg strikket disse, men siden eg nå blogger hos Blogg.no har eg ikkje lov
å linke til gamle bloggen på Blogspot så derfor legger eg bare ut oppskriften her også 🙂
Du trenger ikkje ha verken Bachelor eller Master i strikking for å få til disse 🙂 


Legg opp 60 masker, 15 m X 4 pinner, strikk 10 omganger 1 rett 1 vrang
og start med hællappen over 30 masker

 

Eg strikket forsterket hællapp på denne måten
1.pinne: *1 løst av, 1 rett* gjenta
2.pinne: Vrang
3.pinne: *1 rett, 1 løst av* gjenta
4.pinne: Vrang

Gjenta disse pinnene 9 ganger + omg 1 og 2
= 38 pinner og ca 6 cm
 

Kile; Fra rettsiden.
18 rett, 2 vr.rett sammen, 1 rett-Snu
8 vrang, 2 vr sammen 1 vrang-Snu

Fortsett vanlig kilefelling til du har
18 masker igjen, plukk opp 19 masker på hver side
og felle annen hver omg slik:

Pinne 1: Strikk til 3 m igjen på pinnen, 
2 rett sammen, 1 rett

Vanlig rett på pinne 2 og 3

Pinne 4: 1 rett, 2 vr.rett, rett ut pinnen

En omgang rett og så gjenta over og videre
som nevnt annen hver pinne  

Fell inn til 14 m på pinne 1 og 4 og til 15 m på pinne 2 og 3

Eg strikket hællappen ensfarget og skiftet tilbake til flerfarget da eg plukket opp de 19 maskene,
strikket så 40 omg gl.strikk,  skiftet tilbake til ensfarget, strikket 6 omg
og så vanlig tåfelling annen hver omg 😉

Tåfelling:
Pinne 1: Strikk til 3 m igjen, 2 rett sammen 1 rett
Pinne 2: 1 rett, SSK, rett ut pinnen
Pinne 3: Gjenta pinne 1
Pinne 4: Gjenta pinne 2

Omgang 2 – Strikk rett på alle pinnene

Gjenta disse 2 rundene til du altså har 8 masker igjen på hver pinne, fordel maskene likt på 2 pinner,
vreng sokkene med pinnene i og fell av med 3 pinner 🙂 

Sånn, nå har du en HERLIG ankel sokk som fungerer veldig bra hele året 🙂
Nå trenger du bare å strikke en til! JALLA! Våren er her….nesten!
Gratulerer 🙂

 

Lek og kos deg med alle sokkegarnrestene som ligger å slenger i alle poser og kurver,
du trenger KUN 40 gram garn pr par! DET blir billige sokker det! JuHuuuu

Eg er nødt til å ta ei Raid i sokkeskuffa mi! Ja det er blitt litt rotete og eg har flere par til vask så det må eg få gjort! Ja få litt orden rett og slett, muligens du bør gjør det samme? Ja vaske VinterUllsokkene som plutselig ble for varme? Putt de bakerst i skuffen nå og gjør plass til Vår og Sommer Sokkene 🙂
Muligens me bare får sommer hvis me følger kalenderen, Who Cares? Sommer ER sommer! hihi
Det er jo flere år me har hatt varmere Julafte enn St.Hans hehe

Eg skal opp en tur til mor mi i dag, må handle for henne…vet hun har 2 par stripete sokker liggende til meg som hun har strikket så JA det er på tide å rydde! Ja kanskje bare kaste noen også? Etter noen års bruk er det alltid noen som blir skikkelig ut av form og slitne og slettes ikkje noe å stoppe på 🙂
Da er det herlig når det til stadighet “drypper” inn med noen nye 🙂

Har blitt mange med striper på meg det siste året og eg digger de, mor mi bruker MIN oppskrift,
den er også GRATIS og du finner den HER! Snapp den med deg i farta! Kjekt å ha!

Tenkte i grunnen at eg bare skulle få unna gjort den der handlinga for henne tidligst mulig, ja eg liker slettes ikkje å ha noe hengende over meg så like greit å gjøre det….NÅ!

Jaja først må eg en tur på badet å få på meg ButikkVennlige klær, ikkje for det, eg kunne glatt gått på butikken i pysjbuksa, men ikkje så passa sent på formiddagen hehe Greit kl 8 om morningen hihi

Du og eg tastes nok litt senere i dag 🙂

KOS DEG MED PÅSKENS
FØRSTE FERIEDAG!

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #sock #freepattern #gratisstrikkeoppskrift #norskoppskrift #sokkeoppskrift #ankelsokkeriull #opal #sommersokker

3 kommentarer

Siste innlegg